Desiree skrev:Jeg tror jeg har forstået det: Kun hunner kan være tortie, men hanner kan vel bære det? For at være tortie skal der være en anden farve til stede, f.eks sort (som på min) for hvid gælder ikke som en farve, hvis en hamster 'bare' er gul og hvid er den ikke tortie, men gul.
med mindre jeg har misforstået det fuldstændig synes jeg du forklarede det meget fint

Lige et tillægsspørgsmål, hvad betyder det at en hamster er split for et eller andet, det skriver i tit herinde, er det at det ligger skjult i generne eller hvad?
mvh Desiree
Genet for gult sidder koblet til kønskromosomet X.
Hunner har XX
Hanner har XY
For at blive gul skal alle hamsterens X kromosomer bære genet. Dette kalder man ToTo hos hunner og ToY hos hanner.
Ikke-gule dyr hedder toto og toY. Altså med små t'er.
Hanner kan altså kun være gule (ToY) eller ikke-gule (toY), mens hunner kan være gule (ToTo), ikke-gule (toto) og så er der jo også den mulighed at de kun har det gule gen på det ene X (Toto), og det er dem, der bliver tortier og viser begge farver.
Dvs at en gylden hun med gult på det ene X-kromosom bliver gylden tortie.
En sort hun med gult på det ene X-kromosom bliver sort tortie, en chokolade hun bliver chokolade tortie o.s.v.
Alle farver kan laves i tortie, men der hvor det bliver vanskelig er fx creme tortier, fordi man ikke kan se gule pletter på en gul baggrund. Også meget lyse dyr, hvor fx sølvgrå indgår, bliver så lyse at man ikke kan se det gule. Det gule afbleges nemlig også med sølvgrå.
Når man siger at en hamster er split for noget, så bruges det om recessive (vigende) gener.
Hvis du parrer en gylden med en sort, så bliver alle hamstere gyldne men split for sort. Dvs at de bærer skjult på det sorte gen. Det hedder også at hasmteren er heterozygot for sort.
Prøv evt. at bruge søgefunktionen eller kig lidt tilbage i indlæggene. Både emnet tortier og de forskellige arvegange har været oppe før.
Søg fx på "recessiv" eller "kønsbunden"
Mvh. Pia