Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
contraria
AnnaR skrev:Alt begynder at se meget mere klart ud nu.
Hvis min hun er pp (dove) og min han er aa, hvorfor kan der så ikke komme dove unger ud af det?
Hvorfor kan jeg kun med sikkerhed sige at jeg får sorte unger? (far er hb sort, forældre ukendt)
du kan med sikkerhed sige at der kommer sort. og eventuelle andre farver vil være overreskelser og vil fortælle dig om hvilke gener som din dreng er split for

du kan også med sikkerhed sige at der kommer HB unger da Ba er dominant og vil give hvidbåndet unger
så kommer der chokolade ud af det ved du at din dreng er split for rust (Bb) kommer der creme så ved du at både mor og far har e i deres kode og vil derfor begge være (Ee) kommer der rød øjet unger så ved du at far er (Pp)
de venligste hilsner amanda
-
kwo
AnnaR skrev:
Hvis min hun er pp (dove) og min han er aa, hvorfor kan der så ikke komme dove unger ud af det?
Dove er jo en kombination af to sæt recessive gener aa og pp. For at de recessive gener kommer til udtryk skal der være to af dem, dvs. et fra hvert af forældrene.
Hunnen er dove aa pp og hannen sort aa, så begge forældre kan kun lave a indenfor det locus. Altså vil alle unger blive ensfarvede.
For at blive dove skal de også have et p fra begge forældre. Hunnen er pp så hun vil med sikkerhed give et p videre. Men da hannen er sort (og ikke dove) vil han med sikkerhed have mindst ét P, og det skriver vi P_.
Hvis _ er endnu et P kan han altså ikke lave andet end P, og alle deres unger vil blive Pp. Hvis _ viser sig at være et p, så vil halvdelen af ungerne blive Pp og halvdelen pp, og så får du dove.
Kenneth Worm
-
AnnaR
Okay, så forstår jeg. Hvor er det rart at alt det med store og små bogstaver og _ giver mening nu. I er så søde at hjælpe, tak igen.