Parring ll Sgsg?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanne

Indlæg af Jeanne » 28. jan 2008 21:15

For at få tortie-unger kræver det, det én af forældrene (og i dette tilfælde skal det så være faderen), skal være gul (eller hvidbåndet gul).

Dove kan du ikke få - det kræver både aa (sort) og pp (cinnamon).

Creme er der under alle omstændigheder stor mulighed for at få, da din hun indeholder ee (creme).

Chokolade kan du ikke få - det kræver både aa (sort) og bb (rust).
Mange hilsner fra Jeanne.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. jan 2008 21:23

Jeanne skrev:Creme er der under alle omstændigheder stor mulighed for at få, da din hun indeholder ee (creme).
Er hunnen ikke sølvgrå? For så er den jo ikke ee (creme).
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 28. jan 2008 21:31

Jo hun er ll Sgsg, og ikke mere..

Jeg satte jo en del billeder ind af hende inde under "billeder" - og der var alle vist ret enige om at hun var Sgsg, altså ensfarvet sølvgrå..

Hendes mor og fars billeder er også derinde, de er også sølvgrå..

Så jeg kan faktisk ikke få nogle af de farver, haha.. typisk..!

Så ved jeg sgu' ikke rigtig hvad jeg så skal gøre..

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 28. jan 2008 23:31

Blandende det lige sammen med hamsterhjulet´s tråd om sølvzobel :oops:

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 29. jan 2008 17:28

Det er bare i orden, der er en hel det indlæg at besvarer hver dag -
No wonder du blander dem sammen en gang imellem..  :D

Tænkte på hvilke gener hannen kan give videre til ungen, for hvis hannen nu har nogle gener bag sig, f.eks. satin, hvidbåndet osv..

Er der nogle ungerne kan arve kun ved at hannen har dem?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jan 2008 18:09

Sabina1003 skrev:Det er bare i orden, der er en hel det indlæg at besvarer hver dag -
No wonder du blander dem sammen en gang imellem..  :D

Tænkte på hvilke gener hannen kan give videre til ungen, for hvis hannen nu har nogle gener bag sig, f.eks. satin, hvidbåndet osv..

Hvidbåndet og Satin er to Dominante Mutationer så hvis den ene af forældrene er hvidbåndet eller satin vil 50% af ungerne også blive det. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 29. jan 2008 19:40

Okay, er der andre gener rent farvemæssigt den kan arve?

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 29. jan 2008 19:46

Benjamin skrev:
Sabina1003 skrev: Tænkte på hvilke gener hannen kan give videre til ungen, for hvis hannen nu har nogle gener bag sig, f.eks. satin, hvidbåndet osv..

Hvidbåndet og Satin er to Dominante Mutationer så hvis den ene af forældrene er hvidbåndet eller satin vil 50% af ungerne også blive det. :wink:
Dominante gener som satin (Sasa) og hvidbåndet (Baba) kan hamsteren ikke være bærer af - disse gener vil (hvis hamsteren har dem) altid kunne ses ved at hamsteren er satin eller hvidbåndet.
Reccesive (skjulte gener) kan kun videre-gives til ungerne, hvis begge forældre har dem.

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 29. jan 2008 21:23

Hvad hvis min hun (ll Sgsg) bliver parret med en dove, creme eller gylden..

Bliver halvdelen så den ene farve, og halvdelen den anden?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jan 2008 21:26

Sabina1003 skrev:Hvad hvis min hun (ll Sgsg) bliver parret med en dove, creme eller gylden..

Bliver halvdelen så den ene farve, og halvdelen den anden?
Hvis du skal have Creme unger kræver det at din hun er split for Creme. :wink:

Skal du have Dove unger skal din Hun være Split for Cinnamon altså bære et gen for rødøjet så burde der ihvertfald kunne komme SilverDove.

Men eftersom begge forældrer til din hun er sortøjede bærer hun sikkert ikke på det gen. :wink:

Parrer du hende med en gylden vil der helt sikkert komme gyldne unger men muligtvis også sølvgrå det er jeg lidt i tvivl om. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 29. jan 2008 21:39

Men i realiteten lyder det jo så lidt som om jeg overhovede ikke kan få noget andet end sølvgrå  :?

Hun bærer jo højst sandsynligt ikke på noget.. ?  :shock:

Jeg er godt nok forvirret..

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 30. jan 2008 13:24

Jeg tror du skal prøve at sætte dig ned og kigge på min side om genetik, og så ta det hele fra bunden med hvordan gener opfører sig over for hinanden o.s.v. Når først forståelsen af grundbegreberne er på plads, så vil det hele pludselig blive forståeligt for dig. Og spørg endelig hvis der er noget, der er uklart.

Sølvgrå er en dominant mutation, så derfor vil det altid gå igen til ungerne.
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 30. jan 2008 17:18

Jeg er faktisk inde på din side hver dag, men roder rundt i det  :)
Jeg har en plan om at printe det hele ud, og så bare sidde og terpe, det er jo faktisk ret spændende..

Tror min plan er, enten at få en sølvgrå satin han, og så avle rigtig gode sølvgrå - eller får en i en anden dominatfarve også i satin, for så vidt jeg har læst får jeg derved 50 % det ene og 50% det andet??

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 30. jan 2008 19:32

Husk at det ikke er tilladt at tage noget fra hjemmesider uden tilladelse - så husk at spørge Pia først.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 30. jan 2008 21:18

Til eget brug er det fint for mig. Jeg vil bare helst ikke se mine billeder og tekst kopieret på andre hjemmesider.
Mvh. Pia

Låst