nye regler i sverie omkring avl.... hvad er jeres mening?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Ringling

Indlæg af Ringling » 9. jun 2008 12:28

Synes også, at det var interessant at læse, og er helt enig i det, med at man ikke må avle på de lethale gener i DF, og at dyr med påviste defekter i hale/bryst  ikke må avles videre på, hvis det kan nedarves.

Mht. farverne er jeg enig med Benjamin m.fl. om at det må være op til opdrætteren helt selv at bestemme, hvilke farver, man avler på.  :D  Så jeg håber, heller ikke, at DHF laver sådanne farve-regler. Det er jo heller ikke alle dyr, der bliver solgt videre mhp. avl, mange bliver solgt som kæledyr, og der er farve/aftegning jo fuldstændig ligegyldigt i mine øjne.  :roll:
Hilsen Lotte
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 9. jun 2008 13:29

kwo skrev:
Hopiw skrev:
Benjamin skrev:Skimmel/Hvidbuget

Ved parring mellem skimmel/skimmel eller hvidbuget/hvidbuget vil der komme øjenløse unger.
For at undgå sådanne kombinationer skal sælger informere køber til yderste detalje om konsekvensen ved at foretage denne parring.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF som opdrætter Skimmel eller Hvidbuget skal skriftligt informere købere af unger om hvilke defekter der kan opstå hvis man udelukket avler skimmel eller Hvidbuget.
Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke sælge Skimmel eller Hvidbuget dyr til Zoo.
Jeg er meget glad for den regel faktisk (:
Yes yes det var min kommentar
Nu er det så ikke zoologiske haver der tales om. ;-)
Zoo er formentlig en forkortelse for zoo-affär, som er en dyrehandel.
er der en Dyrehandel der hedder Zoo-affär?
Jeg kan da ikke se grund til kun at udelukke en enkelt dyrehandler hvorfor ikke dem alle?
Dyrehandel hedder Djuraffär på svensk. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

kwo

Indlæg af kwo » 9. jun 2008 14:13

Benjamin skrev:
kwo skrev:Nu er det så ikke zoologiske haver der tales om. ;-)
er der en Dyrehandel der hedder Zoo-affär?
Jeg kan da ikke se grund til kun at udelukke en enkelt dyrehandler hvorfor ikke dem alle?
Dyrehandel hedder Djuraffär på svensk. :wink:
Næ, det er generelt. Jeg tror de bruger de to ord lidt i flæng.

Prøv selv at Google på zoo affär, det giver masser af hits. :-)
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 9. jun 2008 16:59

Hopiw skrev:
kwo skrev:
Hopiw skrev: Jeg er meget glad for den regel faktisk (:
Yes yes det var min kommentar
Nu er det så ikke zoologiske haver der tales om. ;-)
Nej det ved jeg godt (:
Men det er da rart at den regel er der, så lille Sofie på 10 år skal opleve at  aflive alle sins hamsters unger.
det SKAL hun nu heller ikke :wink:  
hvem man sælger til mener jeg nu er enhvers eget ansvar, men jo - lige den regel kan jeg på en eller anden plan godt forstå... på en måde... og alligevel virker det som om de regner med at alle reg. opdrættere ikke har hjerne til at tænke selv...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 9. jun 2008 17:00

svensk forum bruger i hvert ofte zoo som værende synonym til dyrehandel :wink:  faktisk et af de eneste udtryk jeg finder derinde...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 9. jun 2008 17:01

benjamin - gennegående enig med dig - og kan godt regne ud at du nok ikke lige er den der ligger inde med dokumentationen for rex...

jeg må nok bevæge mig ind på det svenske forum igen og høre ad..
Pia B

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 17:04

burrus skrev:det SKAL hun nu heller ikke :wink:  
hvem man sælger til mener jeg nu er enhvers eget ansvar, men jo - lige den regel kan jeg på en eller anden plan godt forstå... på en måde... og alligevel virker det som om de regner med at alle reg. opdrættere ikke har hjerne til at tænke selv...
Synes man er et svin hvis man ikke afliver dem  :?
Men ja de er meget underlige disse regler.

burrus

Indlæg af burrus » 9. jun 2008 17:10

svin lige frem?
sjovt...  :?  
der er nu ellers masser af eksempler på at en WhWh hamster har haft et fint liv, hvis bare ejeren ved hvad de gør... Det kræver naturligvis en helt anden tilgang og burindretning - men det er skam lykkedes at holde disse som helt fine kølehamstere - som man bare ska være enormt forsigtige med...

ikke en ting jeg nogensinde vil kaste mig ud i - også derfor jeg holder 100% fra denne mutation!  

men at kalde de folk for svin synes jeg nu er groft nok... du kender dem ikke og aner ikke hvordan deres dyr har det...

de er blinde og døve, men de stykker jeg har læst om som faktisk er overlevet de 4 dage har haft et fint, meget beskyttet, hamsterliv hos meget dygtige mennesker...

