er hun aLLEREDE drægtig mon ??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
mullemor3

er hun aLLEREDE drægtig mon ??

Indlæg af mullemor3 » 18. mar 2010 15:28

Hej jeg er stadig rimelig ny i hamster verden
og har mange hams´tre efterhånden startede jo kun med 2. som nu er blevet til 9 i alt incl mor og far

det første kuld er fra 1. februar og her kom der 1. hun og 2 hanner
næste kuld kom 1. marts
hvor jeg vil gætte at alle er hanner ( ingen bryster)

har så via venner fået afvide at nu  er min eneste og første hun fra 1. februar  blevet kønsmoden

øhmm vil det så sige at både far og hendes søskene ( brødre) vil parre sig med hende??

hun er mega fed nu, i forhold til sine søskene
og meget meget kælen og håndtam
moderen er i et andet hjem med sine 1.marts unger endnu

så 1.februar + far går sammen hele tiden
her kommer et par spørgsmål:

hvordan kan jeg se at / om hun er drægtig og hvor længe går de før de føder?

det er vinterhvid dværghamster alle sammen
men kan jeg hvis hun er drægtig sætte hende i det store bur sammen med sin mor og moderes unger?

eller ville det gå helt galt?

- skal jeg finde et helt 3 bur til hende og simplethen dele de andre op i køn for at stanse indavl. ??

håber at nogen kan hjælpe og guide mig lidt

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. mar 2010 15:35

du kan ikke sætte hende sammen med moren.
ungerne skal kønsdeles når de bliver taget fra moren fordi de sagtens kan blive kønsmodne som 4-5 uger,
så ja du kan risikere at hun er drægtig, og hun burde være sat for sig selv fra en start.
så ja du skal ud og have et ekstra bur.
den eneste måde du kan se om hun er drægtig er på om hun bliver tyk og på vægten, som jeg går ud fra du ikke har holdt øje med.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

AnetteFrost

Re: er hun aLLEREDE drægtig mon ??

Indlæg af AnetteFrost » 18. mar 2010 15:45

mullemor3 skrev:Hej jeg er stadig rimelig ny i hamster verden
og har mange hams´tre efterhånden startede jo kun med 2. som nu er blevet til 9 i alt incl mor og far

det første kuld er fra 1. februar og her kom der 1. hun og 2 hanner
næste kuld kom 1. marts
hvor jeg vil gætte at alle er hanner ( ingen bryster)

har så via venner fået afvide at nu  er min eneste og første hun fra 1. februar  blevet kønsmoden

øhmm vil det så sige at både far og hendes søskene ( brødre) vil parre sig med hende?? Jep, hvis hun er kønsmoden vil både far og brødre forsøge at parre sig med hende.

hun er mega fed nu, i forhold til sine søskene
og meget meget kælen og håndtam
moderen er i et andet hjem med sine 1.marts unger endnu
Når ungerne bliver 3 uger ville jeg tage hanner fra og sætte dem i et bur for sig selv.

så 1.februar + far går sammen hele tiden
her kommer et par spørgsmål:

hvordan kan jeg se at / om hun er drægtig og hvor længe går de før de føder?

En dværghamster er drægtig i ca. 18-21 dage - huske du kan læse mere om de forskellige arter ude på forsiden (www.hamsterland.dk)
det er vinterhvid dværghamster alle sammen
men kan jeg hvis hun er drægtig sætte hende i det store bur sammen med sin mor og moderes unger? (hvis ikke du har stamtavle på dyrene ville jeg ikke kalde dem vinterhvide, da de af foreningen altid vil blive anset som hybrider)
eller ville det gå helt galt? jeg ville lade hende gå alene hvis der er mistanke om at hun allerede er drægtig igen. så hunnerne i et bur og hannerne i et andet bur.

- skal jeg finde et helt 3 bur til hende og simplethen dele de andre op i køn for at stanse indavl. ?? Man bør aldrig gå ind for direkte indavl uden noget formål - så få dem delt i køn så du ikke ender med en masse dyr du ikke kan komme af med.

håber at nogen kan hjælpe og guide mig lidt
det der står med rødt i citatet er noget jeg har skrevet til.

Ud over dette er det min personlige holdning at det er uansvareligt at have hanner og hunner til at gå sammen så længe så det bliver en masse indavl. Jeg ved også at andre tidligere har gjort dig opmærksom på at hybridavl er noget vi i foreningen ikke kan anbefale.  Derudover har du søgt efter et rent par, så kan jeg ikke forstå at du endnu ikke har delt dem op endnu.

