sølvdove?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Desiree

sølvdove?

Indlæg af Desiree » 1. okt 2007 22:49

Ja, for det første kan jeg ikke tælle, men det er jo ligemeget... Maria har 13 unger. hun er sort, parret med hb dove. Hun har en kuldsøster der er sølvgrå. Jeg havde alle ungerne oppe en efter en og skrev ned her til aften og jeg har to forskellige 'dover' En mørk og en lys. Den lyse er vel så sølvdove, eller hvad? Er det stort eller lille sg?  Jeg kegler rundt i de store og små bogstaver, og om de overhovedet skal være der eller det er en streg... Det kan pipvig skrive under på :oops:
tror bare jeg vil avle kinesere ++ kan jeg da finde ud af...
mvh Desiree

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 2. okt 2007 00:37

Den lille kan sagtens være sølvdove da Maria godt kan have ét sølvgråt gen som vi snakkede om. :-)
Noget med at sort camouflerer det. Den helt præcise forklaring kan jeg dog desværre ikke huske.  :oops:

Og det kan godt være at ++ er nemmere men det andet er lidt sjovere ;-):lol:

Hilsener

Stine :-)
Har opgivet at holde tal på mine hamser :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. okt 2007 10:09

Sort med et enkelt sølvgrå gen (aa Sgsg) ligner an ganske alm sort. Så det er jo nok forklaringen.

Genkoden for dine sølvdove er aa pp Sgsg.

Sølvgrå er dominant, derfor er det det store Sg der betyder sølvgrå, hvorimod sort og cinnamon er recessive. Derfor små bogstaver :-)
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 2. okt 2007 10:14

Mange tak Pia :D  Det jeg ikke helt kan forstå er så at når creme ikke er der, eller man ikke tror det er der skrives det stort E. Det synes jeg er meget forvirrende, men logik har heller aldrig været min stærke side :lol:
mvh Desiree

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. okt 2007 10:17

Ja, man skal lige ha vendt sin tankegang til det, men det skal nok komme.

Det du skal tænke på er at alle mutationer skal ses i forhold til vildtfarven (gylden). Så de er enten recessive eller dominante i forhold til gylden.

Hvis de er recessive så bruger man små bogstaver, og den vildtfarvede modpart må så ha de store bogstaver. Og omvendt når mutationen er dominant.
Mvh. Pia

Låst