Genetik-spade !

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
FrkHoumann

Genetik-spade !

Indlæg af FrkHoumann » 25. nov 2008 20:17

Ja, jeg fatter HAT af genetik!
Men hvis jeg i fremtiden skal til at avle er det jo ikke smart intet at vide om genetik så det skal jeg ha noget hjælp til.
Men forleden dag kom jeg til at sidde og tænke over noget ..

Hvis vi nu tager Campbells dværghamstere.
Hvis man så tager et dyr der er argente mottled, og et dyr der bare er almindeligt black, hvordan så med ungerne?
Bliver der kun i de to farver, altså argente mottled og black eller kan den blanding også bringe black mottled med sig?

Sorry.. Jeg er VIRKELIG en hat til det med genetik så kan godt være det er et dumt spørgsmål, så bliver jo nødt til at spørge. Det er jo ret væsentlig viden når man skal avle.
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

burrus

Indlæg af burrus » 25. nov 2008 20:26

hehe så tvinger du os jo ligefrem til at hive "genetiktavlerne" frem for at huske de campbells koder :lol:

en black er
aa

en argente mottled er
pp Momo

Det vil ved parring give dyr som er
Aa Pp Momo
pg
Aa Pp momo

dvs. agouti og agouti mottled der alle bærer black og argente
medmindre din argente bærer black eller din black bærer argente  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Re: Genetik-spade !

Indlæg af Benjamin » 25. nov 2008 20:27

FrkHoumann skrev:Ja, jeg fatter HAT af genetik!
Men hvis jeg i fremtiden skal til at avle er det jo ikke smart intet at vide om genetik så det skal jeg ha noget hjælp til.
Men forleden dag kom jeg til at sidde og tænke over noget ..

Hvis vi nu tager Campbells dværghamstere.
Hvis man så tager et dyr der er argente mottled, og et dyr der bare er almindeligt black, hvordan så med ungerne?
Bliver der kun i de to farver, altså argente mottled og black eller kan den blanding også bringe black mottled med sig?

Sorry.. Jeg er VIRKELIG en hat til det med genetik så kan godt være det er et dumt spørgsmål, så bliver jo nødt til at spørge. Det er jo ret væsentlig viden når man skal avle.
Mottled er jo en dominant farve mutation så det vil 50% af ungerne teoretisk set blive uanset hvad. :wink:

hvis den Argente er rentavlet og kun indeholder genet (pp) og din sorte også er rentavlet og kun indeholder (aa) så bliver ALLE unger Agouti med 50% mottled. :)

For at der kan komme sort og Argente skal din agente bære på sort (Aa) og din sorte skal bære på rødøjet (Pp) så din argente skal altså være (Aa pp) og din Sorte skal være (aa Pp) er det tilfældet kan du både få argente, sort, og Dove. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 25. nov 2008 20:30

Sort = aa
Argente mottled = Mo_ pp

Da du ikke kender skjulte gener så kommer der kun sikkert: agouti og agouti mottled.
+ så overraskelser alt efter hvilke gener de begge bærer.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 25. nov 2008 21:21

Og det hele kommer jo så også an på hvilken type mottled det er. For den ene er ganske alm. dominant, mens den anden type (Mi) er letal i DF. Det er den der giver øjenløse unger.
Mvh. Pia

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 25. nov 2008 22:57

Okaay .. Tak skal i have :D
- Skal vist lige læse det lidt mere igennem for helt at forstå det (lærte også om det i biologi men fattede det aldrig) men mange tak i hvert fald :D
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Låst