4 og 5 gens kombi = ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Ringling

Indlæg af Ringling » 1. apr 2009 19:51

burrus skrev:
AnetteFrost skrev:
Ringling skrev:Jeg ville kalde den en sølvgul chokolade  :wink:
helt enig - lyder godt i mine ører
hmm det lyder helt vildt forkert i mine øre  :lol:  :oops:
gul og tortie har i mine øjne/øre altid skulle ind efterfarve - før pelstype

pelslængde - hvid aftegning - farve - andre anftegn - pelstype...

sådan har det i mit hoved som oftest altid lydt bedst :lol:   :oops:  
f.eks.
langhåret hvidbåndet sortgul rex satin
Men ville du så kalde den en sølvchokolade gul??  :lol:
Hilsen Lotte
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 1. apr 2009 19:57

Ringling skrev:
burrus skrev:
AnetteFrost skrev: helt enig - lyder godt i mine ører
hmm det lyder helt vildt forkert i mine øre  :lol:  :oops:

f.eks.
nej som skrevet længere oppe ville jeg kalde den chokolade sølvgul  :oops:  men det ville på ingen måde være en farve jeg ville avle efter :shock:  :?  

bare tanken om at skulle bestemme den farve ud fr fæneotype  :shock:  

en chokolade som får en gul farve hen over sig - og så kommer sølvgenet og gør det gule til gråt/hvidt :shock:  :?  
det ville ski da blive en pudsig farve  :?  

4-5 gens kombier mener jeg ikke man bør lave medmindre vi snakker "rene" farver som kobber...
at blande gul ind over er da det rene galemathias og er da på ingen måde med til at styrke nogle farver på nogen måder...  :?  det er bare en bunke gener som ska "deles om pladsen"  :?  den laver næppe nogle super smukke standard farve unger :?  

(en holdning jeg har fået efter at have diskuteret recessive gener og masse-gens-kombi'er med en rotte opdrætter som snakker meget med en laborant som studerer rottegener lige pt. frem mod de "stærkeste farver" - noget med sygdomme hos mennesker på længere sigt :shock: )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 1. apr 2009 22:50

burrus skrev:
Ringling skrev:
burrus skrev: hmm det lyder helt vildt forkert i mine øre  :lol:  :oops:

f.eks.
nej som skrevet længere oppe ville jeg kalde den chokolade sølvgul  :oops:  men det ville på ingen måde være en farve jeg ville avle efter :shock:  :?  

en chokolade som får en gul farve hen over sig - og så kommer sølvgenet og gør det gule til gråt/hvidt :shock:  :?  

4-5 gens kombier mener jeg ikke man bør lave medmindre vi snakker "rene" farver som kobber...
at blande gul ind over er da det rene galemathias og er da på ingen måde med til at styrke nogle farver på nogen måder...  :?  det er bare en bunke gener som ska "deles om pladsen"  :?  den laver næppe nogle super smukke standard farve unger :?  

(en holdning jeg har fået efter at have diskuteret recessive gener og masse-gens-kombi'er med en rotte opdrætter som snakker meget med en laborant som studerer rottegener lige pt. frem mod de "stærkeste farver" - noget med sygdomme hos mennesker på længere sigt :shock: )
tror det ville blive for mange farver at holde styr på og nogle af farverne tror jeg ville komme til at ligne hinanden meget hvis man blander for meget sammen.
men man kan jo være uheldig at have hamstere der skjuler en masse
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

contraria

Indlæg af contraria » 2. apr 2009 08:58

burrus skrev:
Ringling skrev:
burrus skrev: hmm det lyder helt vildt forkert i mine øre  :lol:  :oops:

f.eks.

nu har jeg jo lavet en brunøret sølvgul (umbrouse) og en sølvgul drenge. og jeg er totalforelsket i den BØ sølvgule (umbrouse). minder meget om en lys eggeskals gul bundfarve med kanel drøsset ud over. :lol: og man kan godt se forskæl på den sølvgule og en offwhit :wink:  selv om de minder meget om hinanden
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 2. apr 2009 09:22

der er også forskel på brunøret sølvgul (umbrouse) og sølvgul

og så til en "chokolade sølvgul"  :wink:

sølvgul er en to-gens kombination!
"chokolade sølvgul" er en fire-gens kombi!  :wink:

men nej - ingen af farvene ville vinde indpas her :lol:  (nok mest fordi jeg ikke vil have gul/tortie inden for dørene mere)

men jeg også ændret lidt syn på mængden af gener i en farve efter at have snakket en del med steph :oops:  :lol:  
vil fremover forsøge at holde mig på maks 3 påvirkende gener af gangen i mine avlsdyr, selvom det bliver svært at få udsorteret alle de recessive gener jeg har liggende...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst