Er hun Tortie ?
Hvis han laver en tortie unge, så er han jo gul. Men hvis ungen ikke er tortie så behøver han ikke være det. At han er dominant spot og skimmel kan der ikke rykkes ved. Det er bare grundfarven der kan være tvivl om.
Det er jo det svære med de farver, at man ofte bliver klogere (eller mere forvirret) efter hver ny afkom der kommer. Dyrene er efterhånden sådan blandet sammen med de forskellige mutationer at det kræver et kæmpe avlsarbejde at lave noget fornuftigt ud fra dyrehandlerdyr og afkom derefter.
Jo flere mutationer der er blandet sammen, jo sværere er det at farvebestemme dyrene, for bl.a. gul, rust og sølvgrå ændrer en del på farverne, og mange gange bliver de jo bare lysere og lysere jo mere der er blandet sammen, og så er det helt umuligt at sige hvilke gener der er til stede i dyret.
Det er jo det svære med de farver, at man ofte bliver klogere (eller mere forvirret) efter hver ny afkom der kommer. Dyrene er efterhånden sådan blandet sammen med de forskellige mutationer at det kræver et kæmpe avlsarbejde at lave noget fornuftigt ud fra dyrehandlerdyr og afkom derefter.
Jo flere mutationer der er blandet sammen, jo sværere er det at farvebestemme dyrene, for bl.a. gul, rust og sølvgrå ændrer en del på farverne, og mange gange bliver de jo bare lysere og lysere jo mere der er blandet sammen, og så er det helt umuligt at sige hvilke gener der er til stede i dyret.
Mvh. Pia
ok hvis den så ikke er Tortie så er grundfarven stadig Zobel.
Men jeg syntes ikke ligefrem at jeg kan finde en gul plet på moren heller og det skal der jo være hvis hun er Tortie men hun kan vel godt være skjult Tortie så det ikke kan ses på hende kan det ikke ?
Mener du ikke der bør avles på ham nu hvor han er blandet med så mange ting ?
Men jeg syntes ikke ligefrem at jeg kan finde en gul plet på moren heller og det skal der jo være hvis hun er Tortie men hun kan vel godt være skjult Tortie så det ikke kan ses på hende kan det ikke ?
Mener du ikke der bør avles på ham nu hvor han er blandet med så mange ting ?
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil

Der vil altid være mulighed for at man bliver klogere på generne efterhånden som der dukker afkom op i mystiske farver. Ofte skal man revidere det efter hvert kuld. Så jeg vil sige, at hvis hun ikke er tortie, så kan du jo indtil videre regne med, at han er zobel.
Du kan sagtens avle på ham. Det er jo svært at få dyr, hvor man helt sikkert kender den genetiske baggrund. Man skal jo starte et sted.
Du kan sagtens avle på ham. Det er jo svært at få dyr, hvor man helt sikkert kender den genetiske baggrund. Man skal jo starte et sted.
Mvh. Pia
undskyld jeg lige låner din tråd men...
hvilken farve hamster ville det egentlig være bedst at parre med når der nu ligger så meget gemt i hannen (og måske hunnen også) for at få afklaret hvad farver der er gemt? jeg tænker lidt på at hvis nu man har f.eks. en gylden man ved 100% er gylden alle leddende tilbage eller en hvid ville man så ikke få et bedre overblik end 2 der er mikset af flere farver??
det jeg mener er at gylden jo er "naturfarven" så hvis man parrede emd den så burde alle de andre farver vel dukke op i ungerne? eller er gylden dominant så den bare ville dække alle de andre farver?
har lidt svært ved at forklare det sys jeg men håber i forstår mit spørgsmål
hvilken farve hamster ville det egentlig være bedst at parre med når der nu ligger så meget gemt i hannen (og måske hunnen også) for at få afklaret hvad farver der er gemt? jeg tænker lidt på at hvis nu man har f.eks. en gylden man ved 100% er gylden alle leddende tilbage eller en hvid ville man så ikke få et bedre overblik end 2 der er mikset af flere farver??
det jeg mener er at gylden jo er "naturfarven" så hvis man parrede emd den så burde alle de andre farver vel dukke op i ungerne? eller er gylden dominant så den bare ville dække alle de andre farver?
har lidt svært ved at forklare det sys jeg men håber i forstår mit spørgsmål

Elsker vores søn, Erik, 19-09-11
Altså hvis man fx har en gylden, så kan der være rust og gul "gemt". For gyldne kan variere meget i farven, og en lys gylden kan godt forveksles med en gul og rust og gylden kan også minde om hinanden. Der er nogle småting med ørefarven, man kan kigge efter, men det kan i praksis også være svært at se om ørerne er grå eller brunlige.
Når jeg nu skriver "gemt" så skal det forstås sådan at det er fordi de er svære at skelne og dækker over hinanden. Her mener jeg ikke at hamsteren er split for det.
Man kan aldrig vide med en gylden om der ligger skjulte gener. Den er jo dominant over for de fleste mutationer, og selvom man ved at der er ene gyldne hamstere langt langt tilbage i linien, så kan de for såvidt godt allesammen have recessive gener gemt. Det er så bare hvis man lige rammer to hamstere med samme recessive gen skjult, at der pludselig kan komme unger i en anden farve.
For at afklare om Benjamins han er zobel, så kunne man fx parre med en creme hun. Så vil man forvente at der kommer creme og zobel unger (selvfølgelig også med skimmel og ds). Men det kunne der jo også gøre selvom han er cremegul umbrous.
Man kunne også parre med en sort hun. Det vil kunne afsløre evt. gule gener bedre. Men eftersom en sort hun jo meget muligt kan bære på creme gener, så er der igen noget usikkerhed omkring det.
Jeg ville nok i første omgang prøve at parre ds zobel skimlen med en sort hun, og den dove hun med en sort han. Men det er jo ikke altid så nemt at finde lige nøjagtig en partner der passer 100% til de dyr, man har i forvejen.
Jeg synes generelt sort er god at parre med, når man prøver at afsløre gul/tortie, for det giver den bedste kontrast mellem farverne.
Når jeg nu skriver "gemt" så skal det forstås sådan at det er fordi de er svære at skelne og dækker over hinanden. Her mener jeg ikke at hamsteren er split for det.
Man kan aldrig vide med en gylden om der ligger skjulte gener. Den er jo dominant over for de fleste mutationer, og selvom man ved at der er ene gyldne hamstere langt langt tilbage i linien, så kan de for såvidt godt allesammen have recessive gener gemt. Det er så bare hvis man lige rammer to hamstere med samme recessive gen skjult, at der pludselig kan komme unger i en anden farve.
For at afklare om Benjamins han er zobel, så kunne man fx parre med en creme hun. Så vil man forvente at der kommer creme og zobel unger (selvfølgelig også med skimmel og ds). Men det kunne der jo også gøre selvom han er cremegul umbrous.
Man kunne også parre med en sort hun. Det vil kunne afsløre evt. gule gener bedre. Men eftersom en sort hun jo meget muligt kan bære på creme gener, så er der igen noget usikkerhed omkring det.
Ja gylden er jo dominant, så den vil kunne skjule alle recessive gener. Det eneste man måske kunne afsløre er noget med det gule gen, men da gul og gylden ofte kan forveksles og en gylden tortie kan være svær at afsløre, så ville jeg nok ikke vælge den parring.det jeg mener er at gylden jo er "naturfarven" så hvis man parrede emd den så burde alle de andre farver vel dukke op i ungerne? eller er gylden dominant så den bare ville dække alle de andre farver?
Jeg ville nok i første omgang prøve at parre ds zobel skimlen med en sort hun, og den dove hun med en sort han. Men det er jo ikke altid så nemt at finde lige nøjagtig en partner der passer 100% til de dyr, man har i forvejen.
Jeg synes generelt sort er god at parre med, når man prøver at afsløre gul/tortie, for det giver den bedste kontrast mellem farverne.
Mvh. Pia
Pia hvis du ser billederne under slags siden hvor jeg lige har sat billeder ind af ungerne så prøv at læg mærke til den Cream og den sorte så ser man meget lettere at den sortes pletter ser Cream eller gule ud og ikke hvide det kan måske bedre afgøre sagen og husk nu at du skal trykke på billederne for at se dem i fuld størrelse.
http://forum.ddhe.dk/viewtopic.php?t=41 ... highlight=
http://forum.ddhe.dk/viewtopic.php?t=41 ... highlight=
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Ja syntes jeg også selv men jeg syntes ikke jeg kan se gult på moren men der kan da sikkert godt være en lille gul plet jeg ikke lige har lagt mærke til kan hun godt være tortie uden at det kan ses ?

så hvis ungen er Tortie så er moren det også.
Og faren er gul i stædet for Zobel eller ? behøver han at være det for at kunne lave en Tortie unge kan han ikke godt være Zobel aligevel eller skal han være gul for at kunne gøre det ?
Hvis ungen er Tortie bliver det så mere tydeligt med alderen så det kan ses inden hun selv skal have unger ?
Og faren er gul i stædet for Zobel eller ? behøver han at være det for at kunne lave en Tortie unge kan han ikke godt være Zobel aligevel eller skal han være gul for at kunne gøre det ?
Hvis ungen er Tortie bliver det så mere tydeligt med alderen så det kan ses inden hun selv skal have unger ?

Hejsa, undskyld jeg sådan bryder ind her, men jeg har et spørgsmål ang tortie. Hvis jeg har forstået det ret betyder tortie gul... Den hun jeg lagde ind, som blev kaldt hvidbåndet dominant spot sort, såvidt jeg husker, har en ret stor gul plet i nakken, det betyder vel så at hun også er tortie, eller hvad?
Undkyld afbrydelsen
mvh Desiree
Undkyld afbrydelsen

mvh Desiree
En tortie er en to farvet hamster hvor en af farverne skal bestå af Gul hvid tælles dog ikke som en farve for man kan sagtens få det der hedder en Dominant spot gul (en hvid hamster med gule pletter)Desiree skrev:Hejsa, undskyld jeg sådan bryder ind her, men jeg har et spørgsmål ang tortie. Hvis jeg har forstået det ret betyder tortie gul... Den hun jeg lagde ind, som blev kaldt hvidbåndet dominant spot sort, såvidt jeg husker, har en ret stor gul plet i nakken, det betyder vel så at hun også er tortie, eller hvad?
Undkyld afbrydelsen![]()
mvh Desiree
eller en hvidbåndet gul (en gul hamster men hvidt bånd rundt om maven) så hamsteren skal have farven gul for at være tortie og en anden farve som ikke er hvid som for eksempel sort eller en helt anden farve en tortie kan godt have vidt på sig så den faktisk bliver trefarvet men hvid og gul er ikke nok til at den er tortie desuden så er alle Tortier hunner hanner kan ikke være det eftersom at der skal et gen til for at lave Tortie som kun hunner kan have det vil sige at det gen gør hamsteren til en hun.
hvis din hamster var Dominant Spot sort med en Gul Plet i nakken jo så var den Tortie om den så kaldes Sort Tortie eller om der er noget der hedder Dominant Spot Tortie ved jeg ikke.