Hunnens alder?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Majlund

Hunnens alder?

Indlæg af Majlund » 13. apr 2010 16:08

Der er sikkert blevet spurgt om det her før. . . men jeg kan altså ikke finde det :oops:
Hvor gammel skal en hun guldhamster (eller en dværg) optimalt være for at måtte få unger? - og bliver hunhamsteren for gammel til at få det første kuld på et eller andet tidspunkt?. . . (ved marsvinehunner må hunner der ikke har været drægtige før 1 års alderen ikke nogensinde blive drægtige, da deres bækkenbund så er blevet stiv og en fødsel er med stor risiko for både mor og unger. Er det samme tilfældet med hamstere?  :? ).

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 13. apr 2010 16:20

hunner skal være 3-6 mdr
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Loan

Indlæg af Loan » 13. apr 2010 20:54

Den hun som lige har haft unger ved mig, var rundet 7 mdr før hun fødte sit første kuld, og det gik uden nogen problemer overhovedet. Dette blev dog gjort pga jeg ikke ville miste alle mine hunner til pensionen efter den første karantæne jeg kom i, så vil ikke anbefale at prøve grænsen af med hvor sent de kan få deres første kuld.
Hilsen
Loan Vejby

Majlund

Indlæg af Majlund » 13. apr 2010 22:59

Tak for svar :D Hmm. . . hvad er "reglerne" så vedrørende hvor lang tid der skal/må gå imellem kuldene???. . . og hvor mange kuld må en hun få???. . . uden det er synd for hende altså :)

Og gælder alt det nævnte for dværghamstere også???

Loan

Indlæg af Loan » 13. apr 2010 23:28

Jeg er mest inde i Guldhamster avl, og der menes det vidst 3 kuld. Hvorefter de pensioneres som 1 årig. Så er det bare at mærke efter med hende, om hun skal bruge 1 månede fra ungerne er fravendt og taget fra eller mere før hun er frisk nok til endnu et kuld.
Hilsen
Loan Vejby

Majlund

Indlæg af Majlund » 13. apr 2010 23:36

Tak for svar :D har bare spekuleret over det nemlig :wink:

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. apr 2010 05:59

ved guldhamstere er regler en måneds pause fra ungerne er taget fra til hun parres igen.
jeg bruger det samme ved mine dværge, for de har også brug for tid til at komme oven på igen

og det om man kan overskride grænsen for første kuld er meget forskelligt, desvære kan man ikke forudse hvilke der kan få problemer,
har selv haft en der kun var 6 måneder og 11 dage da hun fødte, hun døde under fødslen og ikke en eneste unge var født selvom der var blod i reden.
derfor holder jeg mine så tæt på de 3 mdr. som muligt, jeg vil ikke risikere noget.
Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 14. apr 2010 07:05

Tak for svar :D Har tænkt på. . . hvor stor er dødeligheden for hunhamstere der får unger? :? Ved marsvin ved jeg der er en stor risiko forbundet ved det for hunnen. . . og forholdsvis mange hunner dør af drægtighedssyge og efterfølgende problemer :( - Er hamstere mere "hårdføre"? :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 14. apr 2010 12:30

Det er ikke særligt tit, vi hører om komplikationer i forbindelse med fødsler herinde.

burrus

Indlæg af burrus » 14. apr 2010 12:37

jeg husker faktisk ikke et eksempel på hunner der er blevet syge/gået til ved fødsel i de år jeg har været herinde...  :)  

hamstere er vist noget mere hårdføre..

med marsvin handler det jo så vist også LIDT om at der er avlet så meget på størrelse at det med til at kunne give komplikationer...
så ikke nok med at de er et "sart" dyr, så er deres størrelse bestemt ikke med til at give dem bedre odds..
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Majlund

Indlæg af Majlund » 14. apr 2010 14:23

Tak for svar. Det er dejligt at få bekræftet at det ikke er så farligt for hamsterhunnerne at få unger :D -  som det er for marsvin :?

Kan nogen forklare mig hvad der spiller ind, når man læser hunhamsteren har ædt nogle af ungerne? mener. . . gør de det fordi de fornemmer hvor mange unger de har mælk til? eller er det udløst af stress? eller? (og er det i det hele taget rigtigt opfattet, at de unger der pludselig mangler simpelthen er blevet spist?. . . eller er de bare døde?).

Jeg ved godt hamstere kan finde på at æde døde artsfæller. . . grundet naturen simpelthen har indrettet dem sådan, fordi det er en kilde til animalsk protein - og de lever steder hvor føderessourcerne er sparsomme. . . hvorfor det også er praktisk guldhamser er asociale, af hensyn til hvor mange hamser et territorium kan brødføde).

burrus

Indlæg af burrus » 14. apr 2010 14:27

det med ungerne kan være enormt mange ting...
de kan være syge, svage...
hun kan være stresset, svag, føle sig truet, være nervøs førstegangsmor osv osv...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. apr 2010 14:32

eller ungen kan være selvdød og ryddet op efter
Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 14. apr 2010 21:12

Ok. Tak for svar :D

Nanna

Indlæg af Nanna » 9. dec 2010 11:56

Min dværghamster (hun) er 9 mdr. gammel kan hun stadig nå at blive drægtig? :D

Låst