vi er lidt i tvivl.....

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
os2

vi er lidt i tvivl.....

Indlæg af os2 » 22. maj 2009 18:29

Hej...

Vi står i den situation at Gerda´s kuld er 23 dage.... og da man kan fjerne dem fra moren efter 21 dage så har vi tænkt os det skulle være omkring nu... Men da en af ungerne er ret meget mindre (halv vægt) end de andre og hele tiden har været det, er vi lidt i tvivl om det er bedst at den bliver hos mor lidt længere...
Den klare sig godt... den kæmper for sin mad og "vinder" de fleste mad"kampe"... den er lige så livlig som resten og virker bestemt ikke som om den har det dårligt.. Vi tænker meget på om den skal blive hos mor alene uden sine søskende og om det mon ville gavne den... altså om den ville tage mere på..
og om alle ungerne så helst skulle blive lidt længere..

Hvad ville i gøre i denne situation??? er der nogen der har nogen erfaringer??

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 22. maj 2009 18:33

Jeg har prøvet det. Jeg lod den mindste unge blive en uge mere hos mor. De store søskende tog jeg fra.
Selvom den lille klarer sig, får den lidt større chance for at tage mere på, når de andre er væk og den har mor for sig selv.  :wink:

Lykke

Indlæg af Lykke » 22. maj 2009 18:42

I kan godt lade alle ungerne blive hos moren et par dage endnu - medmindre hun viser tegn på at hun er træt af dem. Men jeg ville under alle omstændigheder lade den lille gå lidt længere hos moren end resten af søskendeflokken.

liv

Indlæg af liv » 22. maj 2009 18:53

hvis moren ikke er generet af den som de andre siger ;) kan i sagtens det gjorde jeg selv da en af mine unger havde blevet væk fra reden :) men i kan hjælpe den med at give æblemos eller killingefoder bare giv den en fingertip  :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 22. maj 2009 19:10

men samtidig - lad dem ikke gå over de 28 dage blandet køn! jeg har desværre på hollandsk forum hørt om en 4-ugers gravid robo-hun :( hun fødte præcis 21 dage efter deres 4-ugers dag...  :(

så at lade dem gå blandet i køn efter 28 dage vil jeg aldrig indlade mig på med robo'er!  :wink:  

men er du bekymret for en enkelt lille dreng, så lad ham gå alene i stedet, og så forkæl ham ubegrænset med gode sager... hvis han går med mor er det ikke sikkert han får lov til at die alligevel og skal "konkurrere" med hende om maden - er han alene så har han ingen konkurrence om maden :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

os2

Indlæg af os2 » 22. maj 2009 21:32

tak for alle de gode svar... :-) vi flytter dem her en af dagene og så lader vi nok ham den lille blive hos mor lidt endnu... :-)

Låst