Er skjult Wh muligt? (på en ikke hvid hamster)

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Desiree

Er skjult Wh muligt? (på en ikke hvid hamster)

Indlæg af Desiree » 13. maj 2008 19:44

Jeg er meget forundret over Annas kuld. Både mor og far er avlerhamser med tavle, og jeg var da ret sikker på at der ikke var Wh i nogen af dem. Mor: sølvgrå, kan vel skjule Wh, men ingen tidligere kuld tyder på at hun har genet. Far er gylden U, og U i den grad at han næsten er chokoladefarvet. Er det muligt at han er skjult Wh? For jeg kan altså overhovedet ikke se det på ham. Ikke desto mindre er der i  hvert fald en MEGET skimmel i kuldet. Hvordan kan det lade sig gøre?
mvh Desiree

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. maj 2008 20:25

DF Sølvgrå kan jo godt være skjult Wh, for de har meget lys bug i forvejen.

Hvordan umbrous og hvidbuget fungerer sammen ved jeg ikke, for de virker jo lige modsat hinanden. Så hvad der "dominerer" af dem mht bugfarve, det aner jeg ikke. Men det kunne jo godt være at umbrous kan skjule en hvid bug forårsaget af Wh-genet.
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 13. maj 2008 21:28

hmm, hun er ef sølvgrå. Der har været lidt tvivl om hvorvidt farmor var Wh (kastaniens Ria). Så det er nok Holger der er synderen, selvom han ikke ser ud til det...
mvh Desiree

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 13. maj 2008 21:30

Kastaniens Ria var jo dom. spot sort - hun var ikke Whwh  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Desiree

Indlæg af Desiree » 13. maj 2008 21:32

Jo, men hun havde en masse unger der døde meget unge før jeg fik hende, og hvis hendes mave er helt hvid, kan hun så ikke være Wh- man vil jo ikke kunne se det, vil man?
mvh Desiree

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 13. maj 2008 21:35

altså dine voksne dyr kan jo sagten være hvidbuget og hvis de er hb eller i forvejen skal have hvid bug kan det jo være utroligt svært at se.

Whwh Sætter sig så som Skimmel på de Creme baserede farver i kuldet og som Hvidbuget på de ikke creme baserede farver. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Desiree

Indlæg af Desiree » 13. maj 2008 21:37

Netop, så kan en ds sort vel sagtens være hvidbuget uden man kan se det. Hun har jo ikke pletter på maven.
mvh Desiree

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 13. maj 2008 21:42

Jeg tror ikke at du skal regne med at Ria er Whwh for hendes forældrer har ikke lave Whwh unger. :wink:

Kun Asterix og han var ikke skimmel for så ville det kunne ses meget tydeligt.
Desuden var det Snebold som han blev barret med dengang der var Whwh.

Asterix har nemlig ikke lavet Whwh unger siden og Whwh er Dominant så han burde have lavet whwh unger i andre kuld hvis han var det og der har været avlet meget på ham så han er ikke Whwh.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Desiree

Indlæg af Desiree » 13. maj 2008 21:46

mystisk  :scratch:
Hmmmm, måske er der en lille nisse der har lukket Bjarne ud mens Anna var på springtur...
mvh Desiree

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 13. maj 2008 21:49

altså nu ved jeg at der er fundet Whwh i dine andre dyr og hvis nogle af dem kommer fra samme sted er der vel mulighed for at det kan komme andre steder fra. :)

Desiree

Indlæg af Desiree » 13. maj 2008 21:51

Kun Bjarne- og hans afkom- Jeg har ikke beholdt nogle af hans unger.
mvh Desiree

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 13. maj 2008 22:16

Benjamin skrev:Jeg tror ikke at du skal regne med at Ria er Whwh for hendes forældrer har ikke lave Whwh unger. :wink:

Kun Asterix og han var ikke skimmel for så ville det kunne ses meget tydeligt.
Desuden var det Snebold som han blev barret med dengang der var Whwh.

Asterix har nemlig ikke lavet Whwh unger siden og Whwh er Dominant så han burde have lavet whwh unger i andre kuld hvis han var det og der har været avlet meget på ham så han er ikke Whwh.
Netop. Snebold, som var Whwh, var jo MØ hvid - og viste sig at være både skimmel, dom. spot og tortie  :lol:
Asterix var zobel - og har kun lavet Whwh (skimmel) i kuldet med Snebold.
Mange hilsner fra Jeanne.

Låst