Pp, pp og rubin øjne.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
contraria

Pp, pp og rubin øjne.

Indlæg af contraria » 6. sep 2008 00:56

ja det er jo ingen hemmelighed at Pia fik sort øjedet unger hvor det så udtil at være nom. spot. i øjnene på dem, men hvor tegningen af hvidbåndet var upårvirket.

nu har jeg så lavet et kuld på Cleo som også på papir sku havde dette nom. spot. øjn haloj. der kom en enkelt sortøejet hvor jeg ku skimte at det var på. desvære døde denne kun en uge gammel. nu er de 3 uger og der er knal på dem.

jeg sad og tog billederaf dem og jeg pådagede at mine rød øjede unger havde to forskællige toner øjne... i det ene mærk rubin rød og i det andet en lys klar pink pp farve...

jeg har så brugt en del tid mens jeg har slåsset med mit interne. tænkt på om det ku være en ny form for rubin/odd eyed?

men det jeg egligt gerne ville med dette indlæg er at høre hvilke erfaringer i har med pp øjne...

kan de godt komme i to forskællige toner på samme individ eller er det to øjne i samme tone men hvor tonen på farven er forskællig fra individ til individ?  :?:

entligt hader jeg røde øjne.. men når jeg kikker ind i mine ungers øjne så fanges mit blik i fasination i deres dyb røde rubin øje... :oops:
de venligste hilsner amanda

contraria

Indlæg af contraria » 6. sep 2008 00:59

her er lige et billed til at illostrer det...

Billede

øjet til venstre er mørk dyb robin rødt...
øjet til højer er lys klar pink...

kwo

Indlæg af kwo » 6. sep 2008 06:36

Det ligner "almindelige" odd eyed, magen til dem jeg fik af Jana sidste år.

Hvordan det nedarves har jeg endnu ikke fundet ud af, men der er ingen tvivl om at det er arveligt. For i de mange tusind hamstere jeg efterhånden har set, havde jeg aldrig set det før sidste år. Mens der i næsten hvert eneste kuld efter de odd-eyed kommer flere odd-eyed.

Men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvordan det nedarves, og om der er forskel på hvilket øje der rammes. Af og til dukker der endda en dobbelt odd-eyed hamster op, hvor begge øjne har den anderledes røde farve (altså anderledes end pp).
Kenneth Worm

contraria

Indlæg af contraria » 6. sep 2008 07:46

så hvis det er almindelig odd eyed... hvor kommer det så fra...

cleo er Dyrekrogen's Miss Fluffy Zita og Spot's Mr. Fluffy James Bond
orca er efter en privat avlet Åge og Hamstarbo's Maria s :? om er efter La cour og Milbys Nemausiuus linien

og zita er ikke odd eyed så hvit vi ved af.. med mindre hun kan være dobbelt sidet odd eyed :? og vi er temmelig sikker på det kommer fra zita's linie da søster Sandy også lavde sort øjede med rød prik i øjet.

så umildt bart kan jeg ikke se hvor det kommer fra... inden det dukkede op i Zita's kuld var der inden bag cleos linier som havde lagt mærke til de røde ringe hos de sort øjede... spørgsmålet er så om der så er obsaveret odd eyed unger før...

til stamtavlerne til mine små pus... hvordan skal de registres... kun med tekst om at de er odd eyed eller er der også en gen kode som skal på...

Kwo - når du kommer for at hente Speedy.. vil du så ikke være sød at kikke zita og afkom dybt i øjnene og fortælle mig at det ikke er mig som ser syner...

burrus

Indlæg af burrus » 6. sep 2008 08:39

psst ikke zita - men cleo dybt i øjnene :wink:  Zita er hos benjamin  :wink:

Lige en ting...
Hvis det ER oddd-eyed, så er der en ting jeg ikke forstår :?:
De unger der er komemt efter zita med røde ringe i øjnene, har altid haft det på BEGGE øjne :?  odd-eye er - så vidt jeg har lært hos katte - kun på et øje for at det kaldes odd-eye :?:

Det vi lige nu ser på zita, sandy og deres afkom - hvis det er odd-eyed finder jeg det meget mærkeligt, når det sidder på begge øjne - lige indtil denne unge af cleos :?

Harry - Zita og James' søn - har også disse øjne. Han er sort øjet - med røde ringe i.
Vi troede jo somend det "bare" var nom spot - men det hang ikke rigtig sammen, da vi jo mener det er nom spot - og det skulle James ikke være...
Men nu er Harry parret med Audrey - som helst ikke skulle bære hverken nom spot - eller have noget odd-eye i familien...
hvis det kommer på ungerne - på begge øjne - må det vel være et dominant nedarvet ruby eye gen af en art? for indtil videre er det kommet som dominant nedarvet - så vidt vi ved...

