Sølvgrå genetik..

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. feb 2008 23:42

Sabina1003 skrev:Nu skal jeg ikke også sættes ind i gul, vel..  :shock:   :wink:

Hvis jeg nu køber en zobel han (ee U_) og parre med min Sgsg..

Så vil ungerne blive?

De vil så have split for creme, umbrous og derved kan jeg ved en parring af ungen med enten moren eller faren få sølvzobel? (ee Sg_ U_)?
Zobel ER creme Umbrous er bare en farve der kan sætte sig på andre farver og gøre dem mørkere.
I princippet er en Zobel bare en mørk Creme der er blevet mørk pga. Umbrous genet.

Så hvis du parrer en Zobel med din Sølvgrå bliver alle ungerne split Creme og nogle af dem bliver så Umbrous da det er et Dominant gen. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

burrus

Indlæg af burrus » 1. feb 2008 23:53

Sabina1003 skrev:Nu skal jeg ikke også sættes ind i gul, vel..  :shock:   :wink:

Hvis jeg nu køber en zobel han (ee U_) og parre med min Sgsg..

Så vil ungerne blive?

De vil så have split for creme, umbrous og derved kan jeg ved en parring af ungen med enten moren eller faren få sølvzobel? (ee Sg_ U_)?
gul? kun hvis du vil til og lave sølv sort tortie'er - eller bare tortie/gul :wink:  

hvis du køber en zobel han - ee Uu og parre med en din Sgsg (lad os gå ud fra hun utroligt nok ikke er split for nogle andre farver)

så vil du får unger som er :
Ee Sgsg Uu - sølvgrå umbrouse
Ee sgsg Uu - gylden umbrouse
Ee Sgsg uu - sølvgrå

tager du så en sølvgrå umbrouse unge og parre tilbage på far - altså Ee Sgsg Uu + ee Uu
så får du :
ee Sgsg Uu - sølvzobel
ee sgsg Uu - zobel
ee sgsg uu - creme
ee Sgsg uu - offwhite

:wink:

hvis altså din hun sølvgrå og hannen ikke er split for andre farver :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 2. feb 2008 10:01

Jeg tror sgu jeg er ved at forstå det  :D

- skide sødt af jer at i gider hjælpe!

Men hvor "tilladt" er det at parre tilbage på faren?
(har læst nogle indavl indlæggene)

Hvad skal jeg parre min pige med for at finde ud af om hun har nogle skjulte gener?

Hendes forældre er jo fra en dyrhandel - så syntes også det lyder lidt mærkeligt hvis hun ingen skjulte gener har..

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. feb 2008 10:04

burrus skrev: hvis du køber en zobel han - ee Uu og parre med en din Sgsg (lad os gå ud fra hun utroligt nok ikke er split for nogle andre farver)

så vil du får unger som er :
Ee sgsg Uu - gylden umbrouse
Ee Sgsg uu - sølvgrå
Der er også mulighed for Ee sgsg uu, altså gylden. Men dette er forudsat at hannen er EF umbrous. Det kunne jo være, at han var DF, og så bliver alle unger umbrous.

burrus skrev: tager du så en sølvgrå umbrouse unge og parre tilbage på far - altså Ee Sgsg Uu + ee Uu
så får du :
ee Sgsg Uu - sølvzobel
ee sgsg Uu - zobel
ee sgsg uu - creme
ee Sgsg uu - offwhite
Ee Sgsg Uu x ee sgsg Uu
=
Hannen danner sædceller med:
e sg U
e sg u

Hunnen danner ægceller med:
E Sg U
E Sg u
e Sg U
e Sg u
E sg U
E sg u
e sg U
e sg u

Hvilket giver følgende muligheder for genotyper:
Ee Sgsg UU = sølvgrå umbrous
Ee Sgsg Uu = sølvgrå umbrous
Ee Sgsg uu = sølvgrå
ee Sgsg UU = offwhite umbrous
ee Sgsg Uu = offwhite umbrous
ee Sgsg uu = offwhite
Ee sgsg UU = gylden umbrous
Ee sgsg Uu = gylden umbrous
Ee sgsg uu = gylden
ee sgsg UU = zobel
ee sgsg Uu = zobel
ee sgsg uu = creme

Du kan ikke skelne hvilke unger der er DF og EF umbrous, og du vil sandsynligvis heller ikke kunne se forskel på offwhite med og uden umbrous.
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 2. feb 2008 11:30

ja ok - glemte et par stykker  :lol:  det er det der med at regne det i hovedet om aftenen uden at skrive det op...  :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 2. feb 2008 12:33

Hvad skal jeg parre min pige med for at finde ud af om hun har nogle skjulte gener?

contraria

Indlæg af contraria » 2. feb 2008 12:53

en creme måske... så for du klar lagt om hun er Ee eller EE

hmm.... og så ved jeg ikke med andre gener... for har ikke sat mig ind i dem.
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 2. feb 2008 17:04

tja creme og sort vil jo nok være det mest "normale" at "tjekke" for  :wink:  

så en hamster der er Ee/ee Aa/aa ville kunne afsløre for dig om den er split for creme eller sort :wink:
Pia B

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. feb 2008 19:19

Det er jo begrænset hvor mange kuld du kan lave på en hun, så det kan ikke rigtig betale sig at lave parringer bare for at tjekke om hun er split for det ene eller det andet.
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 2. feb 2008 20:27

Syntes bare jeg har læst om utrolig mange herinde der har spurgt om hvem de skal parre med for at finde skjulte gener...

Men nu må vi se, mange tak for hjælpen..

burrus

Indlæg af burrus » 2. feb 2008 20:32

Sabina1003 skrev:Syntes bare jeg har læst om utrolig mange herinde der har spurgt om hvem de skal parre med for at finde skjulte gener...

Men nu må vi se, mange tak for hjælpen..
ja det er der også - og så har man fundet den ene eller to man gerne vil parre med :wink:  
man har sat sig ned og fundet ud af hvilke af de måske skjulte gener man helst vil finde ud af - og så har man så valgt ud fra det :wink:  hvis det er det man vil med kuldene :wink:  

f.eks. valgte jeg at parre kiks og james for at finde ud af om kiks tortie og om hun var split sort...  :wink:  og om james var umbrouse

ligeledes parrer jeg zita og james for at finde ud af om zita ER sølvmink - og det kan jeg sige ud fra den parring, da jeg ved hvad james bærer rundt på af sjove gener...  :wink:
Pia B

contraria

Indlæg af contraria » 2. feb 2008 22:26

jeg pare min madly med min nye han Orca fordi jeg godt vil avle sort tortie...

jeg ved madlys mor "kiks" er tortie og far er hb sort... madly er ee og kan derfor ikke se om hun er tortie inden under.... har så vælgt at købe Orca. da hans aner ser ud til at være statestitisk fri for creme... han er ud af et kuld på 13. ingen blev creme....

så i mit kuld for jeg både tjekket om Orka er Ee og om Madly er Toto.... da begge forældre er EF hb. kommer der både DF og EF båndet og ikke båndet hamier.... og da jeg ved madly er _a ll og Orca er aa Ll så vil jeg få 50/50 med lang og korthåret...

mit åb er så at ungerne her fra vil gå lige så hurtigt som kikses unger gjore... hehe man har vel lov at håbe.. for teoratisk laver jeg en kiks + james paring igen.. hamierne har bare andre navne og 50% anden stamtavle... :lol:
de venligste hilsner amanda

Låst