Spørgsmål om drægtighed?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
HamsterMiaah

Spørgsmål om drægtighed?

Indlæg af HamsterMiaah » 15. apr 2009 21:13

Har læst at man først skal parre hunnen ved 3 måneders alderen... er det SLET ikke i orden at gøre det lidt inden? :?
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

burrus

Re: Spørgsmål om drægtighed?

Indlæg af burrus » 15. apr 2009 21:25

HamsterMiaah skrev:Har læst at man først skal parre hunnen ved 3 måneders alderen... er det SLET ikke i orden at gøre det lidt inden? :?
jo... jeg parrede zita som 2 måneder og 18 dage gammel - så hun fik ungerne som3 måneder og 2 dage...

men det kræver naturligvis at hunnen er meget udviklet allerede og "voksen" i størrelsen! en lille hun skal bestemt ikke parres så tidligt! :!:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 15. apr 2009 21:29

ved ik hvad du taler om, men dværge skal helst sættes sammen så tidligt som muligt og så kommer ungerne når begge dyr er klar til det, men hvis det er guldhamstere....

en hamster på 3 måneder er stadig et ungt dyr og før det stadig en unge. det har vist noget med sindet at gøre og så heg jeg en teori om at hamsteren først er ved at være færdig med at udvikle sig når den når de 3 måneden. de fleste vokser stadig efter de 3 måneder af hvad jeg har oplevet.

ved ik om det gav mening, men at parre en hamster under 3 måneder svare vel lidt til at en teenager bliver gravid. Det er sådan jeg ttænker på det.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

HamsterMiaah

Re: Spørgsmål om drægtighed?

Indlæg af HamsterMiaah » 15. apr 2009 21:42

burrus skrev:
HamsterMiaah skrev:Har læst at man først skal parre hunnen ved 3 måneders alderen... er det SLET ikke i orden at gøre det lidt inden? :?
jo... jeg parrede zita som 2 måneder og 18 dage gammel - så hun fik ungerne som3 måneder og 2 dage...

men det kræver naturligvis at hunnen er meget udviklet allerede og "voksen" i størrelsen! en lille hun skal bestemt ikke parres så tidligt! :!:
Det er min Lilje der er tale om... :oops:  8-)  Når jeg ser hende, må jeg ærlig sige at hun er en rigtig stor og flot hamster, ser i mine øjne rigtig voksen ud :) hun er 2 måneder på søndag... kan jeg så godt parre hende d. 9. maj?
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 15. apr 2009 22:12

jeg har en eller anden regel om at jeg ikke parre en hamster der vejer under 100g, men det er en vurderingssag, men hvid hun er 2 måneder d. 19 og du parre hende d. 9 maj kan jeg ikke se et problem i det.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 15. apr 2009 22:46

Min personlige mening er, at det er alt for tidligt at parre dem, når de er to mdr. gamle! 3 mdr. er efter min mening det tidligste, man bør parre en hamster - også selvom hun er stor som 2 - 2½ mdr.
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 16. apr 2009 00:01

Jeg syntes det ville være forkert af dig at parre den så tidligt bare fordi du er utålmodig.
For hamsterens skyld så vent dog til den er 3 måneder mindst. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

burrus

Indlæg af burrus » 16. apr 2009 06:13

ja... jeg ser heller ingen grund til at parre før :?  
med zita stod jeg lidt i et dilemma der hed 2 måned +18 dage ved parring eller aldrig  :?  

hvis det udlukkende er pga. fordi du er utålmodig, så gør din hamster den tjeneste at vente alligevel!  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 16. apr 2009 07:34

Jeg mener nu, at uanset hvad grunden er, så er det dyret, man må tænke på  :wink: - Jeg ville aldrig parre en hun under 3 mdr.

burrus

Indlæg af burrus » 16. apr 2009 07:36

nej ok - sådan er man vel så forskellig :wink:  
Zita klarede den heldigvis fint i en kampvægt på 132 gr inden parring...

men nej - det vil heller aldrig blive "alm. praksis" herhjemme med så tidlig en parring igen!
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. apr 2009 07:37

I naturen venter de jo ikke til de er 3 måneder gamle og 3 måneder er en kunstig grænse vi har sat.
Men en fødsel og det at tage sig af ungerne tager rigtigt hårdt på hamsteren, så vent hvis du kan.

burrus

Indlæg af burrus » 16. apr 2009 07:39

Lykke skrev:I naturen venter de jo ikke til de er 3 måneder gamle og 3 måneder er en kunstig grænse vi har sat.
Men en fødsel og det at tage sig af ungerne tager rigtigt hårdt på hamsteren, så vent hvis du kan.
i naturen bliver en hamster jo næppe heller ikke 2 år som den jo ofte gør i fangeskab :wink:
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. apr 2009 07:40

burrus skrev:
Lykke skrev:I naturen venter de jo ikke til de er 3 måneder gamle og 3 måneder er en kunstig grænse vi har sat.
i naturen bliver en hamster jo næppe heller ikke 2 år som den jo ofte gør i fangeskab :wink:
nope, det hører sig selvfølgelig også til!

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 16. apr 2009 07:44

Derfor mener jeg stadig, at man bør tilstræbe, at dyret har så gode betingelser som muligt gennem hele livet - og det sker kun, hvis der handles på dyrets præmisser  :wink:

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. apr 2009 07:49

Jeanne skrev:Derfor mener jeg stadig, at man bør tilstræbe, at dyret har så gode betingelser som muligt gennem hele livet - og det sker kun, hvis der handles på dyrets præmisser  :wink:
Jeg er ikke uenig i at det er bedst at vente.
Men hvad dyrets præmisser er kan altså diskuteres. Man kan også mene at det hele skal foregå så tæt på naturens gang som muligt.

Låst