Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
Isabella
Hej, jeg har lige fundet ud af at min vinterhvide dværghamster har født 7 små unger, har følgende spørgsmål som jeg håber i vil kunne svare på
:
1. Kan man holde ungerne nu, uden at moren så ikke vil kendes ved dem?
2. Hende der har født, er stadig fed, betyder det at hun stadig har nogle unger i mavsen? :?:
3. Tager hun skade af at føde unger?
4. Kan moren og faren godt leve sammen hvis man beholder en af ungerne i samme bur, når de er blevet store?
Det var dét indtil videre, håber i svarer snarest
-
liv
1. jeg ville vente til ungerne bliver ældre. man kan godt men du skal passe meget på dem og sørge for at have nusset rigtig grundigt med mor først!
2. Jeg ved det ikke men tror ikke det er fordi der er flere 7 er et pænt stort kuld
3. Nej det ligger helt naturligt for hamstere at føde unger
4. Nej. Ungen skal have sit eget bur ellers ender de i slåskamp med risiko for død. Hamstere har ikke noget socialt behov og man siger normalt 1 = 1 bur. medmindre det er et par = han og hun (dog kun hos dværgene)
-
Chagos Mutti
Jeg ville ikke beholde en unge i samme bur.
Hvis det er en dreng du beholder kan den gøre sin mor gravid og hvis det er en pige du beholder kan dens far gøre den gravid... Og det skal man jo undgå
Jeg ville skille forældrene af når ungerne er lidt større, for ellers bliver din mor hamster bare gravid igen og så står du med et hold unger igen og igen og igen osv

Med Venlig Hilsen
Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.
-
BittéHamstereN
Tag faderen væk, det kan være han parre sig med hunnen igen og det er bestemt ikke godt for hende at føde hele tiden. Det kan også være derfor hun er tyk nu
Hamstere har ikke sociale behov og derfor bør du havde dem i hvert sit bur. Du risikere slåskamp ved at havde dem gående sammen, især når hunnen ikke kan føde unger mere..
Bare et nysgerrigt spørgsmål, hvor er forældrene købt, opdrætter eller dyrehandler

Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side:
www.bittesworld.skysite.dk
-
Benjamin
At en hamster ikke tager skade af at føde unger er på sin vis ikke helt rigtigt, det slider på den og forkorter den levealder, men på sigt så nej den tager ikke skade nu så længe fødslen går vel.

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
AnetteFrost
hejsa
hvis mor har unger, så vil jeg tage hannen fra, der er ingen grund til at hun skal stresses mere end højest nødvendigt (ved godt hannen hjælper til ind i mellem) hun skal nok klare det selv til top karakter.
hvis dine hamstere ikke er købt hos en opdrætter der er registeret i DHF, vil jeg nok ikke kalde dem vinterhvide uanset hvad. Læs evt. følgende link:
http://hamsterland.dk/hybrider.htm
men ellers tillykke med ungerne
-
Isabella
Mange tak for de gode svar i har givet,
Det er helt klart noget jeg kan bruge tusinde tak!
Har købt dem i en dyrehandler jeg ikke kan huske hvad hedder,
Men har fået dem tjekket, og de er begge vinterhvide

-
darkangel87
Isabella skrev:Mange tak for de gode svar i har givet,
Det er helt klart noget jeg kan bruge tusinde tak!
Har købt dem i en dyrehandler jeg ikke kan huske hvad hedder,
Men har fået dem tjekket, og de er begge vinterhvide

hvis de er købt i en dyrehandel vil de herinde til enhver tid blive kvalificeret som hybrider,
hybrider kan ligne rene arter fuldstændigt, så man kan ikke få tjekket at de er vinterhvide
-
Isabella
Okay, men det er jo ikke fordi de bliver handicappede af det heldigvis

-
AnetteFrost
Isabella skrev:Okay, men det er jo ikke fordi de bliver handicappede af det heldigvis

nej det gør de ikke, og kan fint være lige så nuttede om de rene dværgarter