Hjælp til stambog

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Hjælp til stambog

Indlæg af sandi » 26. dec 2011 17:57

Hej! Jeg har skrevet tidliger i nov. omkring hjælp til de gentisk navne af de forskellig farver af nogle dyr jeg har. jeg tænker på de Guldhamstere KIA og IGOR - som jeg havde parret og var gravid. Der kom 13 unger ude af denne parring, med desværre er 10 væk, og der er nu kun 3 levende tilbage, som ser ud til de klarer skansen. Jeg har været meget bekymret over den høj mortatlitets procent af kuldt. Jeg tror at hurtigt efter hun født, i løbe af 24 timer gik der et par stk. naturligvis fordi de var så bitte lille. Men derefter forsvandt de bare. Og jeg ved hun har spiste dem. Hun har spiste dem ét ad gangen indtil der var kun 2 MEGET stort hanner tilbage og en god stærk hun. Jeg har søgt på internet omkring denne problem af cannibalisme, men aldrig oplevet det før i nogen af mine hamstere, hverken da jeg var barn (og det er MANGEår siden desværre!! ) hvor mine hamstere havde unger, og det var self. ikke nu her for nylig. Jeg var heldig nok ti at finde på internet en virklig god 11 sider artikel, men det er godtnok på engelsk, omkring problemet. De siger at det er for hamster mamma føler sig usikker over der kommer så mange, og at de er fysisk og psykiske ikke i stand til at klare så mange unger. Hun var en god og attentativ mor, men er der andre som har oplevet det samme, og har osse stået der og se ungerne forsvind et ad gange noget gange 2 gang on dagen i starten?? Hvad er DHF's mening omkring dette fenomen??? Det er self. GULDHAMSTER der er tale om. Hun var IKKE forstyrret og der er kun mig i hele hjemmet, så hun har ikke være taget oppe eller noget eller støj osv.Der er ikke andre kæledyre i huset.
en Forvirret Sandi :?
Jeg vil lige oplyse til dem som hjælp mig med gentik, de ved hvem de er, der var til sidste, 1 lyse guld og broget med hvidbånd og 2 sort og hvidbåndet, en dreng og en pige. :?
sandi : all good things comes to those who wait....

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 26. dec 2011 22:28

Jeg har som opdrætter haft over 30 kuld unger og har aldrig før oplevet at ret mange unger forsvandt højest 2 måske 3 i enkelte kuld, men det sidste kuld jeg havde Ø-kuldet forsvandt hele 8 unger, kuldet startede med 14 unger og sluttede på 6  :shock:

Hunner sorterer dem som er defekt fra, men at så mange unger skulle være defekte kan ikke passe, så er kommet frem til at når hunner æder så mange unger er det fordi hun ikke magter opgaven, hun syntes det er for mange unger at opfostre  :(  min hun var første gangs fødende, det mener jeg også kan være grunden til "slagtningen".

Sommetider kan "slagtningen" også skyldes mangel på animalsk protein, så det kan anbefales at give drægtige, digegivende hunner ekstra protein dagligt i form af våd kattemad.

Alle mine dyr får dagligt animalsk protein i deres mad, jeg blander altid 100 g kattetør foder i 1 kg foder, jeg har mange dyr så det er derfor jeg blander det i fodret, ellers kan jeg nemt glemme at huske at alle skal have ekstra protein  :D

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 26. dec 2011 22:54

Ja; den der med at hunnen ikke magter opgaven er lidt i den boldgade jeg har tænkte, dels fordi hun ER nemlig førstegangs føder, og jeg  har  læste i det artikel jeg har omtalte, der var et stort studie pejlet på netop det problem, og resultater var faktisk, at langt det fleste som 'slagtede' deres unger, var netop fordi de magtet ik opgaven. Det kom til den konklusion med experimenter ved at tag 2 eller flere kuld født samme dag. Hver gang en unge forsvandt, så erstattet de moren med en NY ung, som hun ikke så kom i, og hun automatisk smidt én ud igen. MEN IKKE den som prøve har sæt inde til hende. DVS at der var rent og skært antal af unger hunnen ikke kunne magte. De unger som ikke var direct fra hende overlevede! Stof til tanker????:....... :?
Hun er ellers nu en super mor ti de tre unger, som vokser utrolig hurtig nu, du kan nærmeste kik på mens de blir større!!
Tak for rådet ang. animalske protiener. Jeg vil prøve det næste gang. Hun spiste som om maden var knap og skulle forsvind, og hun havde enormt forråder omkring i buret!!! Hun HAMSTERET i dens ægte form!!! :lol:
mange tak, sandi
sandi : all good things comes to those who wait....

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 27. dec 2011 17:01

Jeg har også haft en enkelt hun, der spiste hele sit kuld.

Låst