Nom. spot - dom. spot ??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jun 2008 13:47

Benjamin skrev:Amanda: Black magic har også lavet sådanne unger så det kommer nok ret sikkert fra vanillas opdræt. :wink:
Ja, det har han - men kun med en dom. spot mor med rubinøjne - ikke i de (mange) andre kuld, jeg har fået efter ham  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 13:49

Jeanne skrev:
Benjamin skrev:Amanda: Black magic har også lavet sådanne unger så det kommer nok ret sikkert fra vanillas opdræt. :wink:
Ja, det har han - men kun med en dom. spot mor med rubinøjne - ikke i de (mange) andre kuld, jeg har fået efter ham  :wink:
Nej men Molly kom også fra den dyrehandel hvor de avlede Nom. Spot ikke? for så er det jo forklaringen. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jun 2008 13:54

Det er Nana, du tænker på, ikk´? Hun har kun ét nom. spot gen - hun er dom. spot, og jeg er ret sikker på, nom. spot genet kommer fra Molly :wink:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 13:58

Jeanne skrev:Det er Nana, du tænker på, ikk´? Hun har kun ét nom. spot gen - hun er dom. spot, og jeg er ret sikker på, nom. spot genet kommer fra Molly :wink:
Ja et gen fra molly og et gen for black magic det er vel næsten ikke til at se om de er nom. spot når det bliver blandet med Dom. Spot. :)

Så Molly har sikkert genet og da det menes at være recessivt så laver black magic altså kun unger med røde cirkler i øjnene med de hunner som også har genet og det er jo muligt at molly har det når hun kommer fra den dyrehandler. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jun 2008 14:01

Nana har ikke røde cirkler i øjnene, hun har rubinøjne  :D

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 14:04

Jeanne skrev:Nana har ikke røde cirkler i øjnene, hun har rubinøjne  :D
Men det er sikkert det samme aligevel. :wink:
især når man tænker på hvor sjældent rubin øjne er og hvor skulle det lige komme fra?  :)
Du skrev tidligere at hun kun har et gen for nom. spot men hvordan kan du vide det hvis der menes at skulle to gener til før det kommer til udtryk?  :wink:

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jun 2008 14:15

Det er Kenneth´s vurdering at hun er dom. spot - muligvis med ét nom. spot gen  :D

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 14:17

Jeanne skrev:Det er Kenneth´s vurdering at hun er dom. spot - muligvis med ét nom. spot gen  :D
Ok det er det ud fra øjenfarve eller ud fra pelsfarve? er det fordi hun har meget små prikker men stadig mange prikker eller?
Og mener kenneth også at hun er rubinøjet? hvis hun er nom. spot så må øjenfarven da stamme derfra. :)

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jun 2008 15:13

Det var hans vurdering ud fra billedet, jeg havde lagt her på forum. Jeg véd ikke om kenneth mener, hun er rubinøjet, men det er hun  :wink:
Nana´s mor Molly havde også rubinøjne  :D

burrus

Indlæg af burrus » 2. jun 2008 19:27

hmm om black magic er nom spot og dermed også james - tja så ku kiks vel også være det... hun har også black magic i linjerne - så hvorfor fik kiks og james ingen nom spot...

nom spot er jo som sagt stadig MEGET uvist om hvordan det virker - det eneste vi faktisk ved er at det gir ekstra hvidt (muligvis kun i DF) og røde ringe i øjnene (muligvis både i DF og EF - det ved vi ikke endnu)

nom spot er endda så ukendt at sverige intet ved om det endnu....

nom spot er underligt - men hvis ikke de har røde ringe i øjnene overhovedet og ikke får det - så TROR jeg altså ikke de er nom spot - de røde ringe er netop et af kendetegnene for nom spot....
så ku de evt. være DF hvidbåndet - måske tortie - der er gået totalt amok!  :lol:  

dom spotten kan jeg ikke lige se hvor det sku komme fra i de linjer sådan lige umiddelbart...  :?  

hmmm nom spot er underligt.... men hvis jana melder mig tilbage at miracle ER nom spot - så er min harry det også - zita og mange andre også...
og med parring med min kommende audrey så blir det spændende og se om der kommer nom spot unger der - for audrey er ikke nom spot men bare helt alm sølvgrå (så vidt vi ved! forældrene er købt i dyrehandel....)

vi ved bare så pokkers lidt om det skide nom spot.... men interessant er det! især nu hvor det er på hb i stedet for dom spot... vi tror jo vi ved hvordan det opfører sig - på dom spot... TROR! HVIS! MULIGVIS!

så mange usikkerheder endnu....  :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 19:45

Pia hvorfor har Kiks Black magic i linierne?
Det kender jeg ikke noget til men jeg kan selvfølgelig heller ikke vide det hele. :lol:

burrus

Indlæg af burrus » 2. jun 2008 20:00

Benjamin skrev:Pia hvorfor har Kiks Black magic i linierne?
Det kender jeg ikke noget til men jeg kan selvfølgelig heller ikke vide det hele. :lol:

doh! jeg er lige kommet hjem fra en 9-timers arbejdsdag i 34 grader i svømmehallen, med 200 skrigende unger + en idrætsefterskole - min hjerne stod af!  :oops:  det er nemasius hun har i sig - ikke black magic...  :wink:  

ups!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 20:01

burrus skrev:
Benjamin skrev:Pia hvorfor har Kiks Black magic i linierne?

doh! jeg er lige kommet hjem fra en 9-timers arbejdsdag i 34 grader i svømmehallen, med 200 skrigende unger + en idrætsefterskole - min hjerne stod af!  :oops:  det er nemasius hun har i sig - ikke black magic...  :wink:  

ups!
Nej men hvis hun havde haft black magic bag sig så var det jo ikke sikkert at hun havde fået genet aligevel (hvis det altså nedarves recessivt)  :wink:

Men mente nu heller ikke hun var beslæktet med ham for jeg har en af hendes søstre herhjemme. :lol:

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jun 2008 22:57

Denne tråd blev ledt ud på noget af et sidespor - med nogle temmelig ufine og usande påstande formuleret i et ikke særlig hensigtsmæssigt sporg, hvorfor jeg har valgt at slette disse indlæg.

burrus

Indlæg af burrus » 3. jun 2008 06:44

øhm ruby eyes håber jeg ikke hun er - læser man hvad der står på svensk forenings hjemmeside om ruby eyes lyder heller ikke som noget der er specielt let at avle på da hanner er sterile efter 3 månedersalderen...

Det er vist heller længere i avl mere nogen steder - muligvis i laboratorie....

tror også at ruby eyes og nom spot øjne er sværre at skelne - jeg troede jo også først at zita var ruby eyes fordi hun havde nogle "sjove" røde øjne lidt efter jeg fik hende....  :wink:
Pia B

Låst