Har læst den flere gange, men det var vist nok i sommers... da jeg ikke havde andet at lave end at holde sommerferieOdgaard skrev:Jeg startede med at læse om genetik, da jeg var 10-11 år gammel og opdrættede zebrafinker og undulater, så jeg har jo været omkring emnet i mange år efterhåndenMen når man først lige har fat i grundprincipperne, så er det faktisk ret let at lære om hvordan nye mutationer virker.
Det der drillede mig rigtig meget i starten var netop det at man ikke kan sætte en lang række op med dominans og sige at fx gylden dominerer over creme som dominerer over sort som dominerer over cinnamon osv.
Alle mutationer skal ses i forhold til vildtformen (korthåret gylden) og er enten recessiv eller dominant over for den. + at de fleste mutationer kan kombineres, så dyrene bliver begge dele i stedet for kun en af dem. (Og husk at gylden ikke er en mutation!)
Til de af jer, der måske ikke ved det, så har jeg en genetik del på min hp, som måske kan hjælpe

Men jeg synes egentlig det er nemt nok at spå om hvad der kommer ud af 2 parringer, når man kender genkoderne eller bare farven, så kan man altid regne sig frem.
Men tror også jeg bliver klogere når jeg har været gennem et par kuld :oops: