Farver på mit A-Kuld

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 15. jul 2012 10:31

Chlin... jeg vil høre om det er muligt at få et bedre biled af frederik, den chokolade unge og Lullo.
de venligste hilsner amanda

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 15. jul 2012 14:02

Jeg prøver at lokke de to voksne med havregryn.
Den lille chokolade har jeg ikke længere, jeg har dette billede fra efter hun kom til sin nye ejer
Vedhæftede filer
fredrik.jpg
Fredrik
fredrik.jpg (98.52 KiB) Vist 6187 gange
lullu.jpg
Lullu
lullu.jpg (99.16 KiB) Vist 6187 gange
angola-1.jpg
Angola
angola-1.jpg (64.22 KiB) Vist 6187 gange
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 15. jul 2012 14:21

takker. Jeg vender stærk til bage.. prøver lige og høre nogle udlandske opdrættere hvad de siger
de venligste hilsner amanda

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 15. jul 2012 14:22

Jeg har allerede Ti Mo på opgaven og han kan ikke umiddelbart løse mysteriet. Nu kommer der billeder ind på "Rodent Genetics Group" på Facebook som han foreslår mig at gøre
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 15. jul 2012 14:51

jeg prøver hos Hamsteres in focus...

syns altid det er godt at få flere ind en til at kikke på det.  :wink:
de venligste hilsner amanda

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 15. jul 2012 15:15

Puha det er hårdt at være ny avler!
Jeg troede jeg parrede et par sikre kort, hvor ungerne ville være nemme
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 15. jul 2012 15:23

:lol: det burte også ha været sådan... men sommetider kommer der alligevel noget godt ud af det med at have mystiske unger... havde selv en i et af mine første kuld... hun viste sig at være brunøret creme og moren creme tortie :x
senere lavede den samme mor så min dejlige chokolade pige Cleo... som så i sit sidste kuld, (hun fik 3 kuld) viste sig at være chokolade tortie umbrouse.

hos en andet opdrætter kom der en som viste sig at være copper... og hos en tradje kom der to mørkørede hvide ud af to gyldne forældre.

havde jeg selv pladsen og midlerne til det. ville jeg have hørt om hun måtte komme her hjem og bo.  :oops:
de venligste hilsner amanda

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 15. jul 2012 20:44

Chlin.... efter lidt skriver riger ind på hamsters in focus... så er de eneste bud på hvad lille pigen kan være er enten brunøret mørk grå (A_ bb dgdg) eller Heterozygous Extreme Dilute rust (A_ bb cdce)

de er alle enige om hun som minimum er A_ bb.... men deres bedste bud på en farve er en af de to overnævnte farver.

men de er ret sikre på mor ikke er med umbrouse.

Personligt vil jeg hælde mere til cdce ind til dgdg.



når nu bette pigen (må jeg foreslå navnet mystik, til hende) bliver gammel nok... (hvis jeg var den heldige og stadig opdrætte...) så ville jeg finde en mørkøret hvid eller brun øret hvid til hende. da jeg så ville være helt sikker på at kunne be eller afkraftige om hun er cdce eller ikke er.... Men hvis en af disse ikke kan findes... så ville jeg prøve at parre hende tilbage på far. kommer der en mørk øret eller brun øret hvid i kuldet... så ved vi hun er Heterozygous Extreme Dilute rust... hvis ikke en af disse farver i kuldet... så er det store spørgsmål som om hun er dgdg eller hvad.

og husk på.. du må ikke frygte at bruge indavl eller linie avl... de er to MEGET vigtige redskaber for dig når du avler... men det absolutte mest vigtigste redskab er SELEKTION, SELEKTION og atter SELEKTION. samt en smule omtanke i hvor meget du bruger de forskellige redskaber.
de venligste hilsner amanda

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 15. jul 2012 21:10

Ja nøjagtig det samme resultat vi er kommet frem til på the rodent genetic group.
Min lille tøs er enten brunøret mørk grå (A_ bb dgdg) eller Heterozygous Extreme Dilute rust (A_ bb cdce)
De foreslår også at jeg parer hende med hendes far, så det kan blive afklaret, så det må jeg jo gøre  :D
Med mindre der er nogen der har en hvid han, som de synes skal have en tur med hende?

Og ja, der er meget enighed om at mor Lullu ikke er U!
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 15. jul 2012 22:27

Chlin... er du interesseret i at få hjælp til at beregne udfaldet ved en parring med far?

for hvis du er, vil jeg meget gerne hjælpe dig.
de venligste hilsner amanda

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 17. jul 2012 16:50

Hanne (Malthes) og jeg er i fuld gang med at gå tilbage i Malthes Louisianas stamtavle og se, om vi mon kan finde nogle af generne  laaaaangt tilbage - rigtigt spændende at arbejde med dette opklaringsarbejde  :D
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Låst