campells satin og mottled

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sabkoch

campells satin og mottled

Indlæg af sabkoch » 27. aug 2006 14:26

1. Inden hamstertræffet troede jeg egentlig at man ikke kunne avle satinunger med 2 campells satin fordi det kan lave bare pletter i pelsen, men nu er det gået op for mig at det kun er hos guldhamsterne fordi her er satin genet dominant, men hos campells er satin genet recessivt og derfor kan man godt parre på 2 campells satin - det er rigtigt forstået ikke ?

2.Udover at jeg er vild med satiner er jeg også vild med mottled, så....
jeg kunne godt tænke mig en mottled satin i en og anden udgave, men hvordan laver man sådan en, hvis der skal 2 satiner til at lave satiner og mottled er dominant

3. på en engelsk hjemmeside så jeg et og andet omkring mottled og et begreb der hed: "ruby-eyed gene" - hvad betyder det begreb ? og der stod samtidig at hvis man parrer 2 der begge har ryby-eyed genet, så kan ungerne fødes som tandløse øjenløse hvide og vil dø inden for de første 14 dage ( agente blev nævnt i den forbindelse )
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. aug 2006 14:37

1. Jo, det er rigtig forstået...

2. Du starter med at parre en satin og en mottled. Derfra kan du så beholde en mottled unge, som jo vil være split for satin. Denne unge parrer du sammen med en satin og vupti... mottled satiner :wink:

3. Der findes to former for mottled som ligner hinanden ret meget, bortset fra øjenfarven. Den ruby-eyed mottlede giver de øjenløse hvide i dobbeltfaktor varianten. Problemet er bare at det ikke altid er lige let at skelne rubinøjne fra alm mørke øjne, og jo slet ikke at se om dyr med røde øjne (fx argente) har rubin øjne, fordi de røde maskerer rubin øjenfarven. Derfor er det bedst aldrig at parre to rødøjede mottlede. Og hvis man er usikker på at bestemme øjenfarven, så er det bedst altid at parre mottled med ikke-mottled.
Mvh. Pia

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 27. aug 2006 15:03

okay det passer jo som fod i hose. Jeg har jo en agouti satin han og har lige fået 4 unger der enten bliver agente eller agente mottled. Satinen har sorte øjne og agente mottlen har røde øjne, så den skulle vel være hjemme - omend det er ad 2 omgange altså vupti vupti.

en anden model: parre agouti satin med en sort vupti og herefter parre en af ungerne med agouti satinen - vupti så er der sorte satiner... ja ?

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. aug 2006 16:43

Kun hvis agoutien bærer på sort...

Noget helt andet er, at det ikke er særligt spændende med sorte satiner, for man kan ikke se satinglansen på en sort
Mvh. Pia

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 27. aug 2006 17:48

okay det er måske lige som med guldhamsterne at det er de lyse farver satinen ses mest på

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. aug 2006 18:35

Det er jo lidt anderledes med satin campbells end satin guldhamstere, da de jo får en lidt anden pelsstruktur end den normale pels, så derfor kan man nok egentlig godt se at en sort campbells er satin. Men glansen ses stadig bedst på lysere dyr.
Mvh. Pia

Låst