Forbudt parring?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Hopiw

Forbudt parring?

Indlæg af Hopiw » 11. feb 2008 15:46

Hvad må man ikke blande af farver?
Eller findes der ikke sådanne (:

Synes jeg læste noget om man ikke måtte parre to creme, men jeg kan ikke finde det..

burrus

Indlæg af burrus » 11. feb 2008 16:10

tja generelt siger man at det er "dumt" at blande tortie og creme - da tortie er svær/umulig at se på en creme...

ligeledes er satin X satin en dum idé da pelskvaliteten blir meget dårlig og der kan være bare pletter i pelsen...

og så er der de lethale gener som man heller ikke ska parre sammen - dom spot, skimmel og lglg...   :wink:

men som sådan "forbudte" parringer er der jo ikke  :wink:

kiks er f.eks. creme tortie  :wink:  så forbudt er det ikke at lave, men ikke så "smart" at lave, da de er svære at farvebedømme...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 11. feb 2008 16:12

Du må ikke parre to dyr med Wh-genet. Det er skimmel/hvidbuget. Unger der får Wh fra begge forældre bliver født uden øjne og tænder.

Derudover er der to lethale gener, der giver døde unger i dobbelt dosis. Det gælder dominant spot (Dsds) og letal grå (Lglg).

Mørk grå skal helst ikke parres sammen gennem flere generationer, da det giver øget tendens til misdannelser af rygsøjlen. Jeg ved dog ikke hvor slemt det er længere. Det kan jo være det er avlet ud af stammerne nu.

Så er der de farver, der giver ren forvirring at parre sammen, fordi man ikke kan vide hvad de er rent genetisk, og det kan jo være rart at vide for bl.a. at undgå de lethale gener. Men selvfølgelig også for at vide hvad man kan forvente af unger, hvis man går op i det.

De forskellige tegningsvarianter skal ikke blandes. Altså bør man ikke parre dominant spot og hvidbåndet.

Gul og creme skal holdes adskilt, da man tit ikke vil kunne se forskel på om der ligger gul i de creme.

De forskellige grå varianter bør også efter min mening holdes adskilt. Det er møgsvært at se forskel på dem, for jeg tror de til en vis grad allerede er blandet herhjemme.

Det er også en dårlig idé at parre to satiner (guldhamstere vel at mærke, det gælder ikke for dværge). Dyr med to satingener får en meget dårlig pels. Men til gengæld kunne man jo så ha en hamster, der ville give 100% satinunger parret med en ikke-satin. Det er nok bare svært at sælge sådan nogen grimme unger ;-)

Det var vist sådan lige det, jeg kunne komme i tanke om.
Mvh. Pia

Sansemus

Indlæg af Sansemus » 22. feb 2008 13:10

Puha, det lyder da som en hel videnskab, for sån en nybegynder som mig  :?
Ved slet ikke om jeg tør lave nogen kuld nu  :roll:  Blir da helt bange for, at gøre noget forkert....
Jeg skal da godt nok, ha læst noget om alle de betegnelser, farver - koder osv...puha  :lol:

burrus

Indlæg af burrus » 22. feb 2008 13:41

Sansemus skrev:Puha, det lyder da som en hel videnskab, for sån en nybegynder som mig  :?
Ved slet ikke om jeg tør lave nogen kuld nu  :roll:  Blir da helt bange for, at gøre noget forkert....
Jeg skal da godt nok, ha læst noget om alle de betegnelser, farver - koder osv...puha  :lol:
det er altid en god idé at sætte sig ind i farver og osv. INDEN man parre ja :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 22. feb 2008 20:00

Og man kan jo altid spørge her på forum :)
Mvh. Pia

Låst