gæt et resultat

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanholm

opdatering

Indlæg af Jeanholm » 6. jun 2007 06:20

Så er tiden vist moden til opfølning

Vi prøvede jo flere gange at parre Nullermand med Mille men uden held og vi havde vel en lidt naiv forestilling om at han nok havde mosevand et vist sted. Han fik så lov til at fornøje sig... Det havde så konsekvenser for Nuser :lol:

De sidste dage i Maj blev hun enormt rund og så måtte der jo byttes til barselsbur. (Det store uden tremmer i siderne)

Den 1 juni kom knægten løbende og sagde at nu havde hun født !! "Ja ja" (jeg troede han sagde det pga datoen) men det viste sig at der lå en del unger rundt om i buret. Gad vide om det var fordi hun ikke kunne styre det. Men jeg lempede dem forsigtigt ind i kassen med minimal berøring.

S### tænkte jeg, for vi var på vej afsted og ville først komme hjem om søndagen. Tænk nu hvis hun beslutter sig for en rejemad.

Da Jeg sad i bilen slog det mig... De har hængt i patterne da hun gik ud og er faldet af. Ganske rigtigt - ikke een reje er gået til endnu, ihvertfald har der ikke været halve rejer og blod.

Nå - men ti små fine gabende rejer blev det til og i går aftes kunne jeg så begynde at ane forskelle på dem. Nogle virke mørke ?????????

Så altså.. kan nuser have anlæg for sort også ?? Nullermand (nu omdøbt til "Farmand" er jo aa, men kan hun også have et "a" ??? Det ser ud som der er tre mørke.
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. jun 2007 08:34

Det er jo Nuser vi har været meget i tvivl med farven på, fordi hun har røde øjne... Men derfor kan hun sagtens være genetisk sort eller bære på sort.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 6. jun 2007 11:57

men Farmand er jo aa pp og det giver dove.... ikke ?

hun må jo (som jeg fortår det) også være noget pp, pga de røde øjne ???

hun er også Dsds, vil det så sige at det er hendes farve kommer frem som spots ?

altså kan de have andre spots end sort ?

eller er hun hvid ???

Det er dælme spændende det her *G*

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. jun 2007 14:08

Dominant spot kan laves i alle farver.

Det jeg synes er underligt ved hende, er at de røde øjne kun kan komme fra cinnamon-genet (pp), men cinnamon plejer at afblege sort til dove, som er en grå farve.

Det pp gør er nemlig at fjerne al eumelanin, som er det sorte farvestof, og derfor er der kun det brunlige/grålige farvestof tilbage i hamsteren.

Som jeg ser billedet af hende, der er hendes farve pænt gennemfarvet sort, og det burde ikke kunne lade sig gøre, når hun har røde øjne.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 6. jun 2007 18:38

det du siger at:

at pletterne er sorte burde betyde at hendes farve så er sort/aa ?

at fordi hun har røde øjne, så burde hun være cinnamon/pp ?

og at hendes spot derfor i virkeligheden burde være dove ?

hvis farverne på pletterne fortæller om den farve de har (altså teoretisk set sort) hvad dikterer så resten af kroppens farve ? er den altid hvid eller kan man f.eks forstille sig en sort hamster med Ds være f.eks creme eller andet udenfor pletterne ?? eller spørger jeg bare mærkeligt ?

hvis vi nu leger at hun ikke har røde øjne, ville det ændre noget i regnestykket ? de var godt nok rødlige da vi fik hende, men de er blevet helt sorte at se på med alderen. Kan det bare være mig der ikke kan se forskel ?

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 6. jun 2007 18:46

*Okay.. nu har jeg (igen igen) læst på din genetik side og der fik jeg lige svar på det med Ds, altså at den er hvid på maven !!godt så

men faldt over noget andet. Der står at det er "E" genet der styrer farve tabet. Som jeg forstår dig så er det "P" der styrer det... dang nu er jeg rundtosset.

i øvrigt ser scoren foreløbig sådan ud.. kan se at 3 af dem er DS med mørke pletter, 1 eller 2 virker helt mørke og resten er helt lyse som små pattegrise.

kan hun reelt være noget "Aa" ? eller ville man kunne afvise det ved at se på hende ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. jun 2007 19:31

Mange af de gener der styrer farven går ind og påvirker mængden og/eller kvaliteten af farvepigmenter i pelsen.

E-genet fjerner også eumelanin på hamsterens krop, men ikke i øjet. Forskellen på E og P generne (bortset fra det med øjenfarven) er at p lader noget gråt pigment være tilbage, og hamsteren har stadig sine agouti-mønstre. E fjerner mere mørkt pigment og laver hamsteren ensfarvet over hele kroppen.

Hvis der kommer sorte unger, så er du ihvertfald sikker på at hun indeholder min. 1 lille a.

Jeg tør stadig ikke komme med et korrekt bud på hendes farve, når hun har røde øjne med så mørk en farve i pletterne.

Men når først ungerne bliver lidt større, og man kan se hvilke farver de er, så kan det være jeg kan sige noget mere om forældrenes mulige genotyper.
Mvh. Pia

Wampi

Indlæg af Wampi » 7. jun 2007 09:23

ihhh.. det her er altså rigtig spændende at følge med i :D
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 9. jun 2007 21:21

har lige taget nogle billeder af de små nye.. måske det kan kaste lys over sagen. Der er en jeg vil tro bliver sort, så er der to som er lyserøde som pattegrise og 5 brogede ( nah 4½ for den ene er sgi lidt klein).. men to af de brogede ser ikke ud som om de er sorte, nærmest lidt brune/grå i tegningerne
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (141.32 KiB) Vist 5046 gange

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 9. jun 2007 21:22

et mere
Vedhæftede filer
2.jpg
2.jpg (142.05 KiB) Vist 5045 gange

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 9. jun 2007 21:29

et par spørgsmål

Nusers spots ser ud til at være færre og mindre end ungernes... hvilken slags spots er mest normale ? og burde aftegningerne ikke bare falde sådan nogenlunde efter moderen ?

hvor filan kommer de brune/lysere spots fra ? kan det være gyldne spots, altså normal farven ?

kan det tænkes at hun er split for aA og Pp sådan at den sorte er aa Pp dsds, de lyse er dove aa pp dsds, og de lys brogede er AaPaDsds ??

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 10. jun 2007 09:38

Det er for tidligt at udtale sig 100% om farverne. Det vil hjælpe med en lille uges tid mere... Men jeg kunne godt mistænke både skimler og tortier.

Men spotsene går ikke efter moren. Det er fuldstændig umuligt at sige. En flot spotted kan sagtens få nogle dårlige unger og omvendt.

Prøv at tage nogle nye billeder om ca. 5 dage, så tror jeg det er nemmere at sige noget med sikkerhed.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 10. jun 2007 14:27

skimler og tortier ????????????

nu mener jeg da at jeg har fået toto nogenlunde på plads... og kan dælme ikke se hvor det skulle kunne komme fra ??? det kan vel ikke bæres skjult hos en hvid og sortbroget ?

hvad er en skimmel, er det en speciel kode eller hur

og ps tak for tålmodigheden med en nybegynder

BTW.. mor er begyndt at sove til middag i sådan et væltet plastikhus der ligger i buret, hun er nok blevet træt af ikke at kune sove i fred *G*

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 12. jun 2007 20:22

Nuser kan udemærket være tortie. Det gule kan være gemt under det hvide.

Skimmel/hvidbuget er Wh-genet. Det kan også ligge skjult hos brogede dyr. Kan ikke lige huske om du er medlem af DHF, men der har været en artikel om genet for nylig i bladet.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 12. jun 2007 20:46

okaaaaaaaaay så ??

altså hvid farve kan simpelthen dække for gult ?

Nej jeg er ikke medlem.. jeg er bare helt "grøn" *S*

lige nu er den mørke af de lyse ved at blive en god rund trunte og jeg tror faktisk med min beskedne viden at det er en dove... sådan lidt smudsig hvid/lys...

den lille lyserøde grisling ser for mig ud til at blive en satin...

og jeg er spændt på hvad de lysebrogede er... det er sådan en lysenougat farve de har i pletterne..

SPÆNDT SPÆNDT SPÆNDT... det er jeg

Låst