Da jeg endnu ikke har lært genetik, vil jeg høre, om der er en, der kan sige mig, hvad der skal stå på en evt. stamtavle til disse unger?
Hjælp til genetik
Hjælp til genetik
Jeg har lige sat lidt billeder ind af Trolds unger (under "billeder"
).
Da jeg endnu ikke har lært genetik, vil jeg høre, om der er en, der kan sige mig, hvad der skal stå på en evt. stamtavle til disse unger?
Mor er sort/hvid. Far er gylden med hvidt bånd. Billeder herunder. :)
- Vedhæftede filer
-
- Mor Trold
- Trold på hus.jpg (13.45 KiB) Vist 4018 gange
-
- Mor Trold
- DSC_0009+~1.JPG (13.21 KiB) Vist 4018 gange
-
- Far Fnuggi
- Fnuggi 1.jpg 5.jpg (17.33 KiB) Vist 4018 gange
-
- Far Fnuggi
- Fnuggi 1.jpg (13.31 KiB) Vist 4018 gange
-
- Nogle af ungerne
- 3 hanner 1.jpg (8.24 KiB) Vist 4018 gange
Det du kan sige med sikkerhed om dine unger er at de alle er gyldne og bærer på sort (Aa).
Derudover er der jo nogle hvidbåndede. De er Aa Ba_
Ud fra den parring du har lavet kan du sige om forældrene at de begge kun er EF hvidbåndet. Altså at de kun har ét gen for hb. Det kan du se ud fra at der kommer unger uden bånd.
Det betyder så igen at deres hb unger kan være både EF og DF, men det kan man ikke se på dem. Det er derfor du skal ha _ med efter Ba i genkoden. Det står for at genet er ukendt.
Morens farve hedder forøvrigt hvidbåndet sort og faren hvidbåndet gylden.
Derudover er der jo nogle hvidbåndede. De er Aa Ba_
Ud fra den parring du har lavet kan du sige om forældrene at de begge kun er EF hvidbåndet. Altså at de kun har ét gen for hb. Det kan du se ud fra at der kommer unger uden bånd.
Det betyder så igen at deres hb unger kan være både EF og DF, men det kan man ikke se på dem. Det er derfor du skal ha _ med efter Ba i genkoden. Det står for at genet er ukendt.
Morens farve hedder forøvrigt hvidbåndet sort og faren hvidbåndet gylden.
Mvh. Pia
Det kommer jo helt an på om hvad der ligger bag dem. Men i princippet, hvis de ikke bærer på nogle ens recessive gener, eller den gyldne bærer på sort, så vil det være det samme. Hun må vel egentlig bære på sort, ikke? Er det ikke Spot der er far til hende? Så er der jo også mulighed for sorte og hb sorte unger.
Mvh. Pia