Hvid og offwhite

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Lykke

Indlæg af Lykke » 23. nov 2008 11:52

Jeg havde en rødøjet off-white i mit sidste kuld.
Genkoden er ee pp Sg_
Dertil kommer så hårlængden og hvad du ellers måtte vide om generne ud fra forældrenes gener.

Da du formentlig ikke ved om begge forældrene har Sg i enkelt eller dobbeltfaktor, kan du heller ikke vide om ungen har det i enkelt eller dobbeltfaktor. Derfor Sg_.

Det der BA, Anette skrev, ved jeg ikke lige hvor kommer ind. Ba er hvidbåndet - kan ikke huske jeg har set i tråden her at det var med.

Jeg har vedhæftet to billeder (og har flere hvis det er).
Vedhæftede filer
PICT0104.JPG
PICT0104.JPG (80.8 KiB) Vist 4753 gange
PICT0158.JPG
PICT0158.JPG (71.21 KiB) Vist 4753 gange

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 23. nov 2008 11:58

malthesmor skrev:Grunden til spørgsmålet er at jeg er ved at få lavet genkoder på mine dyr, svært at hitte ud af, ham hr.hamster er nemlig Far til min Jacob som er lh sølv, jacobs mor er Jasmin som er hb sølv.
Når hr.hamster er rødøjet, hvad blir Jacobs genkode så ?.
Hmm burde vel have skrevet dette indlæg et andet sted når det omhandler genkoder,men håber at det går  :oops:
Der kommer Ba fra lykke
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. nov 2008 12:15

AnetteFrost skrev:
malthesmor skrev:Grunden til spørgsmålet er at jeg er ved at få lavet genkoder på mine dyr, svært at hitte ud af, ham hr.hamster er nemlig Far til min Jacob som er lh sølv, jacobs mor er Jasmin som er hb sølv.
Når hr.hamster er rødøjet, hvad blir Jacobs genkode så ?.
Hmm burde vel have skrevet dette indlæg et andet sted når det omhandler genkoder,men håber at det går  :oops:
Der kommer Ba fra lykke
ja, men Jacob er jo tilsyneladende ikke hvidbåndet (som sin mor).
Men jeg kan ikke helt holde styr på hvem der er hvem af hamsterne. For den hamster der muligvis er off-white er vel heller ikke Jacob, når Hanne skriver han er sølv?

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. nov 2008 12:17

Hvidt bånd kan jo i øvrigt heller ikke ses på en "hvid" hamster, så jeg ved ikke helt, hvad man vil skrive hvis en af forældrene er hvidbåndet i enten enkeltfaktor eller dobbeltfaktor (og det måske men ikke sikkert er givet videre - _ba måske).

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 23. nov 2008 12:23

nej jacob er ikke hvidbåndet.... havde lige glemt at det skulle ha heddet _ba

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 23. nov 2008 12:25

AnetteFrost skrev:nej jacob er ikke hvidbåndet.... havde lige glemt at det skulle ha heddet _ba
Nej når en hamster ikke er hvidbåndet så skriver man det slet ikke og skal man endelig skrive det så skal det skrives således baba. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. nov 2008 12:28

Benjamin skrev:
AnetteFrost skrev:nej jacob er ikke hvidbåndet.... havde lige glemt at det skulle ha heddet _ba
Nej når en hamster ikke er hvidbåndet så skriver man det slet ikke og skal man endelig skrive det så skal det skrives således baba. :D
pointen var vist at den måske kunne være det. Eller ... jeg ved ikke længere helt hvad vi snakker om tror jeg...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 23. nov 2008 12:33

Lykke skrev:
Benjamin skrev:
pointen var vist at den måske kunne være det. Eller ... jeg ved ikke længere helt hvad vi snakker om tror jeg...
Nårh jo hvis man er i tvivl om hamsteren er hb så må man vel skrive _ba men troede vi snakkede om en hamster der ikke var hb. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 23. nov 2008 12:33