En WhWh er ikke hver mands eje, for den kræver helt vildt meget.... så nej jeg synes bestemt ikke ne Wh hører til i dyrehandlen - men det er så en helt anden snak...

at kalde folk for Svin bare fordi de har et WhWh hamster - det synes jeg er direkte uopdragent - du kender ikke folk, deres baggrund eller dyret...
Pia B

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 17:14

burrus skrev:svin lige frem?
Det er en defekt, at holde dyret i live er synd.
Men det skal vi ikke diskutere.

contraria

Indlæg af contraria » 9. jun 2008 17:33

Hopiw skrev:
er det også din mening at Adria skal avlives... bare fordi der skal tages mere hensyn til hende ind ved en nomal hamster?

nej det er entligt ikke noget vi skal diskuter.

det er forresten rert at se dig på forumet igen :wink:
de venligste hilsner amanda

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 18:52

contraria skrev:
Hopiw skrev:
er det også din mening at Adria skal avlives... bare fordi der skal tages mere hensyn til hende ind ved en nomal hamster?

nej det er entligt ikke noget vi skal diskuter.

det er forresten rert at se dig på forumet igen :wink:
Adria mangler ikke øjne, hendes defekt er ikke "alvorlig".
Senest rettet af Hopiw 9. jun 2008 22:42, rettet i alt 1 gang.

contraria

Indlæg af contraria » 9. jun 2008 19:33

nej det har du ret i birgitte at det ikke er. men hun kraver pracis samme sær behandling som en blind hamster gør.. om hamsteren så er blind på grun af ulykke eller gener. det biratiger da stadig ikke til at aflive den. den har mod på livet og hvor der er livskraft bør man også tage hensyn og hjelpe den sådan på vej.

jeg vil faktisk gå sålangt som at sammeline en WhWh med en hjerneskadet blind stumt barn... skal forældrene så også avlive det?

det mener jeg ikke.. jeg ville i det værtifald hjælpe mit barn så godt jeg kan.
de venligste hilsner amanda

Ringling

Indlæg af Ringling » 9. jun 2008 20:13

Jeg synes ikke at man kan lave en direkte sammenligning med et menneskebarn. Vi kan altså ikke sammenligne hamstere så meget med mennesker.  :?

Jeg har al respekt for, at nogle mennesker forsøger at holde liv i en døv og blind hamster, og at man forsøger at give den et godt liv, men er enig med Hopiw i, at det ikke er et værdigt liv for hamsteren, det synes jeg simpelthen ikke at det er, men dør den ikke af sig selv indenfor få dage, da den heller ikke fødes med tænder? For så vil jeg mene at aflivning er det mest humane trods alt.
Hilsen Lotte
Billede

Passionen

Indlæg af Passionen » 9. jun 2008 20:16

Ikke for at blande mig for meget, så tænker jeg meget over det med blinde hamstere - er der ikke noget med, at de er blinde?

Det mener jeg da at have læst mange steder??

burrus

Indlæg af burrus » 9. jun 2008 20:19

sammenligne med menneske? NEJ! det kan jeg ikke - for det vil være at tillægge hamsterene en masse den ikke har...

æhm om de fødes uden tænder? jeg ved det faktisk ikke - men ved dog at der er nogle der har holdt disse blind døve hamstere - og de levede somend fint i 1½-2 år alle sammen...

jeg ville aldrig i mit liv selv lave disse hamstere, ej heller eje en! jeg synes også det er synd at lave disse hamstere - for jo det er en utrolig stressende opvækst de får med at lære bur og menneske at kende...

men at synes at de folk der har holdt er nogle svin - det er en udtalelse jeg ikke vil komme med! det kan jeg ikke før jeg kender disse mennesker...

at kalde ukendte personer for svin er i mine øjne uopdragent og direkte ubehøvlet! det er gloser der ikke bør bruges på et forum..

jeg er ikketilhænger af WhWh dyr - ligsom jeg heller ikke er tilhænger af at 18-årige skal sidde og slynge om sig med gloser af den art på et forum om folk personen ikke kender...
Pia B

Låst