Hvor farver i på ungerne og hvornår på hamsterungerne?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
mosegaardmortensen89

Hvor farver i på ungerne og hvornår på hamsterungerne?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 26. nov 2011 08:21

Minne vinterhvide dværghamster har lige fået unger, og jeg kan læse mig til at det er bedst at tjekke køn på 4 dagen, men er det også der i farver dem med børnetucher, så i stadig ved hvem der er drenge og piger? Eller hvornår plejer i at farve dem? Og hvor plejer i at farve dem henne på kroppen?

Det er det første hamsterkuld jeg har og jeg ønsker at gøre alt på den rigtige måde for mor og ungerne  :D

sandi

Indlæg af sandi » 26. nov 2011 12:51

Hejså! Sandi igen! Du skal totalt og aldeles IKKE kik på kønnet på 4. dag, ellers mister du jo hele kuldet, fordi enten vil mamma gå fra dem eller vil hun gør det eneste hun kan til at ryde dem af vejen, og det er at SPISE dem!!. Jeg har haft 1. kuld da har gjort det for mange mange år siden, og når jeg tænker tilbage jeg tror at det var fodi mamma følte sig truet og ik fik fred nok.Du ska ikke farve dem eller noget, på 10 dage når de begynder at vandre ude af reden, og når mamma kan være totalt til stede, kan du forsigtig bare løft dem oppe og der kan du hurtig se kønnet!! Det ER SÅDAN.: PÅ PIGENE VIL DU SE ET DOBBELT RÆKKE AF 8 BRYST VORTER, OG DET ER 4 PÅ DET ENNE SIDE AF MEDIA LINIE OG 4 PÅ DEN ANDEN. IKKE NOGET MED AT MARKERE DEM, DU FÅR NOK EN MENTALE BILLED I DIN HOVEDET HVEM ER HVEM!! og drengen har IKKE brystvorter DRENGES LILLE TISSETROLD LIGGER LÆNGERE VÆK FRA ANAL ÅBNING.Hvis jeg kan, vil jeg prøv på at sende dig et fantastisk tegning som hjælp mig godt på vejen. Men nej!! Endelig ikke 4.dag!!!!!!!!!!
KH sandi :shock: !
sandi : all good things comes to those who wait....

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 26. nov 2011 23:21

Det er meget svært at se køn i starten på dem, og vi har personligt ventet til at de er omkring en uge, da det der skulle være lettere at se og samtidig har vi også kunnet se hvilke farve de er (men nu har vi også kun haft agouti og saphir i vores kuld, og de er rimelig lette at kende - hvis det er pearl skulle det først være til at se om det er saphir eller agouti omkring 2 ugers alderen)

Vi har ikke farvet dem, men i stedet tjekket køn på dem hvergang der har været nogen og kigge på dem.

Det Sandi siger med at moderen vil spise ungerne, hvis de rører ved dem, bør ikke være tilfældet, og hvis det sker, er den hun man har valgt til kuldet - i følge min mening - ikke været egnet. Hvis hun er tam og kender dig og din lugt, bør der bestemt ikke ske noget ved at du piller lidt ved ungerne.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lykke

Indlæg af Lykke » 27. nov 2011 13:59

Jeg plejede at tjekke kønnet lige før de fik pels (det passer nok med 7. dagen), så man kunne se dievorterne på hunnerne - og så igen i 3-4-ugersalderen, hvor det bare kan være lidt svært at skelne, fordi det er svært at se om der er kort eller lang afstand mellem "dimserne" og når der er pels er dievorterne lidt dækket.

Jeg har kun prøvet tusch på guldhamstere et par gange - og det skal farves op hver dag, for ellers går det af.
Medmindre det er meget vigtigt at skelne ville jeg derfor også bare tælle hanner og hunner på ca. 7. dagen og så prøve løbende at holde øje og så tælle igen, når de kommer fra mor.

