Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
malthesmor
Har lige fået min venindes hamster på ferie, han er en af Birte´s unger fra April.
De har problemer med at han bider, så vil prøve at se om jeg kan vænne ham fra det, han har endnu ikke bidt mig, men har også vist at jeg ikke er bange for ham
Han´s mor er offwhite satin, far var lh sølv zobel.
Vil gerne have hjælp til han´s farve, ved han er satin zobel, men hvad hedder denne grå farve ?, vil sige at han er en mellemting imellem, grå,sort og brun.

-
Hopiw
Du har jo lige skrevet hans farve.. Zobel satin.
Tror ikke jeg forstår spørgsmålet..
-
malthesmor
Hopiw skrev:Du har jo lige skrevet hans farve.. Zobel satin.
Tror ikke jeg forstår spørgsmålet..
med zobel mener jeg øjenringene, satin glansen i pelsen, ved at der er flere varianter af zobel, sølv f.eks som hans far, ja så er der den alm. zobel, men er den ik nærmere helt brun ????
Hvis jeg sammenligner med den Benjamin har på besøg har den bestemt ikke samme farve.
ham her er mest helt mørkegrå

-
Hopiw
Satin gør pelsen mørkere.
Zobel har cremefarvede øjn ringe, men billederne er taget med blitz så kan ikke være sikker på farve.
Men synes han ser meget zobel ud.
-
contraria
de er rigtig at der er to slags zobler.
zobel
og
sølv zobel
den benjamin har på besøg kan du også læse dig til at benjamin skriver at han var overresket over hvor mørk den er i farven og hvor langhåret den er.
man kan ikke samenligne tonen på en korthårs hamster med den på en langhåret.
som hopie skriver. satin mørkner farven. øjnringene er kun et kende tegn på at det er en creme + umbrouse hamster du har.
når du så skal bestemme om den er zobel eller om den er sølv zobel, så skal du kikke på bundfarven under det sort/brunde. er den creme til brunlig er det en zobel. er den hvid til cremet offwhite er det en sølv zobel. igen skal du huske på at der findes gode og dårlige udgaver af vær farve. så selv om den er meget creme offwhit i bunden er det ikke ensbetydnde med at det er en sølv zobel.
min ejen huske regl er at.
er bunden varm creme brun = zobel
er bunden hvid til elfenbens grå = sølv zobel
og alt mellem kold creme til varm grå (vil blive lagt under zobel til andet er bevist ved parring)
_______________________________--
jeg vil dog mene ud fra forældrene og din beskrivelse af hans tone sige at du gar med en varm sølv zobel. den bliver var i det at satinen går ind om mørkner den offwhite bundfarve.
så sølv zobel er mit bud.
de venligste hilsner amanda
-
malthesmor
Super forklaring Amanda

, der var 2 andre i samme kuld som havde næsten samme farve, dog var de ikke satin, og dermed lysere, chekker lige bunden af pelsen senere

.
-
Lykke
En sølvzobel, der ikke er satin, vil se helt lysegrå ud. Altså hvis du skal sammenligne ham med andre.
Det er svært at vurdere ham fra billederne, men der er da god chance for at han er sølvzobel, når begge forældre har sølvgrå gener.
-
Benjamin
nu svinger Zobel utroligt meget i nuancen og den hun jeg har på besøg er et utroligt flot mørkt eksemplar af en Zobel.
Din Zobel er som sagt Zobel satin.
Og hvis vi så lige skal have det helt på det rene så findes der jo en del Zobel varianter udover zobel og Sølvzobel, vi har også Mink, Sølvmink, Kobber, Sølvkobber osv.

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
Mahonia
Hvordan ser sølvkobber ud? Er der nogen, der har et billede?