Hjælp til genkoder på mit kuld.
Hjælp til genkoder på mit kuld.
Åhh for pokker da, hva er det jeg har rodet mig ud i
Skal til at have bestilt stamtavle til min han og hans unger, men den del med genkode driller!
Har siddet som en sindsyg og læst inde på hamsterpaletten, men det er da godt nok kringlet.
Jeg har haft lagt billeder ind af ungerne, og de blev bestemt til at være farverne:
Dominant spot Zobel skimmel,
Kødøret (ved ikk helt hvor det kommer fra) Offwhite,
og Zobel skimmel.
Moren er korthåret mink, og hendes genkode ser således ud:
baba ee L_ pp sasa sgsg Uu
Faren er (Kødøret) Offwhite, men har ikke stamtavle, såå.
Håber der er en venlig og klog sjæl, der har lyst til at hjælpe mig
Skal til at have bestilt stamtavle til min han og hans unger, men den del med genkode driller!
Har siddet som en sindsyg og læst inde på hamsterpaletten, men det er da godt nok kringlet.
Jeg har haft lagt billeder ind af ungerne, og de blev bestemt til at være farverne:
Dominant spot Zobel skimmel,
Kødøret (ved ikk helt hvor det kommer fra) Offwhite,
og Zobel skimmel.
Moren er korthåret mink, og hendes genkode ser således ud:
Faren er (Kødøret) Offwhite, men har ikke stamtavle, såå.
Håber der er en venlig og klog sjæl, der har lyst til at hjælpe mig
Mine egne gæt.
Jeg er kommet frem til lidt, men ved ikk om det er rigtigt, og om der ku komme mere på.
Faren + ungerne i samme farve: (Kødøret) Offwhite: ee Sg_
Dominant spot Zobel skimmel: Dsds ee U_ Whwh
Zobel skimmel: ee U_ Whwh
De skal vel alle have L_, fordi de er korthåret?
Læste også et sted at Ba_ pp = kødfarvede ører?
Men kan der komme mere på farens, ved at se på ungerne? og kan der komme mere på ungernes, ved at se på morens?
Men kan der komme mere på farens, ved at se på ungerne? og kan der komme mere på ungernes, ved at se på morens?
Re: Mine egne gæt.
Du ved, at moren er:Cisla skrev:Jeg er kommet frem til lidt, men ved ikk om det er rigtigt, og om der ku komme mere på.
Du er lidt i tvivl om faren, men regner med at dom spot og skimmel kommer fra ham, så det skal på hans stamtavle også. Det er også det, der giver ham de hudfarvede ører, hvis han ikke er rødøjet, for en almindelig offwhite har mørke ører. Men ja, hvidbåndet (Ba) eller rødøjet (p) kan give hudfarvede ører.
Hans stamtavle må derfor være Dsds (kun i enkeltfaktor, da ikke alle unger har fået det) ee L_ (hvis han er korthåret - men da du heller ikke ved om hunnen har l, kan du ikke vide om han kan have det) Sgsg (kun i enkeltfaktor, da ikke alle ungerne har fået det) Whwh (kun i...). Så Dsds ee L_ Sgsg Whwh
Du ved desuden (delvist ud fra parringen), at han er uu og PP. Og du ved at han er baba, hvis ingen unger har hvide bånd (det er vigtigt, da det tit ikke ses på hvide hamstere). Det er "valgfrit" om du skriver det på.
De tilsvarende unger SKAL dog have Pp, jf. nedenfor.
Da far ikke har U-genet, kan du skrive Uu hos ungerne med U-gen.
Da mor er pp, kan du skrive Pp på alle unger (der ikke er rødøjede)
Og du har ret med hårlængden.
Så Dominant spot Zobel skimmel: Dsds ee L_ Pp Uu Whwh
Zobel skimmel: ee L_ Pp Uu Whwh
Hvis du er sikker på de ikke har Ds, er det en god ide at skrive dsds.
Du kan også skrive sgsg, hvis du er sikker på at de zobel ikke er sølvzobel, men det er ikke nødvendigt.
Håber jeg holdt tungen lige i munden
Lykke
Jeg siger tusind tak for hjælpen ved ikk hva jeg sku gøre uden!
Men har altså lidt flere spørgsmål :?