Som Jonas (Laeborg) siger er der ingen problemer med at røre ungerne, hvis hamstermor er tryg ved dig. Rør evt. ved hende først, så dine hænder lugter af hende.

sandi

Indlæg af sandi » 27. nov 2011 18:15

Det er ikke GIVET at hamster mamma VIL spis deres unger, men det er  en mulighed som er stærk til stede, specielt hos første gangs moderen. Jeg ved det lyder chokerende, men det er bare et faktum. Det kan du læse dig til i næst hver stykke hamster info om opdræt og avl. Det jeg siger, er at det er dumt at tag chancen. Det er IKKE at hvis du kender moderen godt eller ej, det er mest sandsynlig at de to ikke var egnet for hinaden pga det ene ikke var fysisk compatibel for det andet fordi det ene er HYBRID. HAMSTERE kender deres forskel mellem racene udemærket, og DET er det størrest chance for cannibalisme, så hvorfor ta' chancen??? Når folk går så meget op i at holde raceren rent fra Campbellis/ winter whites, ja, det er et sikkert måde at finde ude af de er endelig forskellig fordi DET ER IKKE MENINGEN AT DE TO HAMSTERE BURDE HAVDE PARRET SIG FORDI UNGERNE PASSER IKKE TIL DET ENE RACE ELLER DET ANDET. men som chancen for at elske er stærk hos hamsteren, der på parrings tidspunkt kærlighed gør blind. Det jeg prøver på at sige her, er, hvorfor tag chancen?? Sådan er det også i vildenskab, og naturen, og i naturen er det ikke et spørgsmål om der er nogen hamsteren er tryg med én. Der er det bare et spørgsmål om  overlevelse, fordi mamma skal skjule sine unger fra fjenden, og det eneste måde hun ved er, AT SPISE dem.Så er de ryttet af vejen. Så enkelt er det. Jeg personlig vil lad ungerne og mamma få fred til at lære inanen at kende, (barselorlov!!) og der skal de ikke forstyres, det drejes kun om 12-14 dages tid, måske lidt mindre, så lad de små pusser får fred, fordi HVIS dert går galt og mamma går fra pups, kan du unulig hånd-opdræt dem du kan simpelten som menneske, giv dem hvad de har behov for. self. vil der opstår probleer hvis de ligger i vådt savsmuld osv at du skal gør et ingreb, men DER ved du lige præcist hvad din hamster kan bedst li'.
MVH SANDI

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 27. nov 2011 19:21

Tusind tak for rådene.

Jeg er glad for i har svaret ud fra jeres overbevisning. Jeg har bestemt mig for at jeg vil i hvertfald vente med at forstyrre mor og ungerne til de er 7 dage gamle, hvor jeg som i skriver kan tjekke kønnene på dem :D

Jeg vil heller ikke tegne på dem, jeg vil bare se hvor mange drenge og piger der er og håbe på at de ikke alle bliver helt ens, så jeg ikke kan kende forskel  :lol: Både hunnen og hannen er nemlig agouti :D

Lige nu er min eneste bekymring at moren i dag er begyndte at være meget væk fra reden og tilbringer meget tid i andre huler, men jeg håber at de små puds overlever. Ellers må jeg acceptere at det ikke skulle lykkes denne gang. Men i hvertfald mange tak for jeres hjælp, det har været meget oplysende :D

