Unger ?
Hej jeanettk.
Hybrider er en blanding af to forskellige arter hamstere, typisk vinterhvid og Campbells. Hver art er en forskellig slags dyr, og du ville sikkert heller ikke parre en hamster og et marsvin med hinanden. Hamsterne hedder bare noget, der ligner hinanden, så folk tit tror, at det er samme slags dyr. Det er altså ikke det samme som at parre to forskellige slags hunde (racer) og lave et gadekryds.
Som regel vil parringer mellem to forskellige arter dyr give misdannelser og tit vil ungerne ikke kunne overleve, fordi generne ikke passer sammen. Med hamsterne er det desværre bare sådan, at de godt kan overleve - generne passer bare stadig ikke sammen.
De kan altså være rigtigt søde dyr, men det er uheldigt at lave den slags parringer pga. det genetiske.
Og så skaber det også problemer med at beholde de rene arter hamstere - man kan sige, at de faktisk er truet af udrydning som kæledyr, og det bekymrer mange af os herinde.
Men problemet er ikke at parringerne ikke er velsete, men at de er genetisk forkerte.
Jeg håber, du forstår, hvad vi mener nu :D
mange hilsner
Mette
Hybrider er en blanding af to forskellige arter hamstere, typisk vinterhvid og Campbells. Hver art er en forskellig slags dyr, og du ville sikkert heller ikke parre en hamster og et marsvin med hinanden. Hamsterne hedder bare noget, der ligner hinanden, så folk tit tror, at det er samme slags dyr. Det er altså ikke det samme som at parre to forskellige slags hunde (racer) og lave et gadekryds.
Som regel vil parringer mellem to forskellige arter dyr give misdannelser og tit vil ungerne ikke kunne overleve, fordi generne ikke passer sammen. Med hamsterne er det desværre bare sådan, at de godt kan overleve - generne passer bare stadig ikke sammen.
De kan altså være rigtigt søde dyr, men det er uheldigt at lave den slags parringer pga. det genetiske.
Og så skaber det også problemer med at beholde de rene arter hamstere - man kan sige, at de faktisk er truet af udrydning som kæledyr, og det bekymrer mange af os herinde.
Men problemet er ikke at parringerne ikke er velsete, men at de er genetisk forkerte.
Jeg håber, du forstår, hvad vi mener nu :D
mange hilsner
Mette
Senest rettet af Lykke 11. jun 2009 08:50, rettet i alt 1 gang.
Korrekt - jeg kan sagtens følge dine tanker. Det er dit valg, du vil kun prøve at ha 1 kuld - det kan der for pokker ikke ske noget ved.......jeanettk skrev:Så hvis jeg købte to campells, som er fra hver sit kuld ville det så være mere rigtigt at få unger, bare et eksempel?

Jeg har selv 2 dværge som jeg også havde planlagt et kuld unger på.
Fandt så ret hurtigt ud af, at det var hybrider, men det kunne vel være lige meget. 1 dværghun + 1 dværghan = unger...... Indtil jeg kom herind, og begyndte at læse om avl og alt andet godt fra DHF.

I de første måneder, skrev jeg ikke med nogen, men læste og læste om de "rene" dværge og så os der har været uheldige at få fat i en hybrid.
Folks frustrationer over, at ingen herinde ville sige god for hybrid unger, den var godt nok til at føle på.
De første måneder, syntes jeg faktisk folk herinde var liiiige hidsige nok,
men hvor er jeg glad for at jeg blev hængende og læste videre, istedet for at gøre mig selv glad og få et kuld - for det er jo det, det handler om.... Vi vil gøre os selv glade, men glemmer af uvidenhed, at tænke på, hvad der er bedst for hamsteren.
Herinde bliver det vendt på hovedet og det er hamsen der kommer i første række, altid - og sådan bør det også være.
Mit råd til dig: Læs, læs, læs, TÆNK DIG OM før du anskaffer dig flere hamstre....
Brug den du har, som hygge hams (det gør jeg jo også med mine) og VIL du bare prøve at ha et kuld unger, SÅ KØB DEM HERINDE

Jeg VIL også prøve at ha unger, men jeg venter (selv om jeg næsten ikke kan) med at købe 2 herinde, indtil mine 2 hybrider har takket af.
Udgangs punktet er også, at man siger 1 dyr, i 1 bur.
Lyt til de kloge hoveder herinde, de indeholder RIGTIG mange gulkorn og dem samler jeg på.....

Der er alt for mange der anskaffer sig hamser og får unger ret hurtigt, uden overhovedet at ha sat sig ind i de gængse ting der er omkring avl og det der nu følger med.
Selvfølgelig, er der nogen der køber en hun der fra starten er drægtig, det kan jo ske, og det er lidt over rumplende, men det er ikke dem jeg snakker om.....

Håber rigtig meget, at det her gir`mening for dig, så du vælger at købe hamser herinde..... så kan du med rigtig go`samvittighed, få dine unger.

RIGTIG GO FORNØJELSE......
ja naturligvis skal han da det
:D Det vil han helt sikkert også blive glad for 

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
nu tillader jeg mig altså som ny at blande mig lidt her, for der er noget jeg ikke helt forstår her...eller ikke kan se logikken i.
jeg har som tidligere nævnt opdrættet marsvin tidligere...(skal altså ikke opdrætte hamstrer)
indenfor marsvin findes der...et utal af forskellige racer, korthårede, langhårede, ruhårede, skaldede osv.
Disse marsvin er jo som i snakker om med sibiriske og kinesiske hamstre også forskellige racer...men derfor kan de da godt krydses fuldt ud som hamstrene....hos Marsvin bliver de i racesammenhæng blot kaldt kæledyr, hvilket står på stamtavlen, og unger af disse dyr kan ALDRIG blive til et racedyr, ´heller ikke ude i 20. led..Nogle racer kan dog blandes og stadig kaldes racedyr, dette skyldes at dyrene er så nært beslægtet at de styrker hinanden i generne....
jeg kan se problemet med de hamstre hvis det som hos marsvin med skimmel dyr, giver misdannede unger, ja så synes jeg også man skal lade være, men fordi ungerne ikke er ren racer...øøøh
I snakker om at det er så forfærteligt at dyrehandlerne har hybrider....jamen hvorfor er det egentlig det...jeg mener hvis i avler seriøst vil i jo alligevel ikke købe et dyr i dyrehandlen, så hvorfor ikke lade dem have deres dyr, og så har i jeres renracede dyr.
for mig lyder det mere som om der er ondt i røven over at folk prøver at lave unger på deres kæledyr, og dermed gør der sværer for jer at sælge de unger i ikke selv vil beholde.
jeg har som tidligere nævnt opdrættet marsvin tidligere...(skal altså ikke opdrætte hamstrer)
indenfor marsvin findes der...et utal af forskellige racer, korthårede, langhårede, ruhårede, skaldede osv.
Disse marsvin er jo som i snakker om med sibiriske og kinesiske hamstre også forskellige racer...men derfor kan de da godt krydses fuldt ud som hamstrene....hos Marsvin bliver de i racesammenhæng blot kaldt kæledyr, hvilket står på stamtavlen, og unger af disse dyr kan ALDRIG blive til et racedyr, ´heller ikke ude i 20. led..Nogle racer kan dog blandes og stadig kaldes racedyr, dette skyldes at dyrene er så nært beslægtet at de styrker hinanden i generne....
jeg kan se problemet med de hamstre hvis det som hos marsvin med skimmel dyr, giver misdannede unger, ja så synes jeg også man skal lade være, men fordi ungerne ikke er ren racer...øøøh
I snakker om at det er så forfærteligt at dyrehandlerne har hybrider....jamen hvorfor er det egentlig det...jeg mener hvis i avler seriøst vil i jo alligevel ikke købe et dyr i dyrehandlen, så hvorfor ikke lade dem have deres dyr, og så har i jeres renracede dyr.
for mig lyder det mere som om der er ondt i røven over at folk prøver at lave unger på deres kæledyr, og dermed gør der sværer for jer at sælge de unger i ikke selv vil beholde.
Du kan slet ikke sammenligne marsvin med Hamstere da alle marsvin er samme dyreart altså alle racer er avlet inden for samme art.Heidi_1_ben skrev:nu tillader jeg mig altså som ny at blande mig lidt her, for der er noget jeg ikke helt forstår her...eller ikke kan se logikken i.
race og art er to forskellige begreber Art indikerer at dyret tilhører sin egen art adskildt fra andre arter og at den har sine egne kromosomer og arveanlæg adskildt fra andre arter.
Race er et udtryk man bruger for at kategorisere forskelligheder man har avlet på en art.
Hunde og marsvin er opdelt i racer men de er aligevel stadig samme dyreart uanset hvilken race du krydser.
Hos hamsterne er det forskellige selvstændige arter med forskellige arveanlæg og kromosomer du pludselig krydser.
Så at krydse to hamster arter svarer til at krydse to dyrearter det svarer altså til at krydse en hest med et æsel eller en løve med en tiger, selvom de dyr er beslæktet så er det stadig forskellige dyrearter.
Så krydser man en Campbells med en Vinterhvid Dværghamster får man altså en (Hybrid) (En krydsning mellem to forskellige dyrearter) Og det kan vi selvfælgelig ikke gå ind for i DHF da det udrydder de ægte arter.
Og desuden findes *race* begrebet ikke hos hamstere det hedder Art.
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil

kan ikke se hvordan det udrydder arten...stadig du avler vel ikke på dyr fra en dyrehandel?Benjamin skrev:
Så krydser man en Campbells med en Vinterhvid Dværghamster får man altså en (Hybrid) (En krydsning mellem to forskellige dyrearter) Og det kan vi selvfælgelig ikke gå ind for i DHF da det udrydder de ægte arter.
Desuden er problemet med dyrehandlerene at de sælger deres hybrider som værende Sibiriske Dværghamstere men hvis dyrehandlerne havde lidt forstand på deres dyr så vidste de at der ikke findes noget der hedder en Sibirisk Dværghamster.
Så dyrehandlerne skaber mere forvirring + at de er med til at udrydde de ægte oprindelige arter.

Så dyrehandlerne skaber mere forvirring + at de er med til at udrydde de ægte oprindelige arter.
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Det udrydder jo arterne når Hybriderne nu er mere udbredt end de ægte arter er idag.Heidi_1_ben skrev:kan ikke se hvordan det udrydder arten...stadig du avler vel ikke på dyr fra en dyrehandel?Benjamin skrev:

Og nej jeg ville aldrig købe en Vinterhvid eller en Campbells i en dyrehandler men de andre arter kan man godt købe med sikkerhed for at de er rene da det kun er campbells og den vinterhvide dværghamster der er så nært beslægtede at de kan krydses.

Og selvom at os fra DHF ikke avler hybrider eller køber dem i dyrehandleren så er der desværre mange der gør det og avler uden at vide hvad de laver og på den måde bliver hybriderne bare endnu mere udbredt, og idag er de så udbredt så vi ikke engang kan vide os sikre på om der findes en eneste ren vinterhvid tilbage.Benjamin skrev:Det udrydder jo arterne når Hybriderne nu er mere udbredt end de ægte arter er idag.Heidi_1_ben skrev:kan ikke se hvordan det udrydder arten...stadig du avler vel ikke på dyr fra en dyrehandel?Benjamin skrev:
Og desuden findes *race* begrebet ikke hos hamstere det hedder Art.![]()
Og nej jeg ville aldrig købe en Vinterhvid eller en Campbells i en dyrehandler men de andre arter kan man godt købe med sikkerhed for at de er rene da det kun er campbells og den vinterhvide dværghamster der er så nært beslægtede at de kan krydses.
Det er selvfølgelig ikke dyrehandlernes skyld alene det er også en masse uerfarne avleres skyld, så nej vi kan ikke gå ind for hybrider, og man kan jo også spørge sig selv hvor etisk korrekt man selv syntes det er at krydse to arter med hinanden.

Så hvis man har fået fat på en hybrid kan vi kun anbefale at bruge den som kæledyr og intet andet.

-
nej vi avler ikke på dværge købt i en dyrehandel men det er der flere tusind andre derude der gør hvorimod vi i DHF kun er 4 opdrættere af campbells dværghamstere (tror det er sådan) og ca sammen antal af vinterhvide. 'Heidi_1_ben skrev:kan ikke se hvordan det udrydder arten...stadig du avler vel ikke på dyr fra en dyrehandel?Benjamin skrev:
dyrehandlerne sælger med vilje dværghamstere i par, og de får jo så unger de bliver solgt videre enten til private eller dyrehandlere dyrehandleren sælger dem igen videre i par og så kører den store hybrid avl.
Ja det er sværere for os som seriøse opdrættere at få solgt vores unger pga. alle de hybrider der findes og fejlinformationer der findes overalt om hamsterne, men vi kæmper for at bevare arterne fra udryddelse og vores arbejde med det kan så let falde sammen og hvis det gør det er arterne udryddet. og det vil altså være det samme som hvis en art uddøde for det er stort set umuligt at få dem tilbage igen.
desuden hvorfor skulle man støtte avl der kan medfører misdannede dyr. har selv to hybrider gående som kun bliver brugt som kæledyr, men den ene er stort set helt blind mere end hamstere normalt er, jeg synes sku det er synd hvis der kommer flere hvor det mindste af problemerne er en blind hamster.

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.