Lykke skrev:
Benjamin skrev:
nu ved jeg at jacob er "grå" hun spurgte til hvad hans genkode ville være ud fra forældrene... men der var en hun var itvivl om, mener det var birte...
malthesmor skrev:Forklarer lige hvad det er jeg vil med mit spørgsmål.
Jeg har en hamster (Birte)købte hende for at være creme, men har fået at vide at hun er offwhite, hun fik et kuld unger i foråret, der iblandt var der en unge som var lysere end Birte nærmest hvid, men forstår ik helt at hvis den ik er hvid hvad farve er den så ? den har kødfarvet øre så må altså være cdcd pp

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 23. nov 2008 12:47

Så har jeg lige rodet i billederne at tidligere kuld. :lol:
Og man kan godt se båndet på dem, når de bare kommer lidt op i alder, jeg ved dog ikke om det er Satin der gør det men båndet kan altså ses. :D
Men nu er de også kun EF men det kan jo også ses på den rødøjede. :)
Vedhæftede filer
Broccoli 280.jpg
Hvidbåndet Offwhite satin
Broccoli 280.jpg (7 KiB) Vist 4724 gange
Broccoli 279.jpg
Hvidbåndet RØ offwhite satin
Broccoli 279.jpg (10.94 KiB) Vist 4724 gange
Broccoli 281.jpg
Hvidbåndet Offwhite satin
Broccoli 281.jpg (7.63 KiB) Vist 4724 gange

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 23. nov 2008 13:27

Jeg synes altså det er rigtig svært at gennemskue hvilken hamster det er du mangler en genotyper på. Kunne du ikke lige ridse op, hvordan den pågældende hamster ser ud og hvilke farver far og mor er?

Jeg kan simpelthen ikke huske det, når I kun siger navnene på hamsterne :lol:
Mvh. Pia

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 23. nov 2008 14:10

Lige en opfriskning  :D

Jacob som jeg mangler genkode på er lh sølv, jacobs mor er Jasmin som er hb sølv, Jacobs far er meget hvid offwhite med knald røde øjne.

Jacobs farmor er Birte som er offwhite
Farfar er LH sølv zobel

Mors (Jasmin) forældre ved jeg ikke noget om da hun er købt på et marked, men hun har en søster som er hb lh  gylden, så må antage at jacob har sit lange hår fra bedsteforældre.

Hvis det er nødvendigt med flere oplysninger, evt. billeder kan jeg sætte dem ind når jeg kommer hjem  :D
Skriv bare hvad i mangler for at hjælpe mig , så skaffer jeg det :lol
Håber ikke at jeg har forvirret jer for meget, ikke min mening :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. nov 2008 14:39

Altså hvis han er langhåret sølvgrå med de forældre, så er genkoden A_ B_ Ee ll Pp Sg_.

Man kan så tilføje:
baba hvis han ikke er langhåret
uu hvis han ikke er umbrouse (men så skulle det vist være skjult)
sasa hvis han ikke er sating

Jeg ved ikke, om jeg har glemt noget.

Vi skal formentlig bruge et billede for at kunne se om han er Sgsg eller SgSg. Men det lyder som om der er gode chancer for SgSg.

Birte er korthåret med split for langt hår Ll. Begge forældre skal have et langhårsgen for at ungen kan få det.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 23. nov 2008 15:53

Birte er farmor :D , som skrevet er det farfar som er lh, så det må være jacobs far som må have vidergivet lh til ham, samt en af mors forældre(hvem ved jeg ik da hun jo som skrevet er købt på et marked i sommer)

Hvem skal jeg sætte billeder ind af ??  :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. nov 2008 16:24

malthesmor skrev:Birte er farmor :D , som skrevet er det farfar som er lh, så det må være jacobs far som må have vidergivet lh til ham, samt en af mors forældre(hvem ved jeg ik da hun jo som skrevet er købt på et marked i sommer)

Hvem skal jeg sætte billeder ind af ??  :)
Nå, men det var moren jeg mente også må være split for langt hår, altså Ll, men hvis det er det, du mener, med at der kommer fra bedsteforældrene, så er vi enige.

Billede af Jacob, hvis genkode vi prøver at finde. Jeg mener, der er forskel på sølvgrå i enkeltfaktor og i dobbeltfaktor, så man bør kunne se om han er det ene eller det andet.

Låst