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 27. nov 2011 20:40

sandi skrev:Det er ikke GIVET at hamster mamma VIL spis deres unger, men det er  en mulighed som er stærk til stede, specielt hos første gangs moderen. Jeg ved det lyder chokerende, men det er bare et faktum. Det kan du læse dig til i næst hver stykke hamster info om opdræt og avl. Det jeg siger, er at det er dumt at tag chancen. Det er IKKE at hvis du kender moderen godt eller ej, det er mest sandsynlig at de to ikke var egnet for hinaden pga det ene ikke var fysisk compatibel for det andet fordi det ene er HYBRID. HAMSTERE kender deres forskel mellem racene udemærket, og DET er det størrest chance for cannibalisme, så hvorfor ta' chancen??? Når folk går så meget op i at holde raceren rent fra Campbellis/ winter whites, ja, det er et sikkert måde at finde ude af de er endelig forskellig fordi DET ER IKKE MENINGEN AT DE TO HAMSTERE BURDE HAVDE PARRET SIG FORDI UNGERNE PASSER IKKE TIL DET ENE RACE ELLER DET ANDET. men som chancen for at elske er stærk hos hamsteren, der på parrings tidspunkt kærlighed gør blind. Det jeg prøver på at sige her, er, hvorfor tag chancen?? Sådan er det også i vildenskab, og naturen, og i naturen er det ikke et spørgsmål om der er nogen hamsteren er tryg med én. Der er det bare et spørgsmål om  overlevelse, fordi mamma skal skjule sine unger fra fjenden, og det eneste måde hun ved er, AT SPISE dem.Så er de ryttet af vejen. Så enkelt er det. Jeg personlig vil lad ungerne og mamma få fred til at lære inanen at kende, (barselorlov!!) og der skal de ikke forstyres, det drejes kun om 12-14 dages tid, måske lidt mindre, så lad de små pusser får fred, fordi HVIS dert går galt og mamma går fra pups, kan du unulig hånd-opdræt dem du kan simpelten som menneske, giv dem hvad de har behov for. self. vil der opstår probleer hvis de ligger i vådt savsmuld osv at du skal gør et ingreb, men DER ved du lige præcist hvad din hamster kan bedst li'.
MVH SANDI
Nu har jeg lidt svært ved at forstå alt hvad du skriver, men hvis en mor spiser ungerne, så er hun bestemt ikke egnet som mor, og jeg ville ikke lade hende få flere kuld, hvis hun stresser så let. Hvis moren er tryg ved dig, bør der ikke være nogle problemer med at du rører ungerne - det er et gammelt skræmmebillede at hun vil æde ungerne så snart du rører ved dem, sikkert fordi der har været nogle få der har oplevet det.

Siden mosegaardmortensen89 er medlem af DHF, og skriver at det er vinterhvide dværghamstere hun har parret, så vil jeg gå udfra at der er tale om artsrene hamstere, og ikke hybrider.
Hilsen Jonas Læborg

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 27. nov 2011 21:29

Laeborg skrev: Siden mosegaardmortensen89 er medlem af DHF, og skriver at det er vinterhvide dværghamstere hun har parret, så vil jeg gå udfra at der er tale om artsrene hamstere, og ikke hybrider.
Jeg vil bare tilføje at det helt sikkert er ranartede vinterhvide dværghamstre jeg har parret og ikke hybrider. Det var vigtigt for mig at det ikke var hybrider jeg købte da jeg valgte at købe hamster. Så jeg købte dem hos en opdrætter, som havde stamtavle på sine hamstre  :D

sandi

Indlæg af sandi » 28. nov 2011 21:10

Nu har du misfortået noget - jeg siger ikke at hamsterne er hybrid. Og det er ikke et gammel skræmmehistorie, virklig. Jeg har set det mange gange i mit arbejde som dyrepasser af mange hamstere, og det phenomen forgår en gang i mellem!! Så hvad jeg siger her er , Lad være at tag chancen. Vi er voksen mennesker og kan dog hold ude at rør de små pusser for 12-14 dage, nogle gange mere eller mindre for at få et HELT levende kuld ud af den dejlig parring du har lavet..... der er meget mere bag denne historie end der er mulig at skrive her, så, jeg vil gå hen og passe min lillemor som har et kuld, af ?? ved jeg ikke, ?? farve, og, ja, jeg er faktiske OGSÅ et medlem af DHF og jeg støtter fuld ud den kampange af at kom Hybirder til livs!!! Og jeg avler heller ikke hybrider!! Så lade vær og se det som et angreb, der er det ikke ment!! :D

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 28. nov 2011 22:02

Undskyld Sandi jeg mente det ikke som en angreb, og forstod det heller ikke som et angreb. Jeg ville bare orintere mulige læsere om at jeg ikke avler på hybrider. Jeg er glad for din mening og de andre og det har helt sikekrt givet mig en masse at tænke over. Lige nu har jeg valgt ikke at kigge til ungerne før de er mindst en uge gamle, om ikke andet så for en sikkerheds skyld  :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. nov 2011 22:19

Sandi, du har ret i, at det nogle gange sker, at hamstermor spiser sine unger.
Men det, du skriver, kommer til at lyde som en voldsom overdrivelse - som om det altid sker - måske på grund af sproget.

