Undren over genetik vinterhvid Dd pepe + Dd pepe

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
mosegaardmortensen89

Undren over genetik vinterhvid Dd pepe + Dd pepe

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 14. apr 2012 19:47

En af mine avlspar (vinterhvid) har begge genkoden Dd pepe, da de fik deres første kuld unger fik de 6 agouti unger og 1 saphir unge, i deres andet kuld unger er der 4 saphir unger og 1 agouti unge.

Jeg undre mig over det kan være så forskelligt, men tænker om det er kuld et eller to som er bedst billede på hvad der normalt vil komme ud af Dd pepe + Dd pepe.

Hvad tænker i?
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. apr 2012 19:54

i et lille kuld vil der kunne være stor forskel, for der frigives jo en del æg og flere milioner sædceller, som kan finde sammen med æggene, det er altså meget tilfældigt hvilke der ender med æggene.
hvis der tilgengæld var æg nok til alle sædceller, eller der kun dannedes sædceller så der var et til hvert æg ville fordelingen være 50/50.
vi kender det samme fra menneskene, der er flere milioner sædceller til 1 æg, og det er temmelig tilfældigt hvilken der når ægget.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

kwo

Indlæg af kwo » 14. apr 2012 21:27

I teorien skulle det give 75% agouti og 25% safir, og hvis de fik en million unger ville forholdet nok komme ret tæt på.

Men i mindre tal kan alt ske. Mennesker burde jo også få lige mange piger og drenge, men masser af familier har jo 3-4 drenge eller piger uden nogen af det modsatte køn.

Så dit første kuld må siges at være rimeligt tæt på.
Kenneth Worm

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 14. apr 2012 22:08

Okay, mange tak for hjælpen og de gode svar.
Nu forstår jeg bedre hvorfor de to kuld har dannet sig så forskelligt :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 14. apr 2012 23:10

Ja dyrene kan jo ikke deres egen genetik, så udfaldet kan godt blive anderledes end det burde procentmæssigt :lol:
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

LarsWS

Indlæg af LarsWS » 15. apr 2012 17:49

kwo skrev:Mennesker burde jo også få lige mange piger og drenge, men masser af familier har jo 3-4 drenge eller piger uden nogen af det modsatte køn.
Meget rundt regnet ja. Set på verdensplan bliver der vist født 51% drengebørn og 49% piger, men fordi drengene har en højere dødelighed som spæde, ender vi med de modsatte tal af 49% mænd og 51% kvinder. :)
Og så er det noget om at kvinders biologi er indrettet sådan, at man har størst chance for at få et barn af samme køn som forrige. Derfor ser man så udpræget mange familier med f.eks tre drenge og inden piger. Det er dog ikke noget jeg kender oddsne på.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 15. apr 2012 19:38

LarsWS skrev:
kwo skrev:Mennesker burde jo også få lige mange piger og drenge, men masser af familier har jo 3-4 drenge eller piger uden nogen af det modsatte køn.
Meget rundt regnet ja. Set på verdensplan bliver der vist født 51% drengebørn og 49% piger, men fordi drengene har en højere dødelighed som spæde, ender vi med de modsatte tal af 49% mænd og 51% kvinder. :)
Og så er det noget om at kvinders biologi er indrettet sådan, at man har størst chance for at få et barn af samme køn som forrige. Derfor ser man så udpræget mange familier med f.eks tre drenge og inden piger. Det er dog ikke noget jeg kender oddsne på.
det lyder til at være noget indviklet at sætte sig ind i for det er jo manden der afgiver de kønsbestemmende kromosomer, fordi kvinder kun kan afgive x-kromosom til æggene
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Låst