Parring - farver på ungerne??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
MadamMim

Indlæg af MadamMim » 5. feb 2008 18:38

Hvad vil der ske hvis en eller begge skulle bære på creme??

Ændrer det ved farverne eller hvodan??

contraria

Indlæg af contraria » 5. feb 2008 18:51

hvis en gør så nej.. det hvil ikke påvirke farven på ungerne...

men gør begge forælre og creme gene "e" kommer i dobbelt fakta = ee
så bliver de unger med det rød øjede creme.

hvis det er i forbindelse med din cinnamon + dove
Senest rettet af contraria 5. feb 2008 18:57, rettet i alt 1 gang.
de venligste hilsner amanda

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 5. feb 2008 18:54

Hvis begge forældre bærer på creme, kan der komme creme også - men det kan være meget svært at vide, om de så reelt ER creme eller gule - eller creme tortie. Jeg har selv en hun, der er creme tortie - men du kan ikke se det - hun fremstår som creme.
Mange hilsner fra Jeanne.

contraria

Indlæg af contraria » 5. feb 2008 18:55

Jeanne skrev:
Odgaard skrev:Helt korrekt er en cinnamon:

A_ B_ baba C_ Dg_ dsds E_ lglg pp sgsg to_ uu (og det er kun når det gælder farven, hvis man skal ha det hele med bliver det meget længere)

Men da det jo er en længere en længere smøre, så derfor vil man til daglig brug kun tage de relevante koder med, og i tilfælde af at man parrer en cinnamon med en dove, så er A-genet lige så relevant som P-genet, så derfor er en cinnamon i denne sammenhæng altså A_ pp.
Så er vi enige - hvis man siger A_ pp - men at skrive, at AA pp = cinnamon, mener jeg er forkert.
altså _ betyder jo at man ikke ved om den er A eller a på den plads... så AA er lige så ligalt at skrive som A_ er.. så længe det er i eksempler som jeg lavede oven over. for der tager jeg og regner på begge mulighedder..
de venligste hilsner amanda

kwo

Indlæg af kwo » 5. feb 2008 19:35

Jeanne skrev:
Odgaard skrev:Helt korrekt er en cinnamon:

A_ B_ baba C_ Dg_ dsds E_ lglg pp sgsg to_ uu (og det er kun når det gælder farven, hvis man skal ha det hele med bliver det meget længere)

Men da det jo er en længere en længere smøre, så derfor vil man til daglig brug kun tage de relevante koder med, og i tilfælde af at man parrer en cinnamon med en dove, så er A-genet lige så relevant som P-genet, så derfor er en cinnamon i denne sammenhæng altså A_ pp.
Så er vi enige - hvis man siger A_ pp - men at skrive, at AA pp = cinnamon, mener jeg er forkert.
En AApp ER jo cinnamon, så hvorfor skulle det være forkert at skrive?
A_ skriver man jo kun hvis man er i tvivl om det ene gen. Men hvis man nu ved at de begge er A, så kan det da aldrig blive forkert at skrive AApp. ;-)

Jeg ved godt det ikke er nemt at være helt sikker, men hvis nu man har en gylden han som har været parret med 4-5 sorte hunner, og der ikke er dukket en eneste sort unge op, så begynder man at kunne være rimelig sikker på at han er AA.
Kenneth Worm

Låst