De erfaringer, opdrætterne i DHF generelt har, er, at det ikke er et særligt stort problem.

For også at se det fra en anden side vil jeg tilføje, at et godt argument for at håndtere/ røre ungerne fra starten (medmindre hamstermor er nervøst anlagt) er, at ungerne nemmere bliver tamme, når man håndterer dem fra de er helt små.

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 28. nov 2011 22:34

Men det bør jo netop ikke være pga. din lugt at en hamstermor kan finde på at spise ungerne, men derimod fordi hun er stresset - er det ikke korrekt opfattet?

Det kan også være en god idé at pille lidt ved ungerne fra starten af, for at finde ud af om de alle er sunde og raske, og om enkelte muligvis skulle have defekter. En af hannerne fra vores A kuld manglede et bagben, og hvis vi ikke havde fundet ud af det - og derfor holdt øje med det - kunne han have lidt en smertefuld død, såfremt der skulle have gået koldbrand eller betændelse i det.
Hilsen Jonas Læborg

sandi

Indlæg af sandi » 29. nov 2011 09:34

Self. har i også ret,  og jeg er helt sikker på at mne hamstermødre vil ikke gør det,men jeg har set det så mange gange, men måske fordi da jeg passede de små unger og mamma, det var under et meget mere 'vildskabs' omgivelse, dvs. hamstere boede sammen med hinanden (ikke artsmææsig self.) i et naturligt omgivelse i familie grupper, og DE havde virklig fjender,  MEN, I har allesammen ret i jeres forskellig 'omgivelse' du holder jo din dyr i. Jeg syns at det er vidunderlig at hamstere kan blive så tam som de nu kan, og bliv så tryg ved os!! At de overlader deres kærste eje til os, ja, DET er et mirakel lige der når du tænker på hvad de gør i vildenskab!Og, ja, jeg er fuldkommen enig med jer som sagtens kan håndtere deres unger,men jeg tør ikke at tag chancen fordi eg endnu ikke er blevet til Hamster psykolog og jeg kan ikke ved hvad sker med en bestemt mamma når hun har hormoner som raser.... Jeg havde 1 mamma som fudstændig ændret karakter da hun var med unger, og beskyttet dem voldsomt. Men så snart ungerne var ud af vagten, så ændret hun atter igen til at vær sin god gammle selv, kærlig, dejlig, og jeg kun gør ALT med denne hamster!!Vi kvinder allesammen kan skriv under på at til tider er vi lidt uligvægtig, specielt når vi har lige født børn. Det er ikke lige frem en dans på roser som det er beskrevet!!Måske har hamstere mødre det på den sammen måde??HVEM VED????? :)

Pauline

Indlæg af Pauline » 7. dec 2012 16:14

Gammel tråd:-) Men ville gerne lige hører om disse ting også gælder for guldhamstere?
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 7. dec 2012 16:21

Ja samme ting gør sig gældende ved alle arterne.

Min erfaring er at der ikke sker noget ved at håndtere ungerne fra de er helt små, hverken, campbells, vinterhvide eller guldhamstere. men man skal altid være opmærksom på hvordan hunnen reagerer.

et fif er at rode rundt i bundstrøet før man håndterer ungerne, det første stykke tid så man lugter af hunnens territorie, og så hunnen vænner sig langsomt til det.

jeg roder altid lidt rundt i bundstrøet før jeg roder ved reden, indtil ungerne begynder at få øjne.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Låst