Men håber du kan bruge mine svar til noget.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

mullemor3

svar

Indlæg af mullemor3 » 18. mar 2010 16:38

AnetteFrost

som sagt er jeg rimelig ny i "faget" og har derfor ikke tænkt mig om
inden jeg bare lod dem "hygge" sig og at mor og far bare fik lov stadig at gå sammen, jeg vidste nemlig ikke at mor hamster allerede var klar igen lige umidbart efter en fødsel som jeg så bagefter har fået oplyst...!!

du behøver ikke tale sådan ned til mig bare fordi jeg beder om et godt råd
det synes jeg ærlig talt ikke du kan være bekendt!

ja jeg har søgt efter et rent par for at undersøge muligheden for evt avl.
men har endnu ikke købt nogen da jeg ikke har nok bure endnu.
- hvilket også burde besvare dit ? på hvorfor de endnu ikke er delt op
( det skal dog siges at flere bure/bo steder er på den nyeste indkøber seddel)

og en anden ting er så at jeg ikke vidste om far og brødre ville parre sig med den eneste hun og når det er en søster til dem.
- kort sagt jeg ved ikke nok om hamster og deres parring til at kunne begynde på avl.

mullemor3

sidste besked herfra

Indlæg af mullemor3 » 18. mar 2010 16:49

HÅber du er GLAD nu... ( ´nævner ingen navne her )

nu har jeg bedt ADMIN om at slette mig og mine bruger oplysniger
så får du den fred for mig som du jo åbenbart ønsker

håber ikke at du behandler alle andre nye brugere på samme måde som mig, så er jeg bange for at klubben herinde meget snart vil få et dårligt ry!!!

bare fordi DU mener at man kun kan være bruger herinde hvis man har ægte med stamtavler"
alle andre kan rende og  hoppe..

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 18. mar 2010 16:49

Anette taler ikke ned, hun forklare bare :)

Jeg vil evt anbefalde dig at læse et par bøger om de små dyr, de kan lånes på bibliotekerne rundt omkring i landet. Det er både hyggeligt, der er gode billeder og inspiration til bure og billigt legetøj til de små og du får en større viden. Hvis du har børn, kan i evt sammen læse i bøgerne, så de også får en større viden :)
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

darkangel87

Re: sidste besked herfra

Indlæg af darkangel87 » 18. mar 2010 17:02

mullemor3 skrev:HÅber du er GLAD nu... ( ´nævner ingen navne her )

nu har jeg bedt ADMIN om at slette mig og mine bruger oplysniger
så får du den fred for mig som du jo åbenbart ønsker

håber ikke at du behandler alle andre nye brugere på samme måde som mig, så er jeg bange for at klubben herinde meget snart vil få et dårligt ry!!!

bare fordi DU mener at man kun kan være bruger herinde hvis man har ægte med stamtavler"
alle andre kan rende og  hoppe..
det er der absolut ingen der har sagt noget om, vi er mange herinde der har og har haft hybrider, og de er lige så gode kæledyr som enhver anden hamster i vores øjne, Anette har også selv haft en hybrid så vidt jeg husker,
foreningen støtter bare ikke avl af dem, da det truer med at udrydde de rene arter.
tror bare hun undre sig over du ikke har søgt i gamle tråde herinde eller fra en start spurgt hvordan du skulle forholde dig til når ungerne skulle tages fra.
dyr er ikke som mennesker, de skelner ikke mellem familie og ikke familie, når de først er kønsmodne er de ligeglade med at de er i familie,
synes bestemt ikke du er blevet behandlet dårligt eller snakket ned til.

selvfølgelig er der plads til alle og vi har nok alle begået fejl nu og da, og mange af os har prøvet at blive dårligt vejledt fra en dyrehandlers side, den slags sker, og der skal være plads til at man kan begå en fejl.
Senest rettet af darkangel87 18. mar 2010 17:06, rettet i alt 1 gang.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus

Indlæg af burrus » 18. mar 2010 17:03

rolig nu :)  
Alle har skam lov til at være her og alle har stadig noget vi kan lære  :wink:  
uheld sker og når de er sket kan vi kun hjælpe så godt vi kan :)  
Der er skam mange herinde som ikke har stamtavle på deres hamster - men herinde vil der aldrig blive opfordret til avl på ikke renartede hamstere, da vi som forening arbejde på at fremme renartet avl af dværghamsterne.

Først og fremmest vil jeg råde dig til at få skilt alle hamstere som er over 4 uger gammel.
hamstere er ikke socialt afhængig af hinanden og har det helt fint alene.
Guldhamstere er solitære og ender faktisk ofte med at slå hinanden ihjel.
Mange dværghamstere kan heller ikke holde hinanden ud på sigt og det ender også enten i enormt mange unger eller med slåskamp (ofte med døden til følge for den ene eller begge parter, hvis man ikke når at skille dem ad)

På hamsterland.dk kan du finde rigtig meget information om hamstere, arter, hybrider, avl, almindelig pasning osv.  :)  

Som forening kan vi ikke støtte op om hybrid avl - og de renartede er ganske enkelt ved at gå til pga. hybrid avlen... det har intet med hybriderne som kæledyr at gøre...
men det er en helt anden snak, og slet ikke nødvendig lige nu og her for din situation.

Det bedste du kan gøre, set fra mine øjne er, at få skilt alle i bure for sig. Det er til alles bedste i sidste ende :wink:  
Kommer der så et kuld mere på hende som måske er drægtig, så må det jo være sådan. Det kan man jo ikke gøre så meget ved.
De fleste hamstere er drægtige ved 4-7 ugers alderen, og kan blive drægtige igen i samme øjeblik efter de har født det første kuld...  

Men hamsterland.dk er en rigtig god side med meget information om alt omkring hamsterhold, og har man så spørgsmål er man altid velkommen til at spørge herinde  :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst