gæt et resultat

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Odgaard

Indlæg af Odgaard » 13. jun 2007 08:58

Ja jeg glæder mig til at se flere billeder, når de er blevet lidt større :D
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 18. jun 2007 11:36

Det endte jo med at to klarede skærene.

den tykke grå trunte er en pige og dove, hun har ´røde øjne og kort pels. Det er mere brormand der undrer mig. Han har også røde øjne og pletterne er IKKE sorte. Jeg lurer også på om pelsen kan være lang ?

nogen bud ?
Vedhæftede filer
4.jpg
4.jpg (135.47 KiB) Vist 5157 gange
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser

Spot

Indlæg af Spot » 18. jun 2007 17:54

jeg er ikke så god til farverne endnu.. men mener der er noget der hedder sølvgrå dove... de må næsten have røde øjne..

Så tror han er sølvgrå dove.. måske dominant spot? ved ikke om de kan have så meget farve og så lidt hvidt?
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 18. jun 2007 20:09

Jeg vil nok gætte for jeg er ikk helt sikker men jeg tror den til venstre er
Silver Dove og den til højre er Dominant Spot Dove så må i rette mig hvis jeg tager fejl har aldrig set en dove før kun på computeren jeg har lige været på en fransk side og alle farverne hed bare noget helt andet på Fransk men Dove og Silver Dove og Mink og nogle få andre farver hed da det samme som vi kalder dem her. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 19. jun 2007 07:41

Jeg tror egentlig de begge er dove. De kan variere noget i farvenuancen. En sølvdove er markant lysere end en normal dove, og jeg synes ikke nogen af dem er så lyse.

Jeg tror også hannen er langhåret.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 19. jun 2007 07:51

tak skal i have...

men er vi kommet nærmere morens kode ??

hun er da så vidt jeg kan lure

_p _a Ll Dsds

andet ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 19. jun 2007 11:20

Hvis hun har røde øjne, så må hun jo være pp. Og det kunne måske godt tyde på at hun er aa også. Det der stadig undrer mig meget er at hun ikke burde have røde øjne og så have sorte pletter på samme tid. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre rent teoretisk ihvertfald.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 19. jun 2007 14:08

de hamstre der har sorte øjne, er de sorte fra fødslen ? fordi de ser jo også meget mørke ud nu, kan jeg have taget fejl ?

Da vi fik hende var de rødlige, men det er de jo altså ikke nu, de ser ikke en gang mørkerøde ud, de ser faktisk sorte ud nu.

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 19. jun 2007 14:28

hov.. kom lige i tanke om.. at hvis hun kan fostre en HELT sort (sådan en var der jo også i kuldet) så kan hun vel ikke være cinnamon, men kun bærer ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 19. jun 2007 14:31

Rødøjede hamstere har røde øjne fra fødslen, men de bliver mørkere med alderen.

Nogle hamstere kan godt ha lidt rødlige øjne. Der findes et gen, der giver rubinfarvede øjne. Det skulle dog være ret sjældent.

Har du haft hende fra unge? For så burde øjnene ha været meget røde, hvis hun er rigtig rødøjet.

Her er en 4 uger gammel cinnamon
Billede

Og samme dyr som voksen
Billede
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 19. jun 2007 14:38

Nej, jeg har ikke haft hende fra unge. Min søn købte hende hos en dyrehandler og hun var vel 6-8 uger gammel da. Da vi fik hende synes jeg hendes øjne minder mest om den farve som på billedet af den voksne cinnamon du lige har lagt ind.. altså ikke helt lyse.

Måske skal jeg lige nævne at jeg jo gik ed til dyrehandleren og førhørte mig om forældredyrene. Jeg fik at vi at de fik deres hamstre fra en avler i sverige så de netop fik andre farver.

