farve hjælp til 3 unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
malthesmor

Indlæg af malthesmor » 25. jan 2009 13:53

Hvis farven er rødøjet gul er genkoden så  pp Toy ? :?

Syntes godtnok det er indviklet :?

Men da kuldet var påvej, blev der jo forud sagt at der kom overraskelser :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 25. jan 2009 13:56

malthesmor skrev:Hvis farven er rødøjet gul er genkoden så  pp Toy ? :?

Syntes godtnok det er indviklet :?

Men da kuldet var påvej, blev der jo forud sagt at der kom overraskelser :wink:
nej det er honey der er "rø gul" på dansk :wink:
din unge er stadig dove gul (vil jeg mene) - aa pp ToY  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 25. jan 2009 13:58

he he er helt forvirret :?
Bær over med mig  :wink:

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 25. jan 2009 14:02

Jeg synes nu også, det er temmeligt svært at finde rundt i, men interessant er det. Det er nu også en spøjs farve, men det ser rigtigt sødt ud.  :wink:

contraria

Indlæg af contraria » 25. jan 2009 14:18

benjamin har haft rød øjet sortgule unger før. så det er ikke første gang vi ser dem :wink:

den gang gik diskutionen også på om de sku hede dove gule eller rød øjet sort gule. og det bliv fortalt at foreningen havde vedtaget at alle rød øjet varianter munus cinnamon og dove. sku hede rød øjet ***

så det du har her Hanne er

1. dreng - Dove - aa pp
2. pige - Rød øjet Sort Tortie - aa pp Toto
3. dreng - Rød Øjet Sortgul - aa pp ToY
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 25. jan 2009 14:24

contraria skrev:benjamin har haft rød øjet sortgule unger før. så det er ikke første gang vi ser dem :wink:

den gang gik diskutionen også på om de sku hede dove gule eller rød øjet sort gule. og det bliv fortalt at foreningen havde vedtaget at alle rød øjet varianter munus cinnamon og dove. sku hede rød øjet ***

1. dreng - Dove - aa pp
ahhh amanda - det må nu stadig hedde dove tortie - da tortie er en "aftegning"... så vidt jeg husker har du selv lavet en dove tortie (vist silverdove tortie endda)  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 25. jan 2009 14:24

contraria skrev:benjamin har haft rød øjet sortgule unger før. så det er ikke første gang vi ser dem :wink:

1. dreng - Dove - aa pp
2. aa pp Toto ville så hedde Dove Tortie, havde den været aa pp ToTo så ville den hedde Rødøjet Sortgul. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 25. jan 2009 14:26

Jeg har faktisk stadig den hun som er RØ sortgul, hun ser nærmest Dove ud idag med et mere gulligt skær i pelsen end en almindelig Dove. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

contraria

Indlæg af contraria » 25. jan 2009 14:31

det er det jeg siger. det er altså besværligt at hitte rundt i. :?
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 25. jan 2009 14:33

contraria skrev:det er det jeg siger. det er altså besværligt at hitte rundt i. :?
egentligt ikke :lol:
man skal bare lære det udenad...

gul er en farve, tortie er en aftegning...
begge dele skal stå til sidst i farvebenævnelsen...

stort set alle rø gule varianter vil hedde "rød øjet *"grund"farve* gul"

så skal man bare lige huske det også :lol:
Pia B

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 25. jan 2009 14:57

Benjamin skrev:Jeg har faktisk stadig den hun som er RØ sortgul, hun ser nærmest Dove ud idag med et mere gulligt skær i pelsen end en almindelig Dove. :)
Benjamin: Kan du ik finde et billede ? :wink:, nej vil selvfølgelig ik ligne hvis min han er dove gul hmm.
syntes godtnok at det er svært at hitte rundt i.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 25. jan 2009 16:48

malthesmor skrev:
Benjamin skrev:Jeg har faktisk stadig den hun som er RØ sortgul, hun ser nærmest Dove ud idag med et mere gulligt skær i pelsen end en almindelig Dove. :)
Benjamin: Kan du ik finde et billede ? :wink:, nej vil selvfølgelig ik ligne hvis min han er dove gul hmm.
Jeg kan godt prøve at tage et billed af hende i voksenudgave. :)
Da hun var lille troede jeg bare hun var creme da hun også havde creme søskende, men hendes farve ændrede sig med alderen. :)
Men da faren var sortgul og moren var sort tortie begge med Pp blev konklutionen at det var mest logisk at hun var RØ sortgul. :D

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 25. jan 2009 16:59

Benjamin skrev:
malthesmor skrev:
Jeg kan godt prøve at tage et billed af hende i voksenudgave. :)
Da hun var lille troede jeg bare hun var creme da hun også havde creme søskende, men hendes farve ændrede sig med alderen. :)
Men da faren var sortgul og moren var sort tortie begge med Pp blev konklutionen at det var mest logisk at hun var RØ sortgul. :D
Det må du meget gerne, syntes min er en blanding mellem cinnamon og creme, har en mega sjov farve :D , for mørk til at være creme og noget lysere end de 9 som er cinnamon :D
Har nærmest samme farve som min mink Dana :wink:

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. jan 2009 17:55

malthesmor skrev:
Hanne, det var lidt forvirrende, men vi har lige konkluderet at det rigtige navn for farven dove gul er RØ sortgul ifølge DHF. Derfor vil Benjamins RØ sortgule ligne din. Der kan være farvenuancer, men grundlæggende bør det være samme farve.

Dove er jo aa pp plus det gule ToY.

RØ sortgul er jo aa (sort) pp (RØ) ToY (gul).

Det er derfor de samme gener, men et spørgsmål om  hvilken betegnelse man vælger at bruge. Og DHF har valgt RØ sortgul.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 25. jan 2009 18:02

Ja okay blev bare lidt forvirret da der både blev nævnt sort gul, og dove gul, men tror jeg har forstået det nu he he.

Låst