Gul/tortie og creme???

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
burrus

Gul/tortie og creme???

Indlæg af burrus » 2. jan 2008 00:23

Æhm hvordan er det lige med det der gule gen?  :?  

Jeg står nemlig med nogle fine unger som BURDE få sorte øre! for sorte øjne - det har de!

men nej - de er samme farve som resten af pelsen :? undtagen lige på den ene dreng - der er to små bitte sorte pletter...

så tænkte om en han hamster kan være gul og creme på en gang?  alså sådan at han er creme på kroppen og de gule pletter så lige har ramt ørene og dækket de sorte øre?

det gør sig gældende ved den et par piger - kan det være pga tortie at de øre ikke blir sorte?

jeg er nemlig lidt mystificeret over at de øre ikke er sorte! kun EN ud af 5 creme har fået RIGTIG sorte øre...
en pige har "mørke" øre som om pigmenten "på vej" her nu hvor de er knap 14 dage gammel...
mens en dreng har sorte pletter på ørene og ellers cremefarvede/lyse øre og de sidste har lyse/creme øre..

Gul/tortie er jo hulens svært at se på creme - så tænkte om man har været "heldig" at det måske havde ramt ørene og man derved kan se de gule på de creme...? eller kan en hamster ikke være gul og samtidig være creme - fænotypisk?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jan 2008 00:33

En hamster kan godt være creme og gul samtidig - og derved tortie. Men du kan ikke vide det med sikkerhed, før du laver en test-parring.
Mange hilsner fra Jeanne.

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2008 00:35

åh hvor træls.. ja det er besværligt - blander aldrig creme og tortie igen!  :x

hmm håbede bare lidt det kunne være en "forklaring" på de lyse øre på min sortøjede creme unger...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. jan 2008 16:01

Som Jeanne siger, så kan en hamster godt indeholde gul og creme på samme tid. Det giver dog ikke automatisk en tortie... Kun hos hunner med kun ét gult gen, giver det tortie.

Hos hunner med to gule gener og hos hanner med ét gult gen, giver det cremegule dyr, der i praksis ikke kan skelnes fra alm. creme. Det kan også være ekstremt svært at skelne en cremetortie fra en alm. creme.

Derfor bør man ikke blande stammer med hhv creme og gult. Desværre kan det være svært at undgå, men jeg mener ikke man bør avle videre på dyr, hvor der er mulighed for, at de indeholder creme.
Mvh. Pia

Låst