Jeg har iøvrigt lige læse dit indlæg om Wh-genet

tænker så på om vi kan være ud i noget aa Pp Dsds Whwh

altså p-bærer da ikke alle hendes unger blev dove, men nogen blev. og kan hendes få pletter skyldes at hun både har Wh og Ds ??

altså at hun er Ds men at det bliver nedtonet af hvidbuget genet så hendes farve er sortøret hvid med sorte pletter ???

har du nogen ide om det kan være de to gener der konflikter ?

Wampi

Indlæg af Wampi » 19. jun 2007 15:54

dette er et meget interessant emne at følge med i :lol: man lærer en masse af bare denne ene tråd om genetik :P
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 20. jun 2007 09:19

Fik du set øjenfarven på de sorte unger?

For hun må jo faktisk være Pp, når hannen er pp og der er kommet ikke-rødøjede unger. Jeg tror de lidt creme/brunlige unger måske har været cinnamon.

Altså sortøret hvid kan hun ikke være. Det overdøver nemlig alt andet farve, så hamsteren bliver helt hvid med meget røde øjne, og udelukkende mørk farve på ørerne.

Jeg tror heller ikke 100% hun er Wh. For hvis de creme/brunlige unger var cinnamon, så kan man alligevel ikke se Wh. Det giver sig kun til udtryk på cremebaserede farver som skimmel, og det var nemlig fordi jeg synes den ene cremeagtige så ud til at ha hvide hår på bagdelen. Men det kan jo også bare skyldes Ds.

Så jeg tror mit bedste gæt indtil videre må være en rubinøjet dominant spot sort.
Mvh. Pia

Jeanholm

Indlæg af Jeanholm » 20. jun 2007 11:39

Fik du set øjenfarven på de sorte unger?
Nej, den ene der var blev spist (og endda i hovedenden) langt tid før de åbnede sig.
For hun må jo faktisk være Pp, når hannen er pp og der er kommet ikke-rødøjede unger. Jeg tror de lidt creme/brunlige unger måske har været cinnamon.
men hvis hun også er aa, så ville pp unger da være dove.. kan dove farve også være brunlig ?

okay det med wh har jeg iøvrigt også lidt svært ved at forstå, men det kan jo være jeg fanger wh-genets natur på et tidspunkt *S*

klipper lige lidt fra svensk
Rubinögd (ru)
Färgen beskrevs 1948 och ger hamstern en rubinaktigt glans till ögonen, som kan vara svår att upptäcka, och bleker ner den normalfärgade pälsfärgen.
Hanarna är sterila efter 3 månaders ålder. De är mindre till växten än sina normala syskon och de växer långsamt.
De är könsmogna senare och har dålig livsduglihet.
er det det her gen du taler om, for så passer "blegningen" jo meget godt med at hendes spots er lysere/færre end normalt...
men er det dom eller res ? hvordan kan jeg se om en pp unge har det ? hvis de har går jeg ud fra at det er en skidt ide at få unger på dem (altså ungerne)

og tak for din tålmodighed med min spørgelyst

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 20. jun 2007 20:48

Jeanholm skrev:men hvis hun også er aa, så ville pp unger da være dove.. kan dove farve også være brunlig ?
Det har du ret i... dove er som regel ikke brunlige. Jeg kom lige i tanke om at de muligvis kan være chokolade eller rødøjede chokolade..
Jeanholm skrev:er det det her gen du taler om, for så passer "blegningen" jo meget godt med at hendes spots er lysere/færre end normalt...
men er det dom eller res ? hvordan kan jeg se om en pp unge har det ? hvis de har går jeg ud fra at det er en skidt ide at få unger på dem (altså ungerne)
Ja det er ru genet... det er recessivt (har små bogstaver i genkoden). Jeg tror ikke du kan se om dine pp unger har det. Jeg har ingen personlige erfaringer til avl med disse hamstere, og har kun læst meget meget lidt om det, så jeg kan desværre ikke hjælpe med dine andre spørgsmål. Måske du kunne spørge inde på det svenske forum. Mener der er et link fra den svenske forenings side.
Mvh. Pia

Låst