Merle (Ny!)

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
liv

Merle (Ny!)

Indlæg af liv » 5. okt 2009 15:52

Hejsa  :D

Jeg faldt over flere vinterhvide dværghamstere hvor der stod deres farve fx var saphir merle.. de er var lidt lysegrå plettede ellers hvide..

Altså de "påstår" det er ægte. men er de det? eller er de hybrider?

desuden er der ikke nogen der kender engelske opdrættere med vinterhvide vel? ellers send lige en PB
Senest rettet af liv 15. okt 2009 09:45, rettet i alt 1 gang.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 5. okt 2009 15:53

hvor har du set det henne?
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 5. okt 2009 16:07

hvis de er fra danmark og forældrene ikke er stamtavle berettiget så er de ihvertfald hybrider
har aldrig hørt om den farve før og hvis man søger efter det på google kommer der ikkerigtigt noget brugbart frem. men fandt da en side hvor der er nogle billeder af nogen der skulle være den farve
http://www.rodentsinternational.com/ind ... nter-white
for mig ligner det at det er hybrider, hvor noget mottled er kommet over på de vinterhvide
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

liv

Indlæg af liv » 5. okt 2009 16:10

det er engelsk forum hvor jeg har set flere.. også på sider hvor de netop skriver om hybrider.. der står på dit link de har været diskuteret om de var hybrider eller ej.. men er de så det eller? er der nogen beviser for de er det eller ikke er det? ellers synes jeg nemlig det er en pæn farve :wink:

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 5. okt 2009 16:18

fandt lige det her på en engelsk side
http://www.northernhamsterclub.co.uk/wi ... mster.html
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. okt 2009 16:20

Jeg tror DHFs politik er, at alle farver, vi ikke allerede har accepteret, er hybrider.

Der skal jo en ret striks kontrol af parringen, forfædre osv. til for at man kan være sikker på, at der ikke er den anden art indeover. Det hjælper måske lidt, at det er et dominant gen, men der er jo meget, vi ikke ved om dværghamsteres gener og det betyder jo heller ikke at en evt. ny mutation ikke er opstået hos hybrider.

LUX

Indlæg af LUX » 5. okt 2009 18:12

Hvis merle er lisså lækker på hamstere som det er på rotter så lyder det meget spændende må jeg indrømme.
Merle gir så fed en effekt i pelsen!
Sofie

kwo

Indlæg af kwo » 5. okt 2009 18:36

Hehe, pudsigt du lige spørger nu. Jeg sad nemlig hele aftenen i går og diskuterede merle med et par tyskere og en hollænder. Jeg havde nemlig som udgangspunkt afvist dem som værende hybrider, eftersom jeg altid ser dem i samme kategori som mandariner. Plus at jeg synes farven totalt ligner det kludetæppe af farver man ofte ser hos hybrider. Som på disse billeder:
http://www.rodentsinternational.com/ind ... nter-white
(og ikke specielt attaktivt, som jeg kan forstå på Sofie at det er hos rotter. I mine øjne i hvert fald :) ).

Men hollænderen påstod hårdnakket at det var en ægte mutation, sket hos en engelsk avler med rene vinterhvide. Han sagde at selv efter 15 års tilbagekrydsning på en vinterhvid ville han stadig kunne se om et dyr var hybrid, men at disse havde den perfekte og korrekte type for vinterhvide. Desuden avlede de rent, hvilket hybrider sjældent gør.

Og hvis det havde været hvem som helst ellers, der havde fortalt mig det havde jeg nok troet på det. Men netop ham hollænderen, hmmm, der er noget ved ham der gør mig mistænksom.  ;)
Bl.a. har han på sin hjemmeside en oversigt over farverne hos de forskellige dværge, og på listen over vinterhvides farver finder man samtlige campbells farver også. Så hvor meget han går op i om de er ægte eller ej, kan jeg ikke finde ud af.

Jeg vil dog prøve at kontakte hende englænderen hvor det angiveligt skulle være opstået, og spørge ind til hendes dyr.

Men under samtalen fik jeg dog en meget interessant partner, med mulighed for at vi kan få nyt blod til de vinterhvide. Den ene tysker har nemlig gode kontakter. ;)
Dels får hun i næste uge vinterhvide fra England, dyr som skulle være ægte. Og dels har hun en kontakt i Berlin Zoo, som har fået ægte vildtfangede vinterhvide fra Moskva Zoo. Dem ville hun kunne få nogle af senere, og hun har lovet at jeg står forrest i køen til at få unger af dem. Hun er nemlig nu den eneste i Tyskland, der avler rene vinterhvide, så hun vil hellere give ungerne til mig end andre tyskere, der bare laver hybridavl. :)

Og på trods af hollænderens forsikringer om at merle var ægte, lovede hun mig at hun ville droppe den farve. :)
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 5. okt 2009 18:47

Jeg har nu kontaktet en engelsk dommer.. (altså fra hamster verdenen) og venter på svar fra ham. Så må vi se hvad han siger..

