Farver og temperament

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
AJ og Kuglerne

Farver og temperament

Indlæg af AJ og Kuglerne » 14. aug 2005 12:09

Hej Hamster-venner!

Måske er det noget jeg bilder mig ind, men jeg oplever at mine pearls har bedre temperament end de øvrige, at de er mere tillidsfulde, venlige, nysgerrige m.v. De få gange jeg har haft hystader eller meget ængstelige dyr, har det været agoutier, aldrig pearls. Er det bare tilfældigt eller kan I genkende noget?
Stor hilsen AJ og Kuglerne

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 14. aug 2005 12:14

Jeg har også hidsige pearls... Men altid hunner - aldrig hanner :wink:
Mvh. Pia

AJ og Kuglerne

Indlæg af AJ og Kuglerne » 14. aug 2005 12:16

Odgaard skrev:Jeg har også hidsige pearls... Men altid hunner - aldrig hanner :wink:
Oki, så er det nok bare indbildning :) Det med kønnet har jeg også lagt mærke til, jeg ville bare ikke skrive det - der er jo også mænd herinde og de sku' nødig få gode ideer :wink: :lol:
Stor hilsen AJ og Kuglerne

kwo

Indlæg af kwo » 14. aug 2005 17:57

AJ og Kuglerne skrev:
Odgaard skrev:Jeg har også hidsige pearls... Men altid hunner - aldrig hanner :wink:
Oki, så er det nok bare indbildning :) Det med kønnet har jeg også lagt mærke til, jeg ville bare ikke skrive det - der er jo også mænd herinde og de sku' nødig få gode ideer :wink: :lol:
Det er jo almindeligt kendt at hunkønsvæsener er mest hysteriske, i gnaververdenen i hvert fald. ;-)

Med hensyn til farver tror jeg ikke de almindelige farver har nogen som helst med temperament at gøre, mere med den stamme de kommer fra. Lignende påstande har været fremsat også inden for andre arter, og jeg har set et par artikler om at nogle rottefarver skulle være roligere end andre, samt nyere artikler der tilbageviste påstandene.

Ikke at man helt kan udelukke det i visse tilfælde, hvor en fejl på et kromosom kan give en ny farve, og hvis der så sidder et adfærds-gen lige ved siden af kan der være en kobling mellem de to ting. Men så er vi vist ude i noget teoretisk i et laboratorium et eller andet sted. :-)
Kenneth Worm

Lemou

Indlæg af Lemou » 17. dec 2008 02:41

Min sødeste lille Tekop, som er under rekonvalescens pga. dehydrering efter en slem forkølelse.. (En betegnelse for hende har jeg i underskriften)

Lige fra den dag jeg kom hjem med hende og til og med i dag (hun er fra en dyrehandler.. Det tog et par måneder med at finde den helt rigtige i forskellige byer), har hun været meget tillidsfuld, også for tjek af bagende, mund, ører, poterne og de enkelte bare pletter ved ørerne (hun er vist dobbeltsatin), samt at blive redet pels og da satin er så blødt, bruger jeg en gammel sok, der er blevet lidt stiv indeni til at rede med... Så er den også dejlig varm... De andre hamstere jeg havde, hvide med hvide ører og sorte øjne, har de været mere tilbageholdende og aggressive, uanset køn.. Mine søstres Ib Lindberg, hele vejen igennem vildfarvet, smuk han var ligeså tillidsfuld som Tekop...

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 17. dec 2008 12:09

Lemou --> du skal måske lige tjekke hvornår emnerne du skriver i er fra. Dette emne er helt tilbage fra 2005...

Lemou

Indlæg af Lemou » 17. dec 2008 12:11

Okay, det skal jeg nok :)

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 17. dec 2008 13:53

Jeanette skrev:Lemou --> du skal måske lige tjekke hvornår emnerne du skriver i er fra. Dette emne er helt tilbage fra 2005...
Det er helt i orden at tage et gammelt emne op  :wink:

Jeg tror dog ikke på, at farver og temperament har noget som helst med hinanden at gøre  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Lemou

Indlæg af Lemou » 17. dec 2008 23:17

Tror jeg nu heller ikke.. Jeg tror, at det hænger sammen med, når et par opdrættere, der har avlet på rolige, fik lidt flere rolige unger og de arver jo forældrenes farver eller deres split :)

Låst