HJÆLP! Fra seks unger til to!
HJÆLP! Fra seks unger til to!
Det startede med at mit hun hamster fødte seks velskabte unger. Det er hendes første kuld. Hun har haft nogle "problemer" med omrykning på ungerne. Da mig og min veninde kiggede til dem et par dag efter fødsel var der kun 5. OK, tænkte jeg. Den sidste var nok ikke stærk nok. Men nu hvor ungerne har stået sammen med moderen i weekenden (det skal lige siges at jeg går på efterskole og har været hjemme i weekenden, uden hamsterne) manglede der tre. Der var TO tilbage. Jeg ved godt at de kun slår dem ihjel hvis de er svage, men de unger var stærke nok til næsten at kunne kravle. I morgen (mandag) fylder ungerne 1 uge gammel, men kan jeg regne med at de sidste to overlever?
Jeg har virkelig brug for hjælp, nogen der har erfaringer?
Jeg har virkelig brug for hjælp, nogen der har erfaringer?
Nej, du kan ikke regne med at de overlever.
Hamstermor spiser ungerne, hvis de er syge/ svage. Men hun kan også finde på at spise dem, hvis hun er forvirret - som vi jo allerede har konstateret at din nok er - eller hvis hun har proteinmangel.
Det at hun spiser nogle af ungerne kan jo i naturen gøre at hun bedre kan tage sig af de andre eller klare sig selv.
Hvad får hun at spise? Får hun ekstra protein?
Ekstra protein er f.eks. melorme, lidt kød, kattemad osv.
Hvis hun får unger igen en anden gang, er det ikke sikkert, hun vil spise dem. Det kan sagtens bare være 1. gangs-forvirring.
Hamstermor spiser ungerne, hvis de er syge/ svage. Men hun kan også finde på at spise dem, hvis hun er forvirret - som vi jo allerede har konstateret at din nok er - eller hvis hun har proteinmangel.
Det at hun spiser nogle af ungerne kan jo i naturen gøre at hun bedre kan tage sig af de andre eller klare sig selv.
Hvad får hun at spise? Får hun ekstra protein?
Ekstra protein er f.eks. melorme, lidt kød, kattemad osv.
Hvis hun får unger igen en anden gang, er det ikke sikkert, hun vil spise dem. Det kan sagtens bare være 1. gangs-forvirring.
-
Jeg foretrækker at give dem kogt æggeblomme da der er mest protein i blommen, og blommen er mere fedende.
Pr.100g
Æggehvide indeholder:
Kcal 49
Protein 10,9 g
Fedt 0,2 g
Æggeblomme indeholder:
Kcal 314
Protein 15,9 g
Fedt 26,5 g
I mit grundfoder blander jeg katte tørfoder i altid, så får de løbende tilskud af animalsk protein,både hunner og hanner, når en hun så er drægtig/ har unger får hun lidt katte våd foder også
Pr.100g
Æggehvide indeholder:
Kcal 49
Protein 10,9 g
Fedt 0,2 g
Æggeblomme indeholder:
Kcal 314
Protein 15,9 g
Fedt 26,5 g
I mit grundfoder blander jeg katte tørfoder i altid, så får de løbende tilskud af animalsk protein,både hunner og hanner, når en hun så er drægtig/ har unger får hun lidt katte våd foder også
-
Hvis hun ikke har spist ægget iløbet af dagen idag bør du kassere det iaften, nej når det kun er hende som spiser af det endnu, behver du ikke findele det, men når ungerne er så store at de selv går ud af reden efter føde, bør du mose det med en gaffelLucca skrev:okay nu har jeg givet hende et halvt hårdkogt æg. Skal det yderlig skæres ud? Er der en begrænsning for hvor meget æg hun må få? og hvor længe må sådan et æg ligge i buret?
Personligt vil jeg ikke give dem æg hver dag, måske et par gange om ugen.