Sølvgrå genetik..

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 31. jan 2008 22:31

Sabina1003 skrev:Skide godt!  :D

Hvad hvis hannen er med split for cinnamon, kan den så godt vidergive den til ungen?
Ja til omkring 25% af ungerne. :wink:
Men det er så umuligt at vide hvilke af ungerne der er split Cinnamon medmindrer man test parrer dem alle med en rødøjet hamster eller en anden hamster der er split Cinnamon og dermed finder ud af det ved at nogle af ungerne vil få Rødøjede unger. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 31. jan 2008 22:44

Okay, nu er jeg med..

Er der en liste over resesive gener og dominante?

kwo

Indlæg af kwo » 1. feb 2008 06:27

Benjamin skrev:
Sabina1003 skrev:Skide godt!  :D

Hvad hvis hannen er med split for cinnamon, kan den så godt vidergive den til ungen?
Ja til omkring 25% af ungerne. :wink:
Den giver det faktisk videre til halvdelen af ungerne. Den er jo Pp, og kan derfor lave P og p, og da den laver lige mange af hver, vil halvdelen af ungerne få P og halvdelen p.
Kenneth Worm

Ringling

Re: Sølvgrå genetik..

Indlæg af Ringling » 1. feb 2008 10:40

Odgaard skrev:Hvis ungen får sg fra hver forælder, så bliver den gylden. Det er normalfarven. Hvis den derimod får Sg fra den ene forælder, så bliver den EF sølvgrå (som din hamster). Hvis den får Sg fra begge forældre bliver den DF sølvgrå.

Din hun: PP Sgsg
En cinnamon han: pp sgsg

= 50% Pp Sgsg (gylden split for cinnamon)
  50% Pp sgsg (sølvgrå split for cinnamon)
Undskyld at jeg lige blander mig, men blev lidt forvirret.. har lige klippet lidt fra dit indlæg Pia. Men skal det ikke være omvendt?  :scratch:
Pp Sgsg = sølvgrå split for cinnamon
Pp sgsg = gylden split for cinnamon
Hilsen Lotte
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 1. feb 2008 11:45

nemlig :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. feb 2008 11:51

Jo, sorry... der har jeg vist været lidt for hurtig på tasterne :oops:
Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 1. feb 2008 12:32

Er der slet ingen der kender en liste over ressesive gener og dominante?

- tror det ville hjælpe mig en del..

Så vidt jeg har forstået skal hannen og hunnen begge have det ressesive gen før det kommer til udtryk..

Hvor det dominante gen vil blive 50% ?

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. feb 2008 12:53

De reccessive gener er skrevet med små bogstaver når man faktisk kan se dem på hamsteren, de dominante med store, er jeg nææææsten helt sikker på :oops:
mvh Desiree

contraria

Indlæg af contraria » 1. feb 2008 13:10

sabrina... der er som sådan ikke en liste over dem... men man ved at små bogstaver = ressesive og skal derfor være i DF for at komme til udtryk. og for at være DF skal både mor og far have genet for det.

store bogstaver er dominandte og vil altid vinde over de ressesive.. derfor vil et individ som er EF altid vise enskaben.

som sådan vil jeg sige at listen ser således ud (odgaard og pia I må lige rette mig visk jeg ikke har det rigtigt)

ud fra fenotypen (det du kan se den er i farven med dine øjne) + står for med..

AA, Aa = gylden
AA, Aa + bb = rust
AA, Aa + Sgsg = sølvgrå

aa = sort
aa + bb = chokolade
aa + Sgsg = sort, sølvet kan ikke ses
aa + SgSg = sort sølv

PP, Pp = sort øjne
pp = rødøjet

ToTo/ToY = gul (gul er kønsbundet til x kromosonet som bestemmer køndet på individet, xx = pige, xy = dreng)
Toto = tortie (hanner kan derfor ikke være Tortie)
toto = nomalfarvet (ikke gul eller Tortie)
EE, Ee = ikke creme, bære af creme (creme og tortie må ikke blandes hvis du vil afsætte til andte avlere)
ee = creme

dom. spot = dominandt og lethalt i DF (par derfor aldrig to dom. sports med hinanden)
nom. spot kænder man ikke arvegangen på
båndet = dominandt
satin = dominandt og skaber en nærmest hårløs hamster i DF form de fleste dør inden for de første 14 dage og derfor frarådes det at pare to satiner med hinanden

og så er der nogle gener jeg ikke har styr på da de ikke har den store relevands for de farver jeg vil opdrætte i..
de venligste hilsner amanda

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. feb 2008 15:05

Mvh. Pia

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 1. feb 2008 15:34

Den liste har jeg printet ud -
men skal man så gå efter de små og store bogstaver..?

burrus

Indlæg af burrus » 1. feb 2008 15:39

Sabina1003 skrev:Den liste har jeg printet ud -
men skal man så gå efter de små og store bogstaver..?
du kan netop se på dne liste om det skal være med stort eller småt  :wink:  

for på listen er de skrevet op som farven hedde med store eller små bogstaver :wink:  
så en "afvigelse"/ændring i genparret vil betyde at det ikke er den farve :wink:  

De gener der på listen står med stort er dominante gener og de gener der på listen står med småt er recessive gener.
og ændres der i store/små bogstaver ændres farven også

(ved ikke om det gir mening, men kan ikke forklare det meget bedre lige nu :lol: )

så du kan i princippet selv sætte dig og skrive alle de små bogstaver ned i en gruppe der hedder recessive og alle de store ned i en gruppe der hedder dominante...
hvis man da gider...
hvis jeg vil se det enkelte gen så kigger jeg på den første "enkeltmutationer" - der står de alle listet alfabetisk i alfabetisk rækkefølge - og så kan du somend "bare" sortere dem efter store/små i dominant/recessiv  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. feb 2008 18:16

og så er der jo lige gul som er kønsbundet, så det er en hel anden måde at regne det ud på.
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 1. feb 2008 18:56

Odgaard skrev:og så er der jo lige gul som er kønsbundet, så det er en hel anden måde at regne det ud på.
:lol:  ja... gul er noget for sig...  :lol:
Pia B

Sabina1003

Indlæg af Sabina1003 » 1. feb 2008 23:01

Nu skal jeg ikke også sættes ind i gul, vel..  :shock:   :wink:

Hvis jeg nu køber en zobel han (ee U_) og parre med min Sgsg..

Så vil ungerne blive?

De vil så have split for creme, umbrous og derved kan jeg ved en parring af ungen med enten moren eller faren få sølvzobel? (ee Sg_ U_)?

Låst