Gæt en farve kom med et bud.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Benjamin

Gæt en farve kom med et bud.

Indlæg af Benjamin » 7. nov 2007 17:28

Her er en af ungerne fra Sonjas kuld.
Jeg har ingen anelse om hvad farve den er, jeg kan simpelthen ikke finde ud af det.
Da den var mindre håbede jeg den var Cinnamon fordi den har et Orange skær i pelsen men jeg syntes bestemt ikke den er mørk nok til at være cinnamon og den har heller ikke nogen kindtegninger. :roll:
Jeg syntes bestemt heller ikke hun ser rødøjet Creme ud. :roll:  

Så kom med et bud hvad farve tror i denne lille tøs kan være ?

Mor Sonja Sort Tortie

Far Bjarke måske Hvidbåndet Rødøjet Sølvgrå Satin

Billede

Billede

Billede

Billede
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 7. nov 2007 18:59

Rødøjet sølvgrå?
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 7. nov 2007 19:49

syntes bare ikke hun ligner nogle af de rødøjede sølvgrå unger du har haft Pia hun har heller ingen kindtegninger det har faren jo så heller ikke men jeg er heller ikke helt sikker på at faren er rødøjet sølvgrå.

syntes hun er meget svær at bedømme. :?  :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 18. nov 2007 20:35

Her er lige et nyt billed fra i dag af så alle lige kan se hvordan hun er kommet til at se ud og jeg er stadig meget i tvivl om hvad hun ja jeg tør slet ikke at sige hvad hun er for jeg syntes aldrig rigtigt jeg har set den farve før men flot syntes jeg da hun er. :D

Billede

Jeg syntes egentlig godt hun kan se ud til at have små øjenringe men jeg ved ikke rigtigt om jeg med sikkerhed kan sige at hun har det men hvis hun har øjenringe er hun så Mink ???  :roll:  Svært at sige syntes jeg...

burrus

Indlæg af burrus » 18. nov 2007 20:40

puha hun er smuk!!!  :shock:  men farven TØR jeg ikke skyde på! et kort øjeblik synes jeg hun lignede det der på svensk er "koppar"
Billede

men nu ikke mere...  :?

men smuk er hun altså!!  :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 18. nov 2007 22:06

Kobber er bb ee pp U_

Såvidt jeg lige husker, så mener jeg ikke Benjamins har b i sig???

Og kobber er kendetegnet ved sin meget intensive kobber-farve, så jeg synes ikke den ligner. (Der kan dog godt være stor forskel på ungefarve og voksenfarve).

Jeg vil gætte på noget ee pp Sg_ U_ som vel må hedde en rødøjet sølvzobel. Men altså som jeg vist har sagt før, så er det sværere at gætte farver, jo lysere hamsteren er, og dermed jo flere mutationer, der er indblandet.
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 18. nov 2007 22:10

Odgaard skrev:Kobber er bb ee pp U_

Og kobber er kendetegnet ved sin meget intensive kobber-farve, så jeg synes ikke den ligner. (Der kan dog godt være stor forskel på ungefarve og voksenfarve).

Jeg vil gætte på noget ee pp Sg_ U_ som vel må hedde en rødøjet sølvzobel. Men altså som jeg vist har sagt før, så er det sværere at gætte farver, jo lysere hamsteren er, og dermed jo flere mutationer, der er indblandet.
hmm du siger noget..... :wink:

Tja mon ikke hendes farve kommer til udtryk med parring :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 18. nov 2007 22:28

Odgaard skrev:Kobber er bb ee pp U_

Hvis hun er rødøjet SølvZobel så kan det vel godt passe at hun har øjenringe som jeg jo siger. :wink:

rødøjet Sølvzobel er det en mutation der er set før ?  :roll:

Så vidt jeg husker står bb vel for Brown og er jo så Rust på Dansk om det lige ligger i ungerne ved jeg ikke med 100% sikkerhed.

Men altså forældrene er Sonja Sort Tortie og Bjarke Muligtvis Hvidbåndet RØ Sølvgrå Satin han ham var vi jo også lidt usikker på.

Bjarkes forældre er en Sort Satin han og en Hvidbåndet Sølvzobel mor.

Sonjas forældre er en Dove mor og en Dominant Spot Gul Skimmel far.

Sonjas Farmor er Hvid Mørkøjet Skimmel Tortie Og Farfar var Zobel
Sonjas Mormor var Dove og Morfar var Hvidbåndet Creme.

Jeg troede ikke der var rust i de farver men nu bliver jeg da usikker. :?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 19. nov 2007 11:31

Det er netop øjenringene der gør at jeg mener hun må være rødøjet sølvzobel... Og nej der ligger ikke umiddelbart rust i de farver.

Farvekombinationen er set før. Det er jo ganske almindelige, kendte mutationer der er involveret.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 19. nov 2007 15:02

Okay jamen så tror jeg du har ret i at hun må være rødøjet sølvzobel. :wink:

Det kan vi ihvertfald kalde hende ind til andet er bevist. :lol:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 20. nov 2007 21:55

Pia, jeg har jo læst at en Mink er en hamster der består af (ee pp U_) og at en SølvMink Består af (ee pp Sg_ U_) så hvis hun er hvidbåndet rødøjet Sølvzobel så er den rigtige Farvebetegnelse vel egentlig Hvidbåndet Sølvmink eller hvad ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 21. nov 2007 10:54

Der findes endnu ikke et officielt navn på dansk for den kombination. Det er noget, vi i bestyrelsen, skal ha diskuteret engang.

Men sølvmink og rødøjet sølvzobel er jo sådan set det samme, når man kigge på hvilke mutationer, der ligger bag.
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 21. nov 2007 10:59

hm så man kan bruge begge navne alt efter hvad man har lettest ved at "forstå"? :lol:
Pia B

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 21. nov 2007 14:00

Hehe... kom lige til at kigge ordentligt efter på listen over de navne vi har været igennem. Og den hedder sølvmink.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 21. nov 2007 15:26

Odgaard skrev:Hehe... kom lige til at kigge ordentligt efter på listen over de navne vi har været igennem. Og den hedder sølvmink.
Hehe ja det mente jeg nok. :lol:

Låst