Forskellige mink farver ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Lykke

Indlæg af Lykke » 30. aug 2009 16:40

Gul er en agouti-variant, så de har principielt kindtegninger. Det er dog ikke altid det slår igennem.

På det billede du viser kan jeg se noget hvidt på kinden. Til gengæld kan jeg ikke se øjenringen.

Ved vi i øvrigt hvordan en gul umbrouse ser ud? Jeg kan huske vi har diskuteret det før... ift. zobel, så måske en RØ gul umbrouse også kunne være en mulighed her?

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 30. aug 2009 16:43

næh sjovt på nogen billeder kan man se noget som man ikke kan se på andre  :lol: men nu var det lige kindtegningerne som skulle vises  :D

Der er en gylden i kuldet, som jeg er ret  sikker på er umbrouse også

burrus

Indlæg af burrus » 30. aug 2009 16:44

Lykke skrev:Gul er en agouti-variant, så de har principielt kindtegninger. Det er dog ikke altid det slår igennem.

På det billede du viser kan jeg se noget hvidt på kinden. Til gengæld kan jeg ikke se øjenringen.

Ved vi i øvrigt hvordan en gul umbrouse ser ud? Jeg kan huske vi har diskuteret det før... ift. zobel, så måske en RØ gul umbrouse også kunne være en mulighed her?
min tidligere han Harry var jo gul umbrouse  :wink:
de minder mere om zobel i starten  :wink:   men hen over 2 ugers alderen kommer kindtegninger frem og pelsen lysnes langsomt...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 30. aug 2009 16:46

burrus skrev:
Lykke skrev:Gul er en agouti-variant, så de har principielt kindtegninger. Det er dog ikke altid det slår igennem.

min tidligere han Harry var jo gul umbrouse  :wink:
de minder mere om zobel i starten  :wink:   men hen over 2 ugers alderen kommer kindtegninger frem og pelsen lysnes langsomt...
Hmm Harry er jo morfar til ungerne, ved ik om det kan bruges til noget :?

Lykke

Indlæg af Lykke » 30. aug 2009 16:54

Uanset om Harry er morfar, er både To, p og U tilstede.

Spørgsmålet er om en RØ gul umbrouse kunne minde om/ ligge tæt op ad mink der jo er "rødøjet zobel" ligesom Pia så siger at en gul umbrouse kan ligne zobel.

burrus

Indlæg af burrus » 30. aug 2009 17:23

eftersom gul og creme ligner hinanden og umbrouse'ens effekt på gul og creme er nogenlunde det sammen (bortset fra den ene er agouti, den anden ikke) - så burde en rø gul umbrouse også ligne en mink mere eller mindre...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 30. aug 2009 17:24

men tiden vil vise det... den er stadig ung og farven/pelsen udvikler sig stadig endnu...
Pia B

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 30. aug 2009 17:26

burrus skrev:men tiden vil vise det... den er stadig ung og farven/pelsen udvikler sig stadig endnu...
Nu har jeg det Pia, han kan flytte op til dig i Ålborg, så kan du følge udviklingen på nær hold :lol:

burrus

Indlæg af burrus » 30. aug 2009 17:28

jeg har ikke plads!  :lol:
hverken til creme eller gule varianter  :lol:  

ej jeg har ganske enkelt ikke plads  :(  vil gerne have mere plads til dværgene fremover jo, så må hellere holde mig til mine avlsplaner for mine guldhamstere så jeg ikke ender med at fylde alle 12 hylder med guldhamstere  :lol:
Pia B

Pravandi

Indlæg af Pravandi » 31. aug 2009 05:27

Can't it be that the dove is umbrous? (don't know if it was already said, can't read that good Danish :lol: )
Because the dove young in my litter looked very different and non of the parents were grey or umbrous.
The picture what I have shown you from the dove, the mother is mink (eeppUu) and father is cinnamon (pp). So he can also be umbrous and because the mum of this litter is also mink, the dove young can be umbrous.
Also because of the eye rings.
This is how my dove looked like:

Billede
Greetings from Ilse and the hamsters from Hamstery Pravandi.

Lykke

Indlæg af Lykke » 31. aug 2009 06:11

Why do you think that a hamster with eye rings is dove?

Pravandi

Indlæg af Pravandi » 31. aug 2009 14:47

Well what do you think??
There was a hamster, who was young had eye rings and disappeard, it was a normal dove. (You also saw that on his children)
Greetings from Ilse and the hamsters from Hamstery Pravandi.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 31. aug 2009 14:59

Pravandi skrev:Well what do you think??
There was a hamster, who was young had eye rings and disappeard, it was a normal dove. (You also saw that on his children)
There is a Dove hamster in this litter to, and that pup do not have eye rings.
And a Dove do normally not have eye rings, so there is no one of us who think any of this 4 pups is Dove.

we mean it could be Cobber (bb ee pp U_) or Yellow Copper (bb ee pp U_ ToY) or maybe a Yellow Umbrouse (ToY U_), but no one is completly sure on anything. :D

I have never heard of that a dove umbrous shut have eye rings, i have always known that Umbrous dont have any affect on Black variations, so i think thats why no one belive its a dove hamster. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 31. aug 2009 15:14

Here is a dove male  from the same litter, thought it seems a little strange if 1 dove baby's have eye rings, when the other has not
:?

Billede

They also do not have the same color, the dove male is much darker than the others :D

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 31. aug 2009 15:16

Pravandi skrev:Well what do you think??
The hamster you show picture of who looks like a Mink, who you said is dove, how did you prove that with his children?

You do know that the Creme gene can cover black right? so the hamster on the picture could in the theory be a (aa ee pp U_), so if the hamster is having pups with a hamster who is EE and aa, then will the whole litter be a black based litter and all the pups will be aa.

Have you tryed to let this hamster have pups with a creme ee based hamster?
If you have and if there where as much as 1 pup in the litter who not was a creme variant, then the hamster you show a picture of, are not ee.

So i think it would be more logical if the hamster you show a picture of is a (aa ee pp U_), that in the princip is a Dove umbrouse, where the creme gene are covering over the black gene.

But i would like to know more about what color pups the hamster have got and with, what color hamster it have got them with. :D
Senest rettet af Benjamin 31. aug 2009 15:27, rettet i alt 2 gange.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Låst