Dværghamster parring - HJÆLP!?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sabbil

Dværghamster parring - HJÆLP!?

Indlæg af sabbil » 19. jan 2012 13:32

Hej

Jeg har et lille problem. Jeg har 3 dværge gående sammen. 1,2 (en han og 2 hunner).

Alt gik fint, osv osv. Jeg fik langt om længe unger (har 2 bure med hvad jeg troede var 1,1 (men det viser sig det er 0,2 :P))

Jeg fik et kuld på 8 unger. Alt var fint. Den ene hun var godt nok "sur" på moderen, og de sloges lidt, men intet alvorligt. Alt var fint, indtil ungerne var ca. 1,5 uge gamle (lige begyndt at spise selv).

Så da jeg tog afsted til min kæreste, og min mor passer dem, opdager hun pludselig, at de to andre dværge har ædt 3 unger og 2 unger er forsvnundet. Så nu har jeg kun 3 unger tilbage. Den ene blev bidt i snuden, den anden i siden og den sidste blev ikke bidt. Alle har det fint nu.

Min mor tog dem fra (ungerne og moderen). De er nu alene.

Så nu er mit spørgsmål, til forhåbentlige kloge folk herinde: Når jeg nu har observeret hannen parre den anden hun (igår d. 17/1). Skal jeg tage hannen fra? Hvornår skal jeg tage hannen fra? Kan hannen ikke gå sammen med ungerne? Eller kan to hunner ikke gå sammen mens der er et kuld? Hvorfor angreb de pludselig ungerne?

I buret har de flere skjul, avis at kratte i, hø at gnave i, en hø tunnel, selvf masse foder, saltsten, kolber, lersten og kalksten samt en Flying Saucer. Så de mangler intet at tygge i, eller underholdning, eller noget.

Håber virkelig der er nogen der kan svare mig, så mit kuld nr. 2 (det andet var mit første kuld), overlever 100%

Mvh
Sabrina

Lykke

Indlæg af Lykke » 19. jan 2012 22:39

Moderen kan lige så godt være den, der har bidt/ædt ungerne.
De gør det hvis ungerne ikke kan overleve eller hvis de bliver stressede eller hvis de ikke helt kan finde ud af hvad de der unger er for noget (uheld).

Hannen kan fint gå sammen med hunnen, hvis hun accepterer ham.

Tit går det ikke i længden med flere dværghamstere sammen. Du skal - unger eller ej - holde øje med hvordan de har det med hinanden. Hvis én jager en anden, hvis de skriger eller hvis de virker nervøse, bør du skille dem ad. Så stresser de hinanden og slås måske endda.

Men hannen eller en anden hun kan også nogle gange hjælpe med at passe ungerne.

Jeg er nødt til også lige at spørge, om du er bekendt med problematikken med hybrider? Nu du ikke nævner hvilken art dværghamster, der er tale om.

sabbil

Tak for svaret

Indlæg af sabbil » 20. jan 2012 13:01

Det er på ingen måde, moderen, der har bidt ungerne. Hun sad og forsøgte at passe på dem, og blev efterfølgende flyttet sammen med de overlevende unger. De har det alle fint nu.
Hun har været lidt oppe at skændes med den anden hun i starten, hvor hun fik ungerne, men så længe, de blev i reden, gik alt godt. Her sad den anden hun også sommetider i reden.
Det det gik først galt, da de blev store og mobile, rendte rundt, og spiste selv.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er for dværghamstere. De er købt gennem et Hollandsk firma, der sælger masser af smådyr.
Jeg har 3 farve: "Orange", næsten hvide m. sort streg på ryggen og nogle grå, også med sort "ål". De er meget svære at tage gode billeder af, da de ikke sidder stille ret længe :-(

Lykke

Indlæg af Lykke » 20. jan 2012 16:12

Så skal du regne med at de er hybrider.
Hybrider er blandinger af to arter - ligesom hvis man parrer en tiger og en løve.
De fejler ikke noget som kæledyr, men rent genetisk er det et problem - deres gener passer ikke sammen.

Du kan læse mere her

http://www.hamsterland.dk/hybrider.htm

og spørg endelig hvis du vil vide mere.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 20. jan 2012 16:44

Man bør ALDRIG sætte flere dværghamstere i samme bur. En undtagelse hertil er EN han og EN hun hvis man gerne vil have unger.

Nogen gange kan hannen og hunnen sammen passe ungerne, andre gang er man nødt til, at flytte hannen over i et andet bur. Man skal ligeledes være opmærksom på, at hannen kan gøre hunnen drægtig meget kort tid efter fødslen, så nye unger faktisk bliver født, mens det sidste kuld ikke er flyttet fra moderen.

Ovenstående gælder kun for dværghamstere, guldhamstere kan aldrig gå sammen.

Låst