På de Zobel skimmel unger, hvordan kan jeg se at der ikk er dominant spot? Læste om det på hamsterpaletten, og der stod: "Genet gør at hamsteren bliver broget/plettet over hele kroppen". Det er ungerne jo i princippet, men kan det både være skimmel og dominant spot der gør det?
En anden ting er det om de zobel skimmel unger er zobel eller sølvzobel.
Når jeg kigger på billederne på hamsterpaletten, så minder deres farve mest om sølvzobel, men har en langhåret hun der er sølvzobel, og hende ligner de ikk i farven? De har en meget mørk røget grå farve, hvis det hjælper.
Den sidste ting jeg ikk helt er med på, er hvordan man kan være sikker på at de kødøret offwhite unger også har arvet Dsds og Whwh? Er det fordi det er dominant, og alle derfor får det?
Håber mine spørgsmål er forståelige
Men har altså lidt flere spørgsmål :?
På de Zobel skimmel unger, hvordan kan jeg se at der ikk er dominant spot? Læste om det på hamsterpaletten, og der stod: "Genet gør at hamsteren bliver broget/plettet over hele kroppen". Det er ungerne jo i princippet, men kan det både være skimmel og dominant spot der gør det?
En anden ting er det om de zobel skimmel unger er zobel eller sølvzobel.
Når jeg kigger på billederne på hamsterpaletten, så minder deres farve mest om sølvzobel, men har en langhåret hun der er sølvzobel, og hende ligner de ikk i farven? De har en meget mørk røget grå farve, hvis det hjælper.
Den sidste ting jeg ikk helt er med på, er hvordan man kan være sikker på at de kødøret offwhite unger også har arvet Dsds og Whwh? Er det fordi det er dominant, og alle derfor får det?
Håber mine spørgsmål er forståelige
-
Både zobel og sølvzobel ligner hinanden når de er små, pelsen på zobel bliver med tiden brunlig, og sølv blir lysere med tiden, måden man kan skille dem fra hinanden er at alm. zobel har nærmest creme farvet øjnringe og sølv har hvid/grå øjnringe, jeg har en sølv zobel på min hjemmeside miss æsel hedder hun , men ellers prøv at sætte billeder ind, så vil jeg gerne prøve om jeg kan se om dine unger er sølv, el. alm.zobel.
Ellers vil jeg godt prøve at "grave" i mine billeder, havde tilbage i december 09 et kuld hvor der var en alm.zobel :D har også billeder af ham som voksen hvis det er
Fandt lige tråden hvor der er billeder af ham den voksne zobel , som jeg havde lånt til mit p-kuld http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.p ... highlight=
Den zobel der er i det kuld er sølvzobel.
Ellers vil jeg godt prøve at "grave" i mine billeder, havde tilbage i december 09 et kuld hvor der var en alm.zobel :D har også billeder af ham som voksen hvis det er
Fandt lige tråden hvor der er billeder af ham den voksne zobel , som jeg havde lånt til mit p-kuld http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.p ... highlight=
Den zobel der er i det kuld er sølvzobel.
Malthesmor
De behøver da heller ikk gøre det nemmere, de kære hamstere
Min voksne hun ligner den du har på det sidste billede, har bare fået afvide at hun er sølvzobel.
Men ungerne er en helt anden farve.
Finder lige et billede af dem begge, så du kan se.
Min voksne hun ligner den du har på det sidste billede, har bare fået afvide at hun er sølvzobel.
Men ungerne er en helt anden farve.
Finder lige et billede af dem begge, så du kan se.
-
næh det er ikke nemt med farver
Så du billedet af ungen i det kuld jeg henviste til ?
Så du billedet af ungen i det kuld jeg henviste til ?
Senest rettet af malthesmor 4. mar 2011 12:15, rettet i alt 1 gang.
-
Kuld
Ja og så også lige at det er dig der har den fine tortie hun er helt pjattet med hende
Nåh men ja, synes hunnen ligner din unge. Men så er det bare jeg ikk helt forstår hva mine unger så er. For den grå farve er "i mit hoved" mere sølv. Hvis du forstår hva jeg mener?
Nåh men ja, synes hunnen ligner din unge. Men så er det bare jeg ikk helt forstår hva mine unger så er. For den grå farve er "i mit hoved" mere sølv. Hvis du forstår hva jeg mener?
-
-