robo-avl???

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
burrus

robo-avl???

Indlæg af burrus » 6. mar 2008 17:51

:lol:  Ja nu kommer der lige en længere smøre herfra ang. avl på roborovskis dværghamsteren :wink:  Jeg har får jo to dejlige piger her på lørdag og en han er i kikkerten...

Så I får lige alle spørgsmålene ang. avl af roborovskis, da jeg ærligt talt intet rigtigt ved! :wink:  

min første tanke/??? er - jeg har to piger og ville egentlig være mest "glad for" at kunne nøjes med en han..
Men hvordan gøres det mon bedst i praksis når men gerne vil have unger med begge hunner..
Jeg kunne enten "satse" på at lade de to hunner gå sammen og forsøge at sammenføre dem med hannen og så lade naturen gå sin gang?
men vil det kunne gå? jeg tænker lidt - robo'er er jo meget sociale, men vil den anden hun mon slå den førstes unger ihjel? eller mon hjælpe med pasningen?  
Ville jeg kunne tage hannen op ad buret og ned igen så jeg ikke får unger konstant?

Ellers kunne jeg dele pigerne i to bure og så lade hunnerne besøge hannen på skift indtil kuldet er flytteklare (det siges jo de helst skal være sammen om et kuld for at der er størst chance for det lykkedes hos robo'erne?)  og så sætte dem i sit eget bur igen når man vil give dem en"pause"???

Eller jeg kunne lade dem gå i hvert sit bur - og så parre dem som "normalt" med guldhamstere - altså den aften de er i brunst???
Og kan man overhovedet det med robo'er? og hvad så med kuldets opvækst? der er jo kloge hoveder der mener "mor og far" skal gå hos ungerne sammen indtil de kan flytte?

eller er jeg ude i at må købe to hanner og så lade dem gå sammen parvis konstant og så bare tage ungerne som de kommer? (den metode jeg vil være mindst glad for - for at være helt ærlig! men gør det hvis det er nødvendigt!?)

Vil robo'er få unger på stribe som f.eks. vinterhvide gør det? altså blive gravide så snart kuldet er ude af "hullet" ( :lol: ) og der kommer nyt kuld hver 6. uge? - eller siger hunnen selv fra så de "kun" kommer f.eks. hver 2.-3. måned?

Det var sådan lige det jeg havde på hjertet - indtil videre! :lol:  håber nogen kan svare på bare lidt af det...
Jeg vil jo gerne have så vellykkede kuld som muligt  :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. mar 2008 21:04

Jeg tror ikke der er så mange der har forskellige erfaringer med sammensætning og flokhold af roboer...

Jeg har selv kun holdt 1,1 af arten ved avl, og det er gået fint. Jeg har hørt flere der ikke har kunne holde to hunner sammen, og jeg har selv mistet en han ved at far og søn gik sammen. De havde gået sammen i meget lang tid før den ene slog den anden ihjel i forbindelse med at de fik nyt bur.

Jeg vil tro at muligheden med at holde hver hun alene og så sætte dem sammen med hannen, som man gør hos guldhamstere, vil være den mest oplagte mulighed. Men jeg aner ikke hvordan roboer opfører sig i den sammenhæng. De kan altså være nogle værre små bæster ;-)
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 6. mar 2008 21:10

men hvor ofte vil en 1,1 kombi få unger ?  :?   også ca hver 6. uge som som andre dværge?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 7. mar 2008 09:21

Ja det er det samme som de ande dværge. Nogle gange er der kun 21 dage mellem kuldene og andre gange kan de lige strække den lidt, hvis hunnen ikke er blevet drægtig lige efter fødslen.

Jeg har faktisk haft en vinterhvid engang, der fødte 17 dage efter det forrige kuld.
Mvh. Pia

Låst