Et par spørgsmål

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Desiree

Et par spørgsmål

Indlæg af Desiree » 16. maj 2012 15:09

Hvad er bogstaverne for extreme dilute? Var det ikke det gen der gav 'pointed' sammen med cinnamon? Og skriver vi polywhite whp-whp, eller på den anden måde (som jeg ikke lige kan huske) :oops:

Jeg var inde og kigge på de engelske og svenske standarder, er der virkelig ingen der har en standard for recessive dappled endnu?
Og hvad i alverden er 'mosaic' for noget? Jeg så et billede af en hamster med en enkelt brun plet. Mosaic har en svensk standard, men intet bogstav. Standarden er at pletterne ikke må være hvide eller gule (naturligt nok, ellers ville det jo være andre gener).
Og så er der lige ru, som jeg ingen erfaring har med. Giver den KUN rubinrøde øjne, eller påvirkes pelsen også?
Jeg havde glemt hårløs, det er hr, er det ikke?
mvh Desiree

kwo

Indlæg af kwo » 16. maj 2012 17:03

Extreme dilute er en allel under farve-genet, hvor også albino hører til. 'C' er fuld farve, 'c' er albino (kendes endnu ikke hos guldhamster), c*d er sortøret hvid, og c*e er extreme dilute. Er hamsteren c*d c*e bliver den en mellemting mellem c*d c*d og c*e c*e. (Alle bogstaver efter en stjerne skal læses som værende ophøjet i parentes)

Polywhite må vi nok vente lidt med at give et bogstav. Men da det højst sandsynligt er en recessiv allel til hvidbuget/roan så vil wh*p være et godt bud.

Jeg tvivler på at recessive dappled nogensinde nåede til England. Det var jo i Sverige (de fik det samtidig med os fra Jana i Tjekkiet), men jeg tror det fik lov at dø ud hos dem. Der var kun 1-2 opdrættere der havde det, og de var meget påpasselige med ikke bare at frigive det af frygt for at endnu et hvidplettet gen ville skabe mere forvirring med hvidbuget og dominant spot. Og den ene af de få opdrættere stoppede sit opdræt.

Mosaik er ikke et decideret gen og nedarves ikke som sådan. Det er når nogle celler ikke lige får lavet den rigtige farve, og der så opstår en anderledes farvet plet på hamsteren et sted.

'ru' (ruby-eye) er et af de allerførste gener, der blev opdaget hos guldhamsteren, men da det gav små, 'dårlige liv' tror jeg det er uddødt igen for mange år siden. Udover de rubinrøde øjne, blev pelsen afbleget. Sorte farver blev blålige og også den gule farve blev bleget, dog ikke så kraftigt.

Hårløs er ganske rigtig genet 'hr', og vi er vist pt det eneste land i Europa der har det gen. Men da hunnen ikke producerer mælk og dermed ikke kan opfostre sine unger, skal man altid parre en hårløs han med en hun der bærer på genet (eller to dyr der begge bærer på genet).

Derudover findes der et andet gen for hårløse hamstere. Det er genet 'N' (nøgen), der er en dominant mutation. Den er opstået to forskellige steder, men er vist aldrig kommet ud i hobbykredse.

Og endelig kan nævnes at der findes adskillige andre mutationer beskrevet i litteraturen, som alle er opstået på laboratorier, men som desværre aldrig er kommet længere.
Kenneth Worm

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. maj 2012 17:22

ih, Kenneth, vi må altså have dig til at skrive noget mere om alle de ting!

Gunvor

Indlæg af Gunvor » 16. maj 2012 21:27

Lykke skrev:ih, Kenneth, vi må altså have dig til at skrive noget mere om alle de ting!
Lige mine ord!

Det kunne være fedt med en artikelserie i Hamsternyt, der handler om genetik  :D
Med venlig hilsen

Gunvor

http://hamstervejen.weebly.com

Desiree

Indlæg af Desiree » 16. maj 2012 21:42

Tusind tak for de uddybende svar Kenneth  :D  Sidder og tænker på de mange dage jeg skulle sidde og surfe for at finde ud af det, godt med et leksikon ved hånden :wink:
(Jeg synes altså vi skal standardisere recessive dappled... Vi har dem i DK, der var en med til udstillingen, og jeg ææælsker dem  :P )
mvh Desiree

kwo

Indlæg af kwo » 17. maj 2012 05:14

Desiree skrev: (Jeg synes altså vi skal standardisere recessive dappled... Vi har dem i DK, der var en med til udstillingen, og jeg ææælsker dem  :P )
God idé, sørger du for det Desiree? :-)
Find Jan's side River Road Hamstery på nettet. Der står stort set alt vi ved om genet. Og så prøv at skrive hendes konklusioner sammen til noget der kunne bruges til en standard. ;-)
Kenneth Worm

Desiree

Indlæg af Desiree » 17. maj 2012 10:19

Øh ok  :shock:
Det kunne være jeg skulle lære at tie stille. På den anden side, så ville jeg ikke få en standard på rd . Jeg kigger på det. Hvis du var dybt ironisk, så sig lige til, ik'?
mvh Desiree

Desiree

Indlæg af Desiree » 17. maj 2012 11:37

Et spørgsmål om standarder. Når der står at hamsteren 'skal tilhøre standardfarve uanset grundfarve' betyder det så bare at hvis hamsteren er f.eks. gylden, skal den vare en flot gylden efter standarden? Jeg kigger på mønster standarder.
mvh Desiree

kwo

Indlæg af kwo » 17. maj 2012 12:01

Desiree skrev:Et spørgsmål om standarder. Når der står at hamsteren 'skal tilhøre standardfarve uanset grundfarve' betyder det så bare at hvis hamsteren er f.eks. gylden, skal den vare en flot gylden efter standarden? Jeg kigger på mønster standarder.
Lige præcis. De hvide pletter skal altså ikke fortynde eller udvande den oprindelige farve i de områder hvor den er farvet.

Og det var ikke ironisk ment.
Kenneth Worm

Desiree

Indlæg af Desiree » 17. maj 2012 12:24

Ok, det står også på River Road, ingen indflydelse på 'original' farve, øjne og ører. Jeg har problem med at finde et billede og tør ikke rigtig bruge det der ligger på River Road, siden er død. De billeder jeg selv postede her er væk. Har du nogle gode rd billeder Kenneth?
mvh Desiree

Låst