Silverdove?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
burrus

Indlæg af burrus » 3. maj 2008 07:50

Benjamin skrev:Hvis hun er bb så er hun jo ee bb pp Uu altså kopper.
Men det kræver at hun har brune ører. :)

Jeg tror højest at hun kan være Bb hvis hun er noget for hvis b genet er i mine dyr så kommer det fra Bjarke og hvis sonja også er Bb hvorfor kom der så ikke en eneste Chokolade i kuldet?

tja parringen mellem sonja og bjarke giver ikke megen plads til "simple" farver som chokolade... - der kom jo rigtig mange forskellige farver i det kuld så der sku jo rigtig mange dyr for at få alle gener ud i alle mulige farver... derfor kan der godt ske det at der ikke dukker en eneste ren chokolade op..
hun har ikke sorte øre og har aldrig haft det - men om de er orange eller brune - tja det må vi lige se på... sorte er de i hvert fald ikke...

men det må kaldes HELD! hvis hun er kobber og hun får chokolade unger med lige netop james :lol:  det er to gange held lige oven i hinanden!  :lol:

dermed tror jeg somend godt dine unger kan være sølvmink - hvis altså zita ikke er det
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

contraria

Indlæg af contraria » 3. maj 2008 08:04

hvad hvis zita er sølv kommer  :oops: ved ikke lige vad det hedder når det er en kobber med sølv genet... typisk mig det her.... :oops:

altså en
ee bb pp Uu Sg_
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 3. maj 2008 08:14

så er det en brunøret sølvmink:
Billede
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. maj 2008 20:10

Hvis vi nu sger at Bjarke og Sonja er Bb så giver de begge et b videre til 50% af deres afkom.
Så selvom der ikke var nogle Chokolader så er det da utroligt der ikke er kommet en eneste der er bb for det burde der da være kommet.

Men jeg syntes stadig ikke vi skal kaste nogle forhastede konklusioner før vi er sikre på at ungerne er Chokolade og det kan jo være meget svært at slå fast med 100% sikkerhed med den alder at ungerne har nu.

Men det bliver da spændende at se hvordan de udvikler sig. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Riky

Indlæg af Riky » 3. maj 2008 22:10

Benjamin skrev:RØ Sølvzobel er jo en Sølvmink og det ligner de bare slet ikke. :wink:

Når moren er Cinnamon og Faren RØ EF Sølvgrå så kan ungerne vel ikke være DF Sølvgrå?

Så jeg tror ikke de er Mink eller Zobel eller noget...

Meget besynderligt. :roll:
Med Cinnamon kan du tungt se Umbrous gene.
Første hamster på billedet kan være dove + letal grå aaLglgpp men fotografi kan lave forskelle...
Men den er 100% dove + en af grå.
Du kan se min hamster aappSgsg på min side på homepage.
http://www.rikyhamstery.com/english/basic/z_body.htm
aaLglgpp er lysere.
Jana

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. maj 2008 22:17

Riky skrev:
Benjamin skrev:RØ Sølvzobel er jo en Sølvmink og det ligner de bare slet ikke. :wink:

Når moren er Cinnamon og Faren RØ EF Sølvgrå så kan ungerne vel ikke være DF Sølvgrå?

Så jeg tror ikke de er Mink eller Zobel eller noget...

Meget besynderligt. :roll:
Med Cinnamon kan du tungt se Umbrous gene.
Første hamster på billedet kan være dove + letal grå aaLglgpp men fotografi kan lave forskelle...
Men den er 100% dove + en af grå.
Du kan se min hamster aappSgsg på min side på homepage.
http://www.rikyhamstery.com/english/basic/z_body.htm
aaLglgpp er lysere.
Jana
Så vidt det vides så har vi ikke Lglg i Danmark endnu.
Selvfølgelig kan der da være sjældne undtagelser.
Men jeg er nu efterhånden ret sikker på at ungerne er Sølvmink Satin. :wink:

Den mørke unge på billedet er helt sikkert Silverdove. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Riky

Indlæg af Riky » 3. maj 2008 22:21

Er det aappSgsg eller aappSgSg?
Jana

contraria

Indlæg af contraria » 3. maj 2008 22:23

benjamin jeg vil gerne ligge mit hoved på blokken hvis cleopratra og barselona ikke er det.

ja har aldrig i mit liv set en chokolade hamster. men kikker jeg på det jeg har i mine hænder og mellem mine finger og sammmenligner med billederne på svensk hamster forenings side..... så er de chokolade.... hvad angår valentin der i mod vil jeg ikke satse mit lille hoved på. men efter som han er ved at få kindtegninger... og efter at have stiret mig blind på billeder og farver.. vil jeg godt tør sige at han er rust... dov har jeg mine forbehold... (syns nemlig at det nogen gange også ligner han har øjnringe... hvilket jeg slet ikke kan få til at passe med den farve han har... og så fald er han så zitafarvet? jeg tvivler på det)

pia og jeg sad net op i dag og gennemgik stamtaven for de små unger, og mit bud er at zita har sit b fra django. james har så sit fra blackie (langhåret dom. spot chokolade).

zita kan der i mod have det fra flere... men bjarke er den mest oplagte af dem.... hvem bag bjarke er så et godt get... men måske det ku være trille.. det ser jo udtil at der i andre grene med hende i at der dukker chokolader op....

skulle zitta være kobber og ikke sølv mink. tja så vil mit bud på sonjas side nok gå på snebold... mørk øjet hvid... er det ikke et resultat af en farve forviring? hvor bb Ba_ ee Whwh  ind går??

