Lille bitte spørgsmål fra mig..

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 2. aug 2008 15:24

Nu kom jeg lige i tanke om noget:

Da jeg fandt Jamie sammen med hans søskende dengang, var der i kuldet kommet lh/kh gylden og RØ hvid - altså cdcd pp. Så må han jo være split cinnamon, altså Pp?? (:

(Går ud fra, det var hans søskende, da de var lige gamle osv..)
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 15:45

det burte ha vist sig i hans kuld med himalaya hvis han er Pp... så tror ikke de er søskende og tror ikke på at de RØ hvide du så er cdcd... nok mere farve forverede i stedet for
de venligste hilsner amanda

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 2. aug 2008 15:47

contraria skrev:det burte ha vist sig i hans kuld med himalaya hvis han er Pp... så tror ikke de er søskende og tror ikke på at de RØ hvide du så er cdcd... nok mere farve forverede i stedet for
Men hun fik jo kun 4 unger? Så det burde jo egentlig godt kunne lade sig gøre?
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 15:49

ja bestemt kan det det.

men lad os nu se tiden and.. han skal vel parres med din aztec'er pige ikke?

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 2. aug 2008 15:50

contraria skrev:ja bestemt kan det det.

men lad os nu se tiden and.. han skal vel parres med din aztec'er pige ikke?
Yes, yes :D
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 15:52

så burte vi jo få det at se der.. det ligger jo til linien at få mange unger + mange RØ unger i vært kuld.. så er han Pp så kommer det med stor sansynlighed frem der... det er bare at vente og se tiden an :lol: (nemmer sagt ind gjordt.)

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 2. aug 2008 15:54

contraria skrev:så burte vi jo få det at se der.. det ligger jo til linien at få mange unger + mange RØ unger i vært kuld.. så er han Pp så kommer det med stor sansynlighed frem der... det er bare at vente og se tiden an :lol: (nemmer sagt ind gjordt.)
Ja ja, jeg ved det :oops:  - og jeg prøver! :lol: Men det er så svært at vente på det! Specielt, når man synes, det er sjovt at regne ud, havd de vil få.. :oops: og der er laaaaangt til september :cry:  :roll:
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 2. aug 2008 16:00

ja det er der...
meget langt tid til... og ja det er sjovt at side at regne ud vad de KAN få.. ikke sikker at det kommer jo..

støder jeg på _ så gå dedt ind inder over reskelser og vil ikke blive beregnet med i hvad de kan få.

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2008 16:08

Hamsterhjulet skrev:Nu kom jeg lige i tanke om noget:

Da jeg fandt Jamie sammen med hans søskende dengang, var der i kuldet kommet lh/kh gylden og RØ hvid - altså cdcd pp. Så må han jo være split cinnamon, altså Pp?? (:

Selvom søskende er p, behøver han jo ikke have fået det. Begge forældre kan have været Pp og Jamie kan have fået PP, mens andre søskende har fået pp.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. aug 2008 11:41

Rødøjet hvid kan laves på mange måder, og både cdcd OG pp giver røde øjne for sig selv. Du kan ikke vide om ungen havde haft den genkode.
Mvh. Pia

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 4. aug 2008 14:39

Odgaard skrev:

Rødøjet hvid kan laves på mange måder, og både cdcd OG pp giver røde øjne for sig selv. Du kan ikke vide om ungen havde haft den genkode.
Hmm.. ok. Æv, troede lige jeg var bare en smuuuule klog :lol:

Tak for svar, allesammen :D
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

kwo

Re: Lille bitte spørgsmål fra mig..

Indlæg af kwo » 4. aug 2008 16:41

Benjamin skrev: Det er rigtigt at generne fordeler sig som de vil og derfor kan man ikke regne med den der (teoretisk set) men du ved altid at når moren er pp giver hun et p til ALLE hendes unger (Pp) og siger vi så faren er (Pp) så kan det godt være at han ikke giver et p til halvdelen af ungerne som han teoretisk set skulle gøre men han kan da heller ikke lade være med at give genet til nogen af sine unger overhovedet han bør da give det til mindst 1 unge også selvom det kun er et lille kuld bør man da mene. :?
Jo, det kan han sagtens lade være med, selv om han ikke burde. :-)

I teorien burde alle kuld jo også være 50% hanner og hunner, men vi har vel alle haft kuld med 4 eller flere unger, hvor alle unger er samme køn. Jeg mener at huske at min 'rekord' er 8 unger af samme køn uden der var nogen af det modsatte køn.

Så alt kan ske i teorien. :-D
Kenneth Worm

Låst