Gylden og sort
Gylden og sort
Hvis jeg har forstået det rigtigt, er AA gylden, Aa er gylden, der bærer på sort og aa er sort. Men hvad skriver man så, når en unge bærer på sort fra én forælder ??
Det ville jeg jo logisk set synes skulle skrives Aa - men det er jo genkoden for gylden, der bærer på sort - eller ??
Det ville jeg jo logisk set synes skulle skrives Aa - men det er jo genkoden for gylden, der bærer på sort - eller ??
Mange hilsner fra Jeanne.
Som du selv er inde på, Jeanne, så skrives alle kombinationer med to bogstaver, da den altid kun kan have to gener, ét fra sin far og ét fra sin mor.
Og så er der kun de tre kombinationer du nævner.
Får den et sort gen fra begge forældre, bliver den sort, som Pia skriver, da den så vil være aa.
Og så er der kun de tre kombinationer du nævner.
Får den et sort gen fra begge forældre, bliver den sort, som Pia skriver, da den så vil være aa.
Kenneth Worm
Lidt gammel tråd men jeg har lige et spørgsmål.
AA er gylden.
Aa er Gylden der bærer et gen for sort.
Aa kan også være hvis en hamster bærer sort fra en af sine forældrer.
aa er sort.
Sådan forstår jeg det i lige skrev.
betyder (_a) så at dyret muligtvis bærer på sort fra en forældrer?
eller hvad betyder det?
AA er gylden.
aa er sort.
eller hvad betyder det?
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
_a betder at dyret NETOP er split sortBenjamin skrev:Lidt gammel tråd men jeg har lige et spørgsmål.![]()
AA er gylden.
aa er sort.
eller hvad betyder det?
tag f.eks. min tidligere Kiks
men fordi hun er creme kan jeg ikke se om hun er aa eller Aa, da creme jo fjerner sort farve.. og hun får både creme og sorte unger...
så derfor _a

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
de to er præcis det sammeBenjamin skrev:
altså (agouti/)gylden - split sort..

Pia B
1. Ja. Men man ved at den ene forælder var sort, derfor må der nødvendigvis være mindst ét a. Men hvilket gen den får fra den anden forælder er ukendt, derfor _a. Og da små bogstaver altid skrives til sidst, skrives det sådan og ikke a_Benjamin skrev:Så _a er hvis man ikke ved om dyret rent faktisk er sort eller om det kun er split sort?
og Aa er split sort hvis man er sikker på at dyret er Split for sort?
2. Nemlig. Dette ved man enten hvis den ene forælder har været sort, eller dyret har fået sorte unger.
Er man i tvivl om den er split sort, skrives det A_
Kenneth Worm