Træt af vinterhvid

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Hættemåge

Re: Træt af vinterhvid

Indlæg af Hættemåge » 13. jan 2006 15:17

Siigne skrev:
Nordsjælland. Hehe.
Så er det derfor jeg ikke kender den :D

Shannon

Indlæg af Shannon » 13. jan 2006 15:25

Jamen det er da også forvirende for mennesker som jeg der ikke kender til de forskellige arter sådan rigtigt. Jeg lærte nemlig også arten Sibirisk dværghamster at kende. Senere fandt jeg så ud af de faktisk hed vinterhvid og ikke nok med det der er hele 3 forskellige farver af dem :shock:

Det er ski da for meget forlangt at en dyrhandler skal finde ud af det :roll: Så skal den stakkels dyrhandler jo til at bruge tid på at sætte sig lidt ind i de dyr de sælger :lol:

Ej spøg til side Pia jeg forstår dig så godt. Havde jeg bare fået den rigtige oplysning fra start af ville jeg ikke have rodet sådan rundt i de forskellige navn :D

Tippi

Indlæg af Tippi » 13. jan 2006 15:38

Navnet "Vinterhvid" er godt nok... så længe kræene skifter til hvid om vinteren - ellers er det vel falsk varebetegnelse? *ggg* Navnet vinterhvid siger da ikke noget om hvilken farve dyret har resten af året - i princippet kunne de vel være orange, grønne eller lyserøde? En snehare er jo heller ikke hvid hele året!

Så måske handler det om at vi skal ha' lært dyrene, hvornår det er vinter og at de på det tidspunkt skal få den "rigtige" farve, hvis de vil beholde deres navn?

Hættemåge

Indlæg af Hættemåge » 13. jan 2006 15:47

Shannon skrev:Jamen det er da også forvirende for mennesker som jeg der ikke kender til de forskellige arter sådan rigtigt. Jeg lærte nemlig også arten Sibirisk dværghamster at kende. Senere fandt jeg så ud af de faktisk hed vinterhvid og ikke nok med det der er hele 3 forskellige farver af dem :shock:

Det er ski da for meget forlangt at en dyrhandler skal finde ud af det :roll: Så skal den stakkels dyrhandler jo til at bruge tid på at sætte sig lidt ind i de dyr de sælger :lol:

Ej spøg til side Pia jeg forstår dig så godt. Havde jeg bare fået den rigtige oplysning fra start af ville jeg ikke have rodet sådan rundt i de forskellige navn :D
Sirbirsk er 2 racer, Vinterhvid og cambell.. og jo man kan godt forlange af en dyrehandler at de i det mindste ved hva race de har med at gøre (farven er sådan set ligegyldig).. Især når de 2 race som her får sterile unger.. Så syntes jeg godt man kan forlange de kalder dem det rigtige i stedet for den nemme løsning (sirbiriske)

Hættemåge

Indlæg af Hættemåge » 13. jan 2006 15:49

Tippi skrev:Navnet "Vinterhvid" er godt nok... så længe kræene skifter til hvid om vinteren - ellers er det vel falsk varebetegnelse? *ggg* Navnet vinterhvid siger da ikke noget om hvilken farve dyret har resten af året - i princippet kunne de vel være orange, grønne eller lyserøde? En snehare er jo heller ikke hvid hele året!

Så måske handler det om at vi skal ha' lært dyrene, hvornår det er vinter og at de på det tidspunkt skal få den "rigtige" farve, hvis de vil beholde deres navn?
Det er så ikek alle vinterhvide der skifter farve om vintere.. nogle bliver kun lidt lysere, mens nogen slet ikke skifter (selvfølgelig er der nogen der bliver helt hvide om vinteren)

Jeg har forstået på det at det komemr helt an på lys og varme forholdne om de skifter elelr ej..

Tippi

Indlæg af Tippi » 13. jan 2006 15:53

Hehe ja, det er lyset der får dem til at "tro" at det er vinter - min skiftede til en lysere pels i sommers, fordi den kom ind i stuen og stå *ggg*.
Så endnu en konklusion: hold din vinterhvide i et mørkt rum, hvis du gerne vil ha' den til at være hvid *ggg* De bliver måske blege lige som os, når de ikke får sol? :lol:

Tippi

Indlæg af Tippi » 13. jan 2006 15:55

Hættemåge skrev: Det er så ikek alle vinterhvide der skifter farve om vintere.. nogle bliver kun lidt lysere, mens nogen slet ikke skifter (selvfølgelig er der nogen der bliver helt hvide om vinteren)
Det er jo netop det jeg siger :wink: - vi skal ha' dyrene lært hvornår det er vinter (de skal kigge i en kalender og IKKE på hvor meget lys der er) og så skal de vide hvad der er den RIGTIGE farve. Vi må ha' oprettet en hamsterskole.

Shannon

Indlæg af Shannon » 13. jan 2006 16:18

Hættemåge skrev:
Shannon skrev:Jamen det er da også forvirende for mennesker som jeg der ikke kender til de forskellige arter sådan rigtigt. Jeg lærte nemlig også arten Sibirisk dværghamster at kende. Senere fandt jeg så ud af de faktisk hed vinterhvid og ikke nok med det der er hele 3 forskellige farver af dem :shock:

Sirbirsk er 2 racer, Vinterhvid og cambell.. og jo man kan godt forlange af en dyrehandler at de i det mindste ved hva race de har med at gøre (farven er sådan set ligegyldig).. Især når de 2 race som her får sterile unger.. Så syntes jeg godt man kan forlange de kalder dem det rigtige i stedet for den nemme løsning (sirbiriske)
Hættemåge: det var ironisk ment da jeg skrev det med dyrhandlerne. Det må da være pinligt at sælge dyr man faktisk ikke kender det rigtige navn på :roll:

Shannon

Indlæg af Shannon » 13. jan 2006 16:18

Hættemåge skrev:

Hættemåge: det var ironisk ment da jeg skrev det med dyrhandlerne. Det må da være pinligt at sælge dyr man faktisk ikke kender det rigtige navn på :roll:

Hættemåge

Indlæg af Hættemåge » 13. jan 2006 16:42

Tippi skrev:
Hættemåge skrev: Det er så ikek alle vinterhvide der skifter farve om vintere.. nogle bliver kun lidt lysere, mens nogen slet ikke skifter (selvfølgelig er der nogen der bliver helt hvide om vinteren)
Det er jo netop det jeg siger :wink: - vi skal ha' dyrene lært hvornår det er vinter (de skal kigge i en kalender og IKKE på hvor meget lys der er) og så skal de vide hvad der er den RIGTIGE farve. Vi må ha' oprettet en hamsterskole.
Hehe eller gøre som mig, købe dem med vinterpels og håbe på de ikek skifter :D

Hættemåge

Indlæg af Hættemåge » 13. jan 2006 16:43

Shannon skrev:
Hættemåge skrev:

Nåå hehe, jeg troede du mente det du skrev :D Jeg sagde engang til en dyrehandlere de ikke hed sirbiriske mere, og så kom han med en længere forklaring på hvorfor de hed sirbiriske, og så kunen jeg godt høre på ham at han ikke gad kalde dem vinterhvide..

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. jan 2006 17:37

Hættemåge skrev: Hehe eller gøre som mig, købe dem med vinterpels og håbe på de ikek skifter :D
Såvidt vides så yngler de ikke i vinterdragt, så hvis du gerne vil ha unger, så må du hellere håbe på hun skifter :wink:
Mvh. Pia

Hættemåge

Indlæg af Hættemåge » 13. jan 2006 17:40

Odgaard skrev:
Hættemåge skrev: Hehe eller gøre som mig, købe dem med vinterpels og håbe på de ikek skifter :D
Såvidt vides så yngler de ikke i vinterdragt, så hvis du gerne vil ha unger, så må du hellere håbe på hun skifter :wink:
Ja eller håbe på jeg har fået fat i en Pearl Auguti, så hun aldrig skifter :D

Siigne

Indlæg af Siigne » 13. jan 2006 17:49

Odgaard skrev:
Årh GED! Så er det det der er Lucky's trick :roll:
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

Hættemåge

Indlæg af Hættemåge » 13. jan 2006 17:51

Siigne skrev:
Odgaard skrev:
Årh GED! Så er det det der er Lucky's trick :roll:
Hehe det er også Uniq's triks.. og jeg som troede Duvel var blevet for gammel :D

Låst