Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
Braveheart
Hej alle sammen,
I dag så jeg en hvidbåndet dove guldhamsterhun, som (tror jeg nok) var odd-eyed. Den ene øje (tv.) var knald rød, mens den anden var MEGET mørk, næsten brun eller nærmest sortfarvet. Findes der sådan en guldhamster "mutation" (altså som kattene med forskellig farvede øjne), eller har hun bare "mærkelige" øjne

En af hendes kuldsøstre er gylden tortie, hvis det måske har en betydning
Med venlig hilsen,
Othman Amin
-
Cecilia
Guldhamstrar kan vara odd-eyed. Det är vanligast på dominant spot, men kan finnas på de flesta (om inte alla) färger.
Jag vet inte riktigt hur det hänger ihop genetiskt eller om det bara är slumpmässigt. Om du vill kan jag höra med en anna uppfödare som just nu har två stycken.

En bandad cinnamon och en creme...tror jag det var.
/ Cecilia
-
Braveheart
Mange tak for svaret, Cecilia. Det er sjovt, at det også findes hos guldhamstere, for det anede jeg ikke før og var godt overrasket, da jeg så det

-
kwo
Hej Othman
Jeg har kun hørt om det hos dominant spot før. Hvis der er en hvid plet over det ene øje bliver det som regel rødt.
Kenneth Worm
-
Braveheart
Hej Kenneth,
Jeg var i hvert fald på udkig efter tortier, da jeg så denne odd-eyed guldhamster, og så vidt jeg husker var den en dårlig hvidbåndet (kunne lige så godt være en dårlig dom. spot), så jeg lagde ikke mærke til, om den havde hvide pletter på hovedet eller ikke. Jeg skal nok prøve at gå derinde igen og se den lidt nærmere, hvis den altså ikke er blevet solgt

Er det så nu genetisk bestemt at blive odd-eyed, eller er det bare noget, der sker tilfældigt hos dom. spot ?
Ps. hvidbåndede får jo ikke en hvid blis som dom. spot, vel ?
Med venlig hilsen,
Othman Amin
-
Odgaard
Nej, hvidbåndede bør ikke få blis.... men måske kan den ha begge mutationer så. Jeg synes tit man ser det hos brogede dyr, at de har forskelligt farvede øjne, det er jo fordi pigmentet i de hvide område er forsvundet også i øjet.
Mvh. Pia