Ups!!!

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Rattus Norvegicus

Ups!!!

Indlæg af Rattus Norvegicus » 30. sep 2007 00:00

Det er farligt at tage til Jylland for at besøge en veninde... hun slæber én med ud i den dyrehandel hun arbejder i :?

Og se lige hvad det endte med at jeg jeg fik med derfra :oops:

Er denne dame gylden, eller gylden umbrous :?:

Billede Billede

Og hvad er denne dreng :?:

Billede Billede

Skal siges at hans øjne er meget mørkere og pelsen lidt mere gullig end billederne viser :?

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 30. sep 2007 00:04

Skal siges at damen er utroligt sød og nem at samle op og håndtere, mens herren er lidt mere gnavpot-agtig, så han bliver ikke håndteret før jeg atter er hjemme i Slagelse og de begge er faldet til :)

Da jeg skulle tage billeder af damen, var jeg ved at få grineflip af hende, da hun konstant skældte meget højlydt ud over at hun ikke kunne komme op fra transportkassen, selv om hun forsøgte meget ihærdigt :lol:

Ville ønske jeg havde optaget det på video :?

Desiree

Indlæg af Desiree » 30. sep 2007 00:13

Hvor er de fine, tillykke med dem :D
Kender godt det der med at blive fristet :oops:
Den gylden umbruous jeg har er nærmest mørkebrun, din virker lidt for rødlig, men billeder kan jo snyde... Jeg tror den er 'normalt' gylden. Den anden er lidt svær, tror den er creme... er det helt galt? Har den røde øjne? Synes jeg kan se cremefarven i skyggerne på billede 2.
Ville gerne have set den video :lol:
mvh Desiree

Desiree

Indlæg af Desiree » 30. sep 2007 00:15

VENT... der er vist et eller andet med at når de er grå på mavsen er de umbruous, prøvede at kigge Holger på mavsen, men kunne ikke fange ham... Håber en ekspert kan svare her...
mvh Desiree

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 30. sep 2007 00:33

Jeg vil helt klart sige umbrous.
Når hamsteren er mørkegrå på maven istedet for lyse er de umbrous.

Hilsener

Stine :-)
Har opgivet at holde tal på mine hamser :lol:

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 30. sep 2007 00:48

Desiree skrev:Den gylden umbruous jeg har er nærmest mørkebrun, din virker lidt for rødlig, men billeder kan jo snyde... Jeg tror den er 'normalt' gylden.
Hendes farve på billedet matcher faktisk virkeligheden ;)
Desiree skrev:Har den røde øjne?
Ja den har røde øjne, men de er meget mørke, ja næste rubin agtige ;)

Min veninde og hendes chef var sikre på han var albino, men da vi fik ham ud af glasburet og ud i rigtigt lys kunne de godt se han ikke var kridhvid, men mere gullig :lol:

Og så slog det mig (avav), at jeg vidst havde læst herinde at der ikke fandtes albinoer hos gúldhamstere ;)

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 30. sep 2007 08:45

Jeg synes hunnen ser gul ud, men hun kan også være en meget lys gylden. Om hun er umbrous eller ej må du jo prøve at se på maven efter.

En rødøjet hvid/lys hamster kan ha mange forskellige genotyper. Det er umuligt at sige. Hvis han ikke er kridhvid, så kan han ikke indeholde mørkøret hvid (cdcd). Derfor må de røde øjne stamme fra cinnamon pp. Derudover kan han jo indeholde alt muligt.

Det kan fx være:
dominant spot rødøjet creme
dominant spot rødøjet offwhite (for den sags skyld også bare rø offwhite)
rødøjet creme skimmel (evt. med sølvgrå)

Derudover kan han også sagtens ha gener for sort, rust, hvidbåndet, gul, umbrous o.s.v. For hvis en hamster indeholder både creme, sølvgrå og cinnamon, så er alle andre farver stort set maskeret.
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 30. sep 2007 11:44

Jeg troede at gul lignede creme mere, den her er jo ræverød. Må se om jeg kan finde en gul en at kigge på... Det er det der er så spændende ved hamstre, der er så meget nyt at lære hele tiden... Godt der er folk der ved mere så man kan lære noget :lol:
mvh Desiree

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 30. sep 2007 12:58

Hvis du sammenligner med den gule her, så ligner den meget godt http://www.petwebsite.com/hamsters/yell ... amster.htm

Men de gule kan variere meget... Hvis du kigger på den svenske side, så viser de en meget lys gul: http://www.hamsterforeningen.se/

Det kan være ret håbløst at farvebestemme dyrehandlerdyr korrekt, fordi der kan ligge så mange forskellige ukendte gener og spille ind på farven.

Men i øvrigt... nu jeg lige ser efter på billedet, så synes jeg hun ser umbrous ud på maven, men det kan jo også bare være skyggen.

Umbrous formørker jo generelt dyret, så mit bedste bud ville være en gul umbrous. Men en lys gylden umbrous er bestemt også en mulighed. Det er dog heldigvis nemt at afgøre ved en parring. Men den pågældende han ville jeg aldrig parre hende med. Det roder mere end det gavner ;-)
Mvh. Pia

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 30. sep 2007 21:16

Det er ikke skygge der gør hun ser mørk ud på maven... hun er nemlig mørkegrå dernede ;)

Men resten af farven ligner hun en alm. gylden sammenlignet med den på det svenske link ;)

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 1. okt 2007 23:13

Jefg synes, hunnen ser gylden umbrous ud.
Mange hilsner fra Jeanne.

Rattus Norvegicus

Indlæg af Rattus Norvegicus » 15. okt 2007 01:32

Her er et nyt og meget bedre billede af hannen... bortset fra øjnene, som blev gloende røde pga. blitzen :?

Billede

Låst