Indtil videre viser det INGEN effekt på aftegninger som nom spot - og ungerne er fint fertile og er ikke "mindre og langsommere i vækst" som ellers "ruby eyed" er beskrevet i Sverige...

:?  :?:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 6. sep 2008 08:40

Så vidt jeg har forstået så bliver Odd Eye ikke ned arvet, det er bare en "fejl" der opstår.

Eeeelsker Odd Eye :D
Senest rettet af Hopiw 6. sep 2008 08:42, rettet i alt 1 gang.

burrus

Indlæg af burrus » 6. sep 2008 08:41

Hopiw skrev:så vidt jeg har forstået så bliver Odd Eye ikke ned arvet, det er bere en "fejl" der opstår.

ja og det undrer mig jo så endnu mere - det dette jo tydeligt nedarves :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 6. sep 2008 08:44

burrus skrev:
Hopiw skrev:så vidt jeg har forstået så bliver Odd Eye ikke ned arvet, det er bere en "fejl" der opstår.

Kan også se Kwo skriver noget andet, har misforstået noget et sted tror jeg. :oops:

contraria

Indlæg af contraria » 6. sep 2008 08:56

nej hopie.. tror ikke du har misforstået noget.. for det er også det jeg har læst om odd eyed... svenskerne arbejder meget med avlen af odd eyed og er kommet frem til de svahedder som pia skriver..

om det jeg har reelt er odd eyed ved jeg ikke for pia og jeg ser sat det tydeligt bliver ned arvedet - dominant hvis hvores i agttagelser ikke er forkerte.. men det håber jeg at Cleos næste kuld kan kaste lys på... for Parmesan har ingen odd's bag sig så han burte være fri...

burrus

Indlæg af burrus » 6. sep 2008 09:01

ja og skulle du bruge harry - viser det også ldit der. :wink:

synes bare det er nogle vildt underlige øjne :lol:  

altså den odd-eyed du har nu -. kan jo sagtens være en odd-eyed uden at have sammenhæng til cleos "ringe"/"ruby eye" :wink:

Det der undrer mig mest er faktisk de røde cirkler i øjnene - som viser sig at være dominant nedarvet, er på begge øjne og ingen effekt har på farve eller pels...

Ergo er det ikke skimmel - så burde vi have set det på de zobel og creme der kom.
Nom Spot kan det næsten ikke være, da det jo menes at væres reccesivt nedarvet :? og her kommer det indtil videre dominant...
Sidder på begge øjne - og nedarves på begge øjne - ergo er det ikke odd-eyed - da odd-eyed netop er karakteriseret ved at det ene øje er lyst/rødt og det andet er mørkt/sort :?
Pia B

contraria

Indlæg af contraria » 6. sep 2008 09:15

ja og det der undre mig er at øjnene på mine er ribin rød og lys rød.. ikke lige den sammensætning jeg forbinder med odd eyed emu.

men kan det være pp som gør det sorte øje lys rødt?

kwo

Indlæg af kwo » 6. sep 2008 09:43

burrus skrev:Sidder på begge øjne - og nedarves på begge øjne - ergo er det ikke odd-eyed - da odd-eyed netop er karakteriseret ved at det ene øje er lyst/rødt og det andet er mørkt/sort :?
Ja, det troede jeg også indtil jeg fik noget andet at vide. :-)

Men det ene øje er ikke sort. Så vidt jeg har erfaret så sker det kun på pp dyr, hvor det ene øje så er normalt rødt som på et pp dyr, mens det andet er meget lysere rødt (eller også er det mørkere rødt), men begge øjne er røde.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 6. sep 2008 10:20

nå nej nej - også der for jeg skrev lys/mørk - som i to "variationer" af RØ  :wink:

og ikke bare rød/sort...  :wink:
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 6. sep 2008 10:23

kwo skrev: Så vidt jeg har erfaret så sker det kun på pp dyr,
Netop denne sætning hæfter jeg mig lidt ved - for Zita har jo altså lavet en DEL sortøjede unger med røde ringe i øjnene :?  ergo er det vel ikke odd-eye men noget andet :?:  :?

Den unge af Amandas er nok odd-eyed - hvordan det så end er kommet - arveligt eller ikke...

Men jeg tror ikke det hænger sammen med de ringe i øjnene vi tidligere har set i den linje, som skaber en slags "ruby eyes" :?  :?:  som vi jo kun har kunne se på sortøjede dyr... vi kan ikke se røde ringe i røde øjne :lol:
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 8. sep 2008 13:30

Hopiw skrev:
burrus skrev:

Kan også se Kwo skriver noget andet, har misforstået noget et sted tror jeg. :oops:
Det var også hvad jeg havde læst, altså at det dukkede tilfældigt op. Men ud fra mine erfaringer nævnt ovenfor, så kan det næsten kun være arveligt i en eller anden form.
Kenneth Worm

Låst