Hamster opfostre mus! (:

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
xniiner

Hamster opfostre mus! (:

Indlæg af xniiner » 3. jul 2010 16:57

hej jeg er en pige på 16 år

jeg har en dværghamster.
jeg skulle mene at have læst et sted at en hamster
uden selv at have unger kunne tro at den var gravid eller noget lignene og producere mælk

så spørgsmålet er:

kan en hamster producere mælk uden at være parret/gravid??

fordi i går skulle min venindes slange fodres og hendes mor købte 2 musseunger bittesmå stadig uden øjne omkring en uge gamle.
nå men slangen spiste kun den ene og jeg kunne ikke bære at se den anden lille ligge og fryse og tog den med mig. da jeg ikkke kunne se nogen udvej fordi den alligevel skulle dø tænkte jeg at det måske kunne være at min dværghamster ville tage sig af den. og ganske rigtigt da jeg kom tilbage senere tog hun sig af den som var det hendes egen, men jeg tænkte at den stadig skulle have mad og at musse (min hamster) nok ikkke kunne hjælpe på det problem, men da jeg vågnede i morges var den lille mus friskere og den diede fra min hamster!  

og det er så derfor jeg er nødt til at vide det (:
Senest rettet af xniiner 4. jul 2010 08:43, rettet i alt 3 gange.

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 3. jul 2010 17:30

Emmh, det tror jeg virkelig ikke?
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jul 2010 18:03

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men hvorfor tror du, din hamster gør det?

xniiner

Indlæg af xniiner » 3. jul 2010 19:44

Lykke skrev:Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men hvorfor tror du, din hamster gør det?
har ændret mit spørgsmål og sat grunden ind (:
Senest rettet af xniiner 4. jul 2010 08:41, rettet i alt 1 gang.

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 4. jul 2010 08:37

:shock:  Det har jeg godt nok aldrig hørt om....

Nougat

Indlæg af Nougat » 4. jul 2010 12:01

Det er jo sket før, at et dyr tager sig af en unge, til trods for at de ikke er deres egne, eller samme slags som dem selv. Så hvorfor ikke? :-)  Tror måske det ville være en god idé og snakke med dyrlægen, om hamsteren har de nødvendige næringsstoffer i sin mælk, som musen skal bruge. Vil meget gerne høre hvordan det går den lille mus :-) Du kan evt. send en Personlig Besked til mig
Held og lykke med den.

xniiner

Indlæg af xniiner » 4. jul 2010 12:17

Nougat skrev:Det er jo sket før, at et dyr tager sig af en unge, til trods for at de ikke er deres egne, eller samme slags som dem selv. Så hvorfor ikke? :-)  Tror måske det ville være en god idé og snakke med dyrlægen, om hamsteren har de nødvendige næringsstoffer i sin mælk, som musen skal bruge. Vil meget gerne høre hvordan det går den lille mus :-) Du kan evt. send en Personlig Besked til mig
Held og lykke med den.
tak får rådet det lyder som en god idé (:
musen har klaret sig i 2 dage nu så jeg håber at det bliver ved på den måde, og at den kan vokse op "normalt".

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 4. jul 2010 19:57

Ja det var meget bedre med en grund, for forstod virkelig ikke det først! :)
Ville også gerne høre mere, håber den lille mus klarer sig! :D
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

xniiner

Hej (:

Indlæg af xniiner » 5. jul 2010 10:23

Hej alle sammen jeg ville bare lige sige at musen nu har klaret sig i 3 dage! (:
jeg har valgt at kalde den Carlos på trods af af vi endnu ikke ved om det er en pige eller en dreng ;)
den er begyndt at pibe meget og har fået en smule mere pels :D

om et par dage når den har fået øjne er det tid til at kønsbestemme den så vil jeg skrive igen og måske også lægge et billede ind (:
(hvis jeg ellers kan finde ud af det) ;D

Charlotte

Indlæg af Charlotte » 5. jul 2010 13:01

Er du sikker på at den ikke piber fordi den er sulten? Prøv at tilbyde den lidt grød. Fuldkornsgrød fra supermarkedet som er til menneskebabyer har jeg haft succes med at opfostre marsvineunger på. Det er pulver som skal blandes op med vand og gives flere gange i løbet af en dag (jeg ved ikke hvor tit når det er en mus).

xniiner

Indlæg af xniiner » 6. jul 2010 11:03

Charlotte skrev:Er du sikker på at den ikke piber fordi den er sulten? Prøv at tilbyde den lidt grød. Fuldkornsgrød fra supermarkedet som er til menneskebabyer har jeg haft succes med at opfostre marsvineunger på. Det er pulver som skal blandes op med vand og gives flere gange i løbet af en dag (jeg ved ikke hvor tit når det er en mus).
jeg giver den noget hver dag men den vender hovedet væk, jeg må nærmest tvinge det i den, men den dier også og hvis ikke der kom noget ud havde stensikkert været død nu.
Men ellers tak for rådet det vil nok prøve (;

Charlotte

Indlæg af Charlotte » 6. jul 2010 11:52

Den dør ikke nødvendigvis på 3 dage uden mad men den vil være meget afkræftet og netop "kalde" på mad. Men jeg håber hun producerer mælk så den klare det.  :D

xniiner

Indlæg af xniiner » 6. jul 2010 17:29

Jeg har haft den oppe hver dag og der er gået 4 dage nu den er ikke spor afkræftet den går/kravler rundt vasker sig om snuden (når jeg prøver at give den mad) og klør sig den ser heller ikke hverken tynd eller sulten ud men lad os nu bare de (:

kwo

Indlæg af kwo » 7. jul 2010 15:29

Guldhamstere kan godt opfostre en museunge sammen med sine egne unger. Det har jeg prøvet et par gange for mange år siden. Musen var dog noget mindre end normalt ved fravænning, men havde det ellers fint.

Så det er ikke mælken der er musens største "problem". Det er mere de irriterende hamsterunger der vil lege med den hele tiden. For i modsætning til rotte- og hamsterunger, så leger museunger ikke med hinanden, og kender derfor ikke alt det kropssprog der er forbundet med legeadfærd.
Kenneth Worm

xniiner

Indlæg af xniiner » 7. jul 2010 21:05

Min hamster har ikke nogen unger i forvejen og har desværre heller aldrig haft det men den ser ud til at klare det fornuftigt nok og musen får øjne her i løbet af de næste paf dage (:

Låst