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. maj 2008 22:54

contraria skrev:benjamin jeg vil gerne ligge mit hoved på blokken hvis cleopratra og barselona ikke er det.

ja har aldrig i mit liv set en chokolade hamster. men kikker jeg på det jeg har i mine hænder og mellem mine finger og sammmenligner med billederne på svensk hamster forenings side..... så er de chokolade.... hvad angår valentin der i mod vil jeg ikke satse mit lille hoved på. men efter som han er ved at få kindtegninger... og efter at have stiret mig blind på billeder og farver.. vil jeg godt tør sige at han er rust... dov har jeg mine forbehold... (syns nemlig at det nogen gange også ligner han har øjnringe... hvilket jeg slet ikke kan få til at passe med den farve han har... og så fald er han så zitafarvet? jeg tvivler på det)

pia og jeg sad net op i dag og gennemgik stamtaven for de små unger, og mit bud er at zita har sit b fra django. james har så sit fra blackie (langhåret dom. spot chokolade).

zita kan der i mod have det fra flere... men bjarke er den mest oplagte af dem.... hvem bag bjarke er så et godt get... men måske det ku være trille.. det ser jo udtil at der i andre grene med hende i at der dukker chokolader op....

skulle zitta være kobber og ikke sølv mink. tja så vil mit bud på sonjas side nok gå på snebold... mørk øjet hvid... er det ikke et resultat af en farve forviring? hvor bb Ba_ ee Whwh  ind går??
Jeg siger heller ikke at de ikke er chokolade men jeg kan ikke se ud fra de billeder i har lagt ind hvad de er for det er billederne for dårlige til så vi må bare vente og se tiden an. :wink:

Men jeg er meget skæptisk overfor alt ind til jeg ser genetiske beviser på at det er muligt men det er jo svært at vide hvad der kan ligge mange gennerationer tilbage men lad os nu se hvordan ungerne udviklser sig. :wink:

Zita er overhovedet ikke beslæktet med Django og desuden er Django Hvidbåndet Cinnamon. :wink:

Blackie (Langhåret Dom. Spot Chokolade) Ham har jeg aldrig nogensinde hørt om så ved ikke om han eksisterer og han er ihvertfald ikke i famillie med nogle af mine dyr.

Jeg tror ikke at Zita er Kobber for hun har ikke de gråbrune ører hun kan højest være Bb.

Og vi ved ikke om Snebold var Bb eller bb for hun var helt hvid og man kunne overhovedet ikke se hvad hun var.

Ingen af ungerne kan i øvrigt være Dove eller Mink/sølvmink da det kræver at de er rødøjede. :wink:

Hvis genet er i mine dyr tror jeg selv at jeg skal satse på Bjarke for han kommer fra Vanillas opdræt og det gør Benjy jo også som faktisk er far til James så noget kunne godt tyde på at der kunne komme et gen fra det opdræt.

HVIS James altså er Bb.

Men Jeanne har også andre mistanker om hvor genet kommer fra og Jeg og Jeanne har i sinde at finde ud af det nu hvor jeg skal overtage en Chokolade unge fra hende så skal vi lave nogle test parringer med forskellige dyr for at se om vores teorier holder. :wink:

Men vi skal jo lige igang med at undersøge det nærmere vi har ikke planlagt eller jeg har ikke planlagt hvordan min unge skal parres endnu. :lol:

Men jeg syntes lige vi skal se hvordan ungerne udvikler sig for jeg kan som sagt slet ikke se noget ud fra de billeder i har sat ind og jeg har jo ikke set ungen live så jeg er skæptisk ind til jeg har set mere konkrete beviser sådan er jeg bare. :wink:

Men glæder mig til at se hvad tiden viser. :wink:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. maj 2008 23:01

Riky skrev:
Er det aappSgsg eller aappSgSg?
Jana
den er aa pp Sgsg + de recessive gener. :wink:

contraria

Indlæg af contraria » 3. maj 2008 23:06

arrr for h... det sku rigtigt benjamin... fik kikket på den forkerte side af stamtavlen... seføljeligt er zita ikke i familie med django.. det er jo djems som er det...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. maj 2008 23:09

contraria skrev:arrr for h... det sku rigtigt benjamin... fik kikket på den forkerte side af stamtavlen... seføljeligt er zita ikke i familie med django.. det er jo djems som er det...
Jeps. :wink:

contraria

Indlæg af contraria » 3. maj 2008 23:10

jammen benjamin.. du er altid velkommen her i i Kgs Lyngby til en gang hamster nusning og farve tjek op...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. maj 2008 23:15

contraria skrev:jammen benjamin.. du er altid velkommen her i i Kgs Lyngby til en gang hamster nusning og farve tjek op...
Så skal jeg bede min mor meget pænt for hun er ikke så vild med at jeg tager alt for langt hjemmefra. :roll:

Glæder mig MEGET til jeg fylder de 18 store år. :lol:

Men ellers så lød det da meget fristende. :wink:

contraria

Indlæg af contraria » 3. maj 2008 23:24

både dig og din mor.. og alle andre fordensags skyld er meget velkomne på besøg hos mig...

pist.. jana kommer hjem til mig d. 22-25 maj... lørdag ku bliver til en hamster traf hos mig....

Låst