Men ja det er faktisk rimelig interrasant.. synes farven ser fin nok ud.. dog lidt rodet men det kan jeg nu godt lide  :lol:

Men altså hvis det er en mutation på rotter .. måske kunne man finde ud af hvordan den er opstået? for hvis den historie stemmer ens med ham hollænderens var der måske noget der vi kunne kigge på..

Desuden lyder det rigtig godt med hende i tyskland og dem i moskva! jeg har selv kontakt med ham den engelske dommer fordi han var den eneste jeg kunne finde der skulle have rene .. men skal være 100% sikker på det! desuden kenneth hvis du kender nogen andre i sverige eller noget med rene må du lige sige til jeg leder nemlig efter en pearl agoutie pige.. her i den nærmeste fremtid det kan også være om en uge  :wink:

kwo

Indlæg af kwo » 5. okt 2009 20:45

liv skrev:Jeg har nu kontaktet en engelsk dommer.. (altså fra hamster verdenen) og venter på svar fra ham. Så må vi se hvad han siger..

Men ja det er faktisk rimelig interrasant.. synes farven ser fin nok ud.. dog lidt rodet men det kan jeg nu godt lide  :lol:

Men altså hvis det er en mutation på rotter .. måske kunne man finde ud af hvordan den er opstået? for hvis den historie stemmer ens med ham hollænderens var der måske noget der vi kunne kigge på..

Desuden lyder det rigtig godt med hende i tyskland og dem i moskva! jeg har selv kontakt med ham den engelske dommer fordi han var den eneste jeg kunne finde der skulle have rene .. men skal være 100% sikker på det! desuden kenneth hvis du kender nogen andre i sverige eller noget med rene må du lige sige til jeg leder nemlig efter en pearl agoutie pige.. her i den nærmeste fremtid det kan også være om en uge  :wink:
Merle hos rotter ser vist nogenlunde ud som hos vinterhvide, altså det "rodede" udseende. :)
Men farvens genetik kendes ikke, og oprindelsen fortaber sig i det uvisse.
Ifølge dette link:
http://www.dreameyce.com/eagleseye/ratt ... lerats.htm

Med hensyn til svenske avlere, så lader det mere eller mindre til at de har afskrevet arten som værende ren, men bare udstiller dem der kommer tættest på. Men når de accepterer mandarin i arten, så tvivler jeg på man kan finde rene dyr derovre.
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 5. okt 2009 20:49

kwo skrev:
liv skrev:Jeg har nu kontaktet en engelsk dommer.. (altså fra hamster verdenen) og venter på svar fra ham. Så må vi se hvad han siger..

Merle hos rotter ser vist nogenlunde ud som hos vinterhvide, altså det "rodede" udseende. :)
Men farvens genetik kendes ikke, og oprindelsen fortaber sig i det uvisse.
Ifølge dette link:
http://www.dreameyce.com/eagleseye/ratt ... lerats.htm

Med hensyn til svenske avlere, så lader det mere eller mindre til at de har afskrevet arten som værende ren, men bare udstiller dem der kommer tættest på. Men når de accepterer mandarin i arten, så tvivler jeg på man kan finde rene dyr derovre.
der er faktisk én avler fik jeg afvide igår.. hun har ikke skrevet tilbage på mi mail endnu.. men hun vil ikke have mandarin i sine gener og får hamstere fra England.. hun hedder Lotta Ling  ..

burrus

Indlæg af burrus » 5. okt 2009 20:53

hmm kenneth - hvis du får nye vinterhvide ind - kunne du så ikke få en eller to hjem til mig også  :oops:  :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo

Indlæg af kwo » 5. okt 2009 21:00

burrus skrev:hmm kenneth - hvis du får nye vinterhvide ind - kunne du så ikke få en eller to hjem til mig også  :oops:  :lol:
Skal nok prøve at få så mange som muligt.

De engelske og tyske vil jeg dog lige underøsge baggrunden på inden jeg tillader at blande dem med mine egne.
Men de vildtfangede skulle jo være gode nok. ;)
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 5. okt 2009 21:31

det ku være vildt blæret  :D
ville være lækkert hvis man ku få nogle der er ud af vildtfangne linjer